Viime päivinä Alkossa asioinut asiakas on saattanut hieraista silmiään, koska juomien hintalappuun on ilmaantunut harvinainen alennusmerkintä.
Asiaa on hämmästelty muun muassa viestipalvelu Jodelissa.
Alkoissa on alennettu lukuisia sesonkituotteita, kuten glögejä ja jouluoluita, joiden kysyntä hiipuu joulun jälkeen voimakkaasti.
– Myymme nyt aikaisempien vuosien tapaan myymälöihin myymättä jääneitä sesonkituotteita poistomyyntinä, jossa glögien ja jouluoluiden hinnat alennetaan. Tuotteet poistuvat valikoimasta ja haluamme välttää tuotteiden hävittämistä. Glögituotteiden ja jouluoluiden poistohinta on keskimäärin 20 prosenttia alkuperäistä hintaa alempi, Alkon viestintäpäällikkö Varpu Göös kertoo Helsingin Uutisille.
Göösin mukaan vuosittain noin 30–40 sesonkituotetta myydään poistomyynnillä.
– Poistomyynti kohdistuu ainoastaan sesonkituotteisiin. Väkeviä alkoholijuomia ei alenneta eikä myöskään arvoviinejä, joiden litrahinta on enemmän kuin 90 euroa/litra.
Alko ei tee alennusmyyntikampanjoita myynninedistämismielessä.
– Tämä olisi ristiriidassa perustehtävämme kanssa. Alko ei mainosta hintojen muuttumista, kuluttaja näkee muuttuneen hinnan tuotteen hintaetiketissä, jossa on näkyvillä sekä muuttunut hinta että uusi hinta, Göös kertoo.