Helsingin Teurastamolla toimii pieni tehdas, jossa valmistetaan trendijuoman tärkeää ainesosaa – "Ei ole yksinkertaista"

Trendi: Helsingin Teurastamolla vastataan alkoholittomien juomien kovaan kysyntään.

– Alkoholi tuo runkoa. Sen korvaaminen ei ole yksinkertaista, pohtii kokenut baarimestari ja Natural Drinks Factoryn juomatehtailija Timo Siitonen tuotantotiloissaan Teurastamon Kellohallin siivessä.

Puheena Siitosella on jutun juju; mitä hän ja tuhannet muut ammattilaiset ratkovat ympäri maailmaa.

Alkoholittomat juomat ovat megatrendi: ravintoloiden omat alkoholittomat cocktailit, vähittäiskaupan mocktailit ja tietenkin 0,0-prosenttiset oluet.

Kysyntä kasvaa huimia prosenttilukuja.

Natural Drinks Factory vastaa tähän käsityömäisellä 10 000–15 000 litran vuosituotannolla.

Yritys tekee perinteisiä limonadeja, miksereitä ja valmiita juomia. Tuotemerkkejä ovat muun muassa Herbal Reviver. Summer Rose, Blueberry Forest ja Paloma.

Tähän asti juomia on riittänyt omiin ravintoloihin ja päivittäistavarakaupoista vain Mustaan Pekkaan.

Siitonen kuvailee kauppojen limonadihyllyjä ”loputtomiksi”, ja siksi hän pohtiikin mieluummin vaikka sitä, miten ja mistä raaka-aineista käsityömäiseen alkoholittomaan juomaan saadaan uutettua vermutin maku.

Alkoholiton pullotettu cocktail on hänen mielestään käypänen ratkaisu, sillä vain kourallinen huippuravintoloista osaa ja jaksaa tehdä itse kaiken juurta jaksain.

– Hiilihappo on mauton, mutta muuttaa suuntuntumaa. Sillä säädetään happaman ja makean tasapainoa, hän paljastaa yhden avainasian.

Nopeimmin kasvava oluiden alatuoteryhmä on juuri nyt alkoholittomat oluet. Suomessa myynnin arvo nousi 46 prosenttia vuonna 2020. Tuoreempi tilasto puuttuu vielä.

– Ne ovat kasvaneet ennen kaikkea siksi, että niistä on opittu tekemään paremman makuisia. Kasvu tulee pitkälti myös muista kuin peruslagereista. IPA:t ja vaikkapa portteri vetävät kasvua. Ihmiset haluavat maistella uutuuksia myös alkoholittomissa tuotteissa, Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä sanoo.

Olvilla on perinteet tässä lajissa. Alkoholittomia siidereitä sillä on ollut jo pitkään.

Maailman tiettävästi ensimmäinen alkoholiton lonkero A. Le Coq Grapefruit 0,0 % lanseerattiin maaliskuussa 2018.

– Kuluttajat eivät halua luopua niistä tilanteista, joissa alkoholia on totuttu nauttimaan. Mutta he haluavat kuluttaa vähemmän alkoholia. Kuluttajia kiinnostaa terveellisyys, mutta myös uudet makuelämykset. Global Datan tutkimusten mukaan 26 prosenttia sanoo vähentävänsä alkoholin kulutusta terveyssyistä.

Töölöläinen Matti Heikkilä toimi pitkään Nokian Panimon toimitusjohtajana ja katsoo nyt toimintaa hallituksen jäsenenä ja osakkeenomistajana.

– Nämä megatrendit perustuvat usein prosentteihin, joilla voi esittää valtavia kasvuja ja näkymiä. Onhan noilla alkoholittomilla maailmalla aika iso suosio. Siksi ne ovat tulleet jäädäkseen.

Nokialla mocktailit ovat pienehkö tuoteryhmä. Eniten myy Italian Spritz, johon saatiin Heikkilän mielestä kohtuu hyvin kopioitua Aperol-maku. Aromikauppiaita on hänen mukaansa ”maailma täys”.

– Panimona olemme varmaan vähän outo. Alkon hyllyssä ainoat tuotteemme ovat alkoholittomia, Matti Heikkilä sanoo.

Toden totta: Alkon pitkältä listalta löytyy vain kolme Nokian Panimon tuotetta. Ne ovat mocktailit Cosmopolitan, Mojito ja Italian Spritz.

Mitä ihmettä? Alkossa alkoi alennusmyynti – koskee näitä alkoholijuomia

Oletko jo kokeillut? Michelin-kokki ylistää suomalaista raaka-ainetta:  "Aivan toiselta planeetalta!"

Helsinkiläinen ravintola valmistaa erikoista alkoholijuomaa – tärkeä raaka-aine kasvaa Herttoniemessä

Huomasitko oluthyllyssä? Saksassa vuonna 1908 kehitetty juomasekoitus valtaa nyt Suomen kauppoja – tästä se on tehty

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut