Naapurit kimpaantuivat helsinkiläisessä lähiössä: 130 asunnon kerrostaloon rakennettiin vain 10 autopaikkaa – "Kadunvarsi on aivan tukossa"

Siilitien ja Kettutien risteykseen toissa vuonna valmistuneessa Hoasin opiskelijatalossa on 130 asuntoa, mutta vain kymmenen autopaikkaa.

Naapureiden mukaan opiskelijoilla on kuitenkin huomattavasti enemmän autoja ja he pysäköivät viereisen Näätätien varteen.

– Oli kaunis ajatus, että helsinkiläisillä opiskelijoilla ei olisi autoja, mutta totuus on aivan toinen. Nyt koko Näätätien kadunvarsipaikat ovat aivan tukossa eikä paikkoja riitä esimerkiksi naapuriyhtiöiden vieraille, sanoo Helsingin Uutisiin yhteyttä ottanut mies.

– Ennen opiskelijatalon valmistumista tässä oli hyvin tilaa. Osasimme odottaa ongelmaa, kun kuulimme että autopaikkoja tulee vain kymmenen. Talossamme toimii vuokrattava kerhotila, jonka kävijöille ei ole enää vapaita parkkipaikkoja, sanoo Näätätiellä asuva Airi Kontio, 71.

Myös Kettutie 19:ssä asuvat opiskelijat ovat kiinnittäneet huomiota autopaikkojen vähäiseen määrään.

23-vuotias Johanna Saikkonen asui Kettutiellä aiemmin kumppanin kanssa, jolla oli auto.

– Minulla oli oma autopaikka ja käytimme autoa paljon. Käytän nyt joukkoliikennettä enkä hankkisi omaa autoa. Olen ihmetellyt autopaikkojen vähäisyyttä eikä kymmenen autopaikkaa kannusta autoiluun.

Saikkonen sanoo, ettei yhdelläkään hänen opiskelukaverilla ole autoa.

– Opiskelen kuvataiteita. Se kai selittääkin sen, että olemme köyhiä, hän naurahtaa.

Saunaosastolla kattoterassi ja jokaisessa asunnossa paikka tiskikoneelle, vuokra 549 e/kk – "Opiskelijoiden laatuvaatimukset ovat kasvaneet"

Sairaanhoitajaksi opiskeleva Minna Ruottinen, 31, aikoo hankkia auton heti, kun rahatilanne sallii.

– Käytän välillä autoa työssä. Pysäköinti täällä vaatii kikkailua, koska tilaa on niin vähän. Muutamalla opiskelukaverillani on auto.

Hoasin esittämän tutkimuksen mukaan harvempi kuin joka kymmenes opiskelija autoilee Helsingissä.

–  Osalla opiskelijoita voi olla toki autoja, mutta taustalla on usein perheellisten ymmärrettävät tarpeet päivähoidon tai muiden tarpeiden vuoksi. Opiskelijakohde Kettutie on suunniteltu siten että autojen tarve on poikkeuksellisen vähäinen metroaseman läheisyyden vuoksi. Nykyiset opiskelijakampukset, kuten esimerkiksi Metropolian Myllypuron kampus, suunnitellaan siten, että ne ovat käytännössä lähes autottomia tai sisältävät maksullisia pysäköintipaikkoja, sanoo Hoasin toimitusjohtaja Matti Tarhio.

Monilla on mielikuva, että opiskelijoilla on paljon autoja, Tarhio kertoo.

– Tämä on ymmärrettävää ihmisille, jotka ovat opiskelleet aikaisemmilla vuosikymmenillä. Nuoret ovat monin tavoin ympäristötietoisempia kuin vanhemmat ikäluokat. Jos nuori tarvitsee autoa, niin helpommin se vuokrataan yksittäiseen tarpeeseen.

Näätätien asukkaat ovat huomanneet, että myös läheisten rakennustyömaiden työntekijät tarvitsevat paljon autopaikkoja.

– He pysäköivät vaarallisesti risteysalueille, yksi HU:n haastattelemista asukkaista sanoo ja osoittaa Oravatien suuntaan.

Lue: Saunaosastolla kattoterassi ja jokaisessa asunnossa paikka tiskikoneelle, vuokra 549 e/kk – "Opiskelijoiden laatuvaatimukset ovat kasvaneet"

Parkkialue poistetaan käytöstä Pasilassa – tässä syy

Kalasataman 31-kerroksisen tornin vuokra-asunnot tulivat tarjolle – tämän verran maksaa yksiö ylimmässä kerroksessa

Viihtyvyys miniasunnossa hiipuu nopeasti muuton jälkeen – Tällaisia asuntoja Hoas nyt rakentaa: toimitusjohtaja vertaa tilannetta Monopoli-peliin

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut