Lenkkareiden jälleenmyyntimarkkina kihisee, botit ostavat halutuimmat mallit sekunneissa – espoolaisyrittäjä sai "tarjouskengistä" tarpeekseen lapsena: "Vielä en ole niin syvällä, että ostaisin joka päivä 400:n sneakerit"

Keilaniemen Fazerin kahvilaan pyörähtää innostunut mies. Tennarit jalassa. Espoolainen yrittäjä, Sani Leino on tunnettu punaisista Nike-tennareistaan. Tänään hänellä on päällään moniväriset Niket.

– Minähän olen jo boomerihtanut sneaker-setämies ja iloisesti ulkona tuoreimmista trendeistä, Sani Leino naurahtaa, mutta lupaa avata sneaker-kulttuuria ja omaa suhdettaan siihen.

”Tämä on naisten selviytymistarina” – farkkujen varastomyymälä on pitänyt pintansa helsinkiläisellä teollisuusalueella jo 40 vuotta

Sani Leinon intohimo tennareihin juontaa juurensa hiphop- ja skeittikulttuurista. Siihen hän kasvoi 1980–90-luvun Espoossa

– Ihmisten tyyliin ja pukeutumiseen liittyvät henkilökohtaiset mieltymykset ovat kieltämättä erikoisia. En itse ymmärrä yhtään, miksi joku satsaa tonnin Canada Goosen takkiin, mutta toisaalta lenkkareiden hankkimiseen ja huoltamiseen käytän valtavasti aikaa ja sormi on aina ostonapilla, kun uudet upeat Nikettimet droppaa.

Leinon pukeutuminen vapautui, kun hän vaihtoi kuukausipalkkaisen työnsä yritysmaailmasta yrittäjyyteen.

– Kyllä koen, että yksi iso osa yrittäjyyttä on nimenomaan vapaus, myös pukeutumisen suhteen, että voin toteuttaa itseäni kaikella tavalla omannäköisesti. Yritysmaailmassa on kuitenkin edelleen oma kirjoittamaton pukukoodistonsa, että mennään virran mukana, eikä liikaa poiketa totutusta muotista.

Osa yrittäjänvapautta Leinolle on se, että hän voi päättää esimerkiksi, minkälainen kenkäfiilis on tänään ja valita kengät sen perusteella.

– Toki tilaisuuden luonteen huomioiden.

Jos kenkien määrää katsoo, voisi sanoa, ettei touhussa ole mitään järkeä, hän pohdiskelee, mutta kertoo miettivänsä tarkkaan, miksi hän hankkii tietyt kengät ja mihin tilanteeseen ne sopivat.

Huomasitko? Taustamusiikki soi Prismoissa nyt aiempaa kovempaa – aivotutkija: Näin kappaleet vaikuttavat ostosten tekoon

Leino tunnustaa vannovansa Niken nimeen. Sen tietävät myös hänet tuntevat. Brändin fanittamiseen on syynsä.

– Lapsuuteni ei ollut yltäkylläinen. Mutta muistan aina kun mummini osti minulle ensimmäisen hienon Niken hupparin. Siitä jäi vahva tunnejälki. Mietin myös musiikki-idoleitani katsellessani, että voisinpa itsekin jossain vaiheessa omistaa useita sneakereita eri tilanteisiin, eikä tarvitsisi tallustaa aina samoilla nuhjuisilla tarjouskengillä.

Nykyisin hänen vaatekaapistaan löytyy jokaiseen tilanteeseen omat tennarit.

– On mielestäni merkityksellistä, että myyntityö ja yrittäjyys ovat mahdollistaneet tällaisia hyvin henkilökohtaisia fiilisharrastuksia.

Leino kuvailee itseään sunnuntai-sneaker-headiksi, eli hän ostaa sneakerinsa enimmäkseen käyttöön, eikä varsinaisesti keräile tai myy niitä eteenpäin.

Elokuvahahmo Forrest Gumpin käyttämät alkuperäiset Nike Cortezit ovat Leinon mukaan maailman mukavimmat kengät.

– Niken Air Force 1:set, nekin hän mainitsee.

Muistatko vielä Karkkipussin ja Clock-ketjun? – Itiksessä pidettiin missikisoja ja kauppakeskusta tultiin katsomaan ympäri Suomen

Hän ei juokse trendien perässä, vaan suosii tiettyjä omaan makuun sopivia malleja, eikä osta useiden satojen tai tuhansien eurojen hintaisia sneakereita, kuten useat kotimaiset tai kansainväliset kerääjät.

Leino ottaa esiin puhelimensa ja näyttää Nike-sovellusta, jossa on juuri nyt myytävänä 440 euron hintaiset kengät ja hänen kokoaan. Se on Leinon mielestä paljon, sillä hän on pyrkinyt pitämään keskiostoshintaa alle parinsadan euron tuntumassa.

– Tiedän toki, että esimerkiksi näiden kenkien jälleenmyyntihinta nousee hetken päästä parilla sadalla. Mutta en ainakaan vielä ole niin syvällä pelissä, että ostaisin joka päivä neljänsadan sneakerit, vaan tämänhintaisissa kengissä pitää olla jo jotain todella säväyttävää.

Käytännöllisyys ja mukavuus ovat puhujana työskentelevälle Leinolle ehkä yksi tärkeimmistä ominaisuuksista kengissä.

– Se oli alun perin yksi syy siirtyä tukipohjallisiin lenkkareihin. Lavoilla ei ole mukava heilua riehua tuntitolkulla epämukavissa kengissä, varsinkaan kun on maailmanluokan lättäjalat.

Hänen alaselkänsä oli puvunkengissä usein jumissa valmennuskeikan jälkeen.

– Vaikka teki mitä, mutta tennareilla ja tukipohjallisilla on mukava moonwalkata.

Tosin pari viimeistä vuotta Leino on lähestulkoon puhunut virtuaalisessa ympäristössä studiolla tai kotona.

– Eli monesti villasukat ovat nyt kovemmassa käytössä kuin kengät.

Leinollakin on muutamia kenkiä, joiden jälleenmyyntiarvo on merkittävä. Parhaillaan hän miettii, mistä löytäisi parhaiten juuri tietynlaiset Jordan 1:set.

– Hintaerot ovat valtavan isoja. Tiettyjen kenkien löytämiseen omassa koossa, luotetulta myyjältä saattaa mennä viikkoja.

Leino kutsuu kenkäharrastajien suosimaa StockX:ää sneaker-pörssiksi, jossa hänkin käy vertailemassa kenkien myyntiarvoja ja kenkämallien kehittymistä.

– Yleensä en kuitenkaan osta kenkiäni sieltä, vaan muista kanavista.

Verkko on monelle sneaker-keräilijälle ja harrastelijalle lähes elinehto. Jordanin kenkiä on käytännössä lähes mahdoton saada Suomesta. Leino käyttää hankintoihinsa silloin tällöin Tapiolan Oravannahkatorilla sijaitsevaa myymälää.

– Se on enemmän koripalloharrastajien suosima liike, joka on lähtöisin Virosta, mutta on laajentunut Suomeen ja Baltiaan. Muutamia todella hienoja Jordaneita olen löytänyt sieltäkin.

Iso ilmiö sneakereiden parissa ovat niin kutsutut dropit. Se tarkoittaa, että myyntiin laitetaan vain rajoitettu erä kenkiä. Osa suosituimmista kengistä menee sekunnin sadasosissa. Sivustoilla ostoja tekevät tähän erikseen suunnitellut botit, jotka ostavat satoja kenkäpareja sekunnissa. Ne myydään edelleen korkeammalla hinnalla.

– Bottien kehittäjät tietävät, että kenkien jälleenmyyntimarkkina on merkittävä ja juuri nyt tulikuuma. Tällaisia vähän ärsyttäviä lieveilmiöitä harrastuksen parissa on, Leino avaa.

Suomalaisessa mediassa on Leinon havainnon perusteella kirjoitettu sneaker-kulttuurista suhteellisen vähän verrattuna ilmiön suosioon.

– Viime vuosina nuorten designer muoti-innostuksesta on kuitenkin kirjoitettu paljon. On tubekanavia ja vertailuja, miten paljon kunkin outfit maksaa. Kuitenkin koen, että sneaker-kulttuuri on ihan oma alalajinsa, jolla on tietyllä tavalla juuret hieman pidemmällä ja fokus hieman enemmän omassa tyylissä kuin hankittavien tuotteiden hinnassa.

Leino huomauttaa, että sneaker-markkinan koko on globaalisti 80 miljardia, ja se kasvaa koko ajan. Jälleenmyyntimarkkinakin on kooltaan jo kuusi miljardia.

– Teini-ikäisillä sneakereiden jälleenmyyjillä on maailmalla omat bisneksensä ja satojen lenkkareiden varastot.

Asematunnelissa on 50 vuotta toiminut kauppa, jonka varkaat kiertävät kaukaa – huumeet ja aseet lisääntyneet, 18-vuotias Isra ahdistuu eniten "juopoista, jotka lähtevät seuraamaan"

Viime vuosina sneakereiden suosion ovat havainneet myös tunnetut muotidesignerbrändit, kuten Louis Vuitton ja Gucci, jotka ovat tuoneet markkinoille omat lenkkarivalikoimansa.

Leino kertoo, että nykyään viihdemaailmassakin on yleistä, että punaisilla matoilla nähdään muoti-ikoneita, joiden päällä on kymmenien tuhansien euron puku ja muutaman sadan euron sneakerit.

Sneakereiden ei kuitenkaan tarvitse enää olla uutuuttaan kiiltävät.

– Kiertotalous on onneksi tullut tähänkin bisnekseen. Käytetyn oloiset ja näköiset tennarit ovat yhtä lailla nousseet yhdeksi trendiksi, kuten myös se, että kengistä pidetään aidosti hyvää huolta, eikä niitä heitetä vuoden päästä roskikseen.

Paljonko maksaisit kahvikupista? Tämä on hintataso Helsingin ytimessä nyt: ”Neljä euroa alkaa olla kipuraja”

Suosio räjähti Michael Jordanin myötä

Niken omistama Jordan on toinen Leinon suosima merkki. Se on nuorison keskuudessa himoittu, ja monen suomalaisnuoren joulu- tai syntymäpäivälahjalistalla onkin jonkin sortin Jordanit.

Suosio perustu sattumaan. Leino avaa hiukan taustoja.

– Paitsi hiphop-ja skeittikulttuuri, myös monet muut alakulttuurit ovat siivittäneet sneakereiden suosiota. Erityisesti Michael Jordanin suosion myötä sneaker-ilmiö räjähti maailmalla.

Tämän jälkeen tunnetut muotisuunnittelijat ja -talot ovat myös lähteneet suunnittelemaan yhteistyömallistoja Niken ja monien muiden sneaker-merkkien kanssa.

– Yksi tunnetuimmista muotisuunnittelijoista viime vuosilta oli chicagolainen, 80-luvulla syntynyt ja ghanalaisperheen vesa Virgil Abloh.

Abloh tunnetaan parhaiten Off-White vaatemerkin perustajana. Hän on perustanut säätiön, joka tukee mustien nuorten suunnittelijoiden koulutusta. Hän kuoli 28. marraskuuta juuri ennen haastattelua. Leino sanoo, että on selvää, että Ablohin suunnittelemien kenkämallien hinta kohoaa nyt pilviin.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut