Vallila: Osa Konepajan ongelmista on saatu ratkaistua. Museovirasto on tyytyväinen suunnitelmiin.
Vallilan Konepajan Lidl aukeaa vielä tämän vuoden aikana. Näin uskoo sekä kauppaketju että The Train Factoryn omistajiin kuuluva Yhdysvaltain Suomen ex-suurlähettiläs, yrittäjä Bruce Oreck.
Lidlin piti aueta viime kesänä, mutta tilojen rakentaminen on yhä selvästi kesken.
– Kun asiassa päästään eteenpäin, Lidlin rakennustyössä kestää noin neljä kuukautta, Lidl Suomen lähettämässä sähköpostissa kerrotaan.
Milloin Oreckin yritys saa omat työnsä valmiiksi?
– Lidlin tilat valmistuvat tänä vuonna. Tarkkaa ajankohtaa ei kukaan pysty sanomaan. Viivästykset johtuvat raaka-aineiden kuten teräksen ja ikkunoiden pitkistä toimitusajoista. Ne ovat jopa kolme kertaa normaalia pidemmät. Hinnat ovat nousseet kaksinkertaisiksi. Jättimäinen Konepaja on yksi monimutkaisimmista rakennusprojekteista koko Helsingissä, Bruce Oreck kertoi puhelimessa joulukuun lopussa.
Helsingin uuden Lidlin avajaispäivä on nyt selvillä – tämä on "Lidukan" erikoisuus
Train Factory on kertonut, että Lidlin lisäksi Konepajalle tulee myös Alko ja panimo.
– Meillä ei ole sopimusta tehtynä. Käymme neuvottelua myymälästä Vallilan alueella, aluejohtaja Tatu Vanninen kertoo.
Alko ei vahvista tietoa. Bille Beino -padelhallin viereen rakennetaan parhaillaan Eagle Club -golfsimulaattorikeskusta.
Helsinkiin avautuu uusi Lidl alkuvuodesta – tänne se tulee

Lidlin tulevissa tiloissa tehdään Oreckin mukaan tällä hetkellä muun muassa sähkö- ja ilmastointitöitä. Myös ovia ja ikkunoita uusitaan.
Konepajan vanhimmat rakennukset ovat valmistuneet 1900-luvun alussa. Osa ihmisistä on huolestunut, koska hallien vanhoja ovia alettiin korvata uusilla.
– Pääosa koko Konepajan ovista on uusittu aikojen saatossa, eivätkä ole suinkaan alkuperäisiä. Kaikkein vanhimmat puiset ovat pyritään säilyttämään. Uusissa ovissa on vaalittu vanhaa, mutta niihin on tuotu myös moderneja elementtejä, sanoo Train Factoryn pääsuunnittelija, arkkitehti Pekka Saatsi.
"Tällä hetkellä meillä ei ole vahvistettua aikataulua" – Uuden Lidlin avaaminen Vallilaan viivästyy
Ulkoseinien ruutuikkunoita on restauroitu perinteisin menetelmin.
– Käytössä on pellavaöljymaaleja ja puhallettua lasia. Lasit heijastelevat vanhojen ikkunoiden tapaan.
Tuhansista kattoikkunaruuduista vain Aleksis Kiven kadun puoleinen rivi kunnostetaan. Muut uusitaan kokonaan.
– Uusi rakenne on paksumpi, mutta se saadaan näyttämään sirolta, Saatsi kertoo.
Mitä tapahtuu kokoonpanohallien katoissa oleville nostureille?
– Nosturit säilytetään, mutta Lidlissä ne eivät välttämättä jää näkyviin. Vanhat rakenteet ja nosturikiskot näkyvät paremmin Vallilan Kansallisteatterin tiloissa. Lidlissä lattia uusitaan muun muassa hygieniasyistä, mutta Kansallisteatterin tiloissa rosoinen lattia jää esiin koko krouviudessaan, Saatsi sanoo.

Arkkitehti kertoo, että muun muassa Lidlin rakentamisen tieltä on saatu ratkaisua lukuisia ongelmia.
– Tiedossa ei ole enää mitään epäselvää.
Museovirasto seuraa korjaustöiden suunnittelua ja toteutumista lähes viikoittain.
– Olemme saaneet varsin hyvän kompromissin aikaiseksi, jolla kaupunkikuvalliset arvot on pystytty säilyttämään ja samalla mahdollistamaan uudet käyttötarkoitukset. Yhteistyö hankkeen kanssa on ollut tiivistä ja toimivaa, sanoo intendentti Jaakko Holma.

Bruce Oreck vietti joulunpyhiä Meksikossa., jossa hän asuu osan vuodesta. Oreck uskoo vahvasti Train Factoryn tulevaisuuteen Konepajalla.
– Tämä on syönyt valtavasti rahaa, mutta Konepajalla on paras mahdollinen sijainti Helsingissä. Olen sitoutunut kaupunkiin hyvin vahvasti. Ei minun olisi tätä pakko tehdä. Olen pian 70-vuotias ja voisin keskittyä vaikka kalastukseen, Oreck kertoo Helsingin Uutisille.
Train Factory Oy osti Konepajan kokoonpano- ja sähköjunahallin sekä maalaamon VR:ltä 11 miljoonalla eurolla vuonna 2018.
Vallilan Konepajalle avattiin uusi parkkihalli – tältä se näyttää
Lidl avaa yli 1000 neliön myymälän keskelle Helsingin trendialuetta – myös Alkoa houkutellaan