– Loppujen lopuksi autot ovat aika hiljaisia, sanoo Janne Pyykkö.
Hän vertaa autoliikenteen tasaista huminaa meren pauhuun, kosken kohinaan tai tuulen suhinaan puiden latvuksissa.
Pyykkö tietää, sillä hän on yöpynyt teltassa niin eritasoliittymän saarekkeessa kuin kalliosaarella meren syleilyssä. Kaikissa ympäristöissä hän nukkuu yönsä hyvin, ilman korvatulppia.
Pyykkö toteutti pari vuotta sitten pitkäaikaisen haaveensa ja yöpyi teltassa Haagan liikenneympyrässä.
Siitä alkoi projekti, jonka aikana hän yöpyi 15 eritasoliittymän saarekkeessa pääkaupunkiseudulla.
Paikalle hän saapui joko julkisilla liikennevälineillä tai polkupyörällä suuri kanoottiretkeilyyn tarkoitettu reppu selässään. Autoa hänellä ei ole.
Liittymätien hän ylitti, kun liikennevirtaan tuli sopiva aukko. Siinä kohta hän toteaa syyllistyneensä pieneen rikkeeseen.
Teltan pystyttämisen eritasoliittymän sisälle jäävälle maa-alueelle hän katsoo kuuluvan jokamiehen oikeuksiin. Teltan hän laittoi paikkaan, jossa teltan voi valokuvata ohiajavien autojen kanssa, mutta joka silti ei herätä liikaa huomiota.
–Tutkin maastoa, katselen ympärilleni ja mietin, mihin laitan telttani. Siinä on sellainen tutkiva mieli. Mihinkään ei ole kiire. Se on omaa aikaani, eräänlaista meditointia, Pyykkö kertoo uudelle saarekkeelle saapumisistaan.
Eritasoliittymien silmukoihin jäävät alueet ovat kuin suljettuja saaria, joissa kukaan ei käy. Janne Pyykkö
Aina myös vähän jännitti. Hän tutkii paikan etukäteen vain satelliittikuvien kautta
Toisinaan mukana oli ystäviä tai blogin kautta projektista kiinnostuneita kanssayöpyjiä.
Pyykkö kertoo, että liittymien saarekkeet ovat ekosysteemiltään köyhiä.
– Ne ovat kuin suljettuja saaria, joiden eliöstö on lakannut vuorovaikuttamasta ympäristönsä kanssa.
Oksat eivät maadu, sillä saarekkeilta puuttuvat lahottajat niin kuin myös isommat eläimet. Ihmisiäkään hän ei ole liittymissä tavannut.
Janne Pyykön mielestä upein eritasoliittymä on Vantaalla Kehä III:n ja Porvoonväylän risteyksessä. Janne Pyykkö
Projekti huipentui joulukuun toisella viikolla yöpymiseen Porvoonväylän ja Kehä III:n risteyksessä sijaitsevan kalliojyrkänteen päällä.
– Se on todella upea ja kaunis paikka, Pyykkö toteaa.
– Säästin sen viimeiseksi ja pyysin kavereita mukaan.
Eritasoliittymän idea kehitettiin 1915, kun haluttiin luoda risteystyyppi, jossa kaksi leikkaavaa liikennevirtaa eivät häiritse toisiaan. Lähde: Wikipedia. Janne Pyykkö
Pyykkö sanoo olevansa utelias ihminen ja kiinnostunut asioita, joita jäävät tavanomaisesti katveeseen, yleisen kiinnostuksen ulkopuolelle.
– Eritasoliittymät on yksi – ihan naurettava esimerkki – paikoista, joissa kukaan ei käy. Ne vaan ovat siellä.
Toukokuussa 2020 Janne Pyykkö yöpyi Kehä II: ja Turunväylän liittymässä. - Valoisan illan takia kätkin teltan metsään, Pyykkö kirjoittaa blogissaan. Marjo J. Rämö
Vastaavasta uteliaisuudesta on kyse, kun hän vaeltaa syksyin Lapin erämaassa jättiläisjumppapallon kanssa.
Kaikki kuvat ovat Janne Pyykönblogista Avisuora,jonka kautta voi tutustua myös miehen muihin projekteihin.