Nuoret miehet ottavat yhä kovempaa painetta ulkonäöstään – "Etenkin vatsan seutuun kiinnitetään huomiota", myös roadman-ilmiö on tuttu Poikien talolla
2
Osa nuorista kokee olonsa turvattomaksi kaupungilla liikkuessaan. Arkisto/Jaana Kautto
Katso isompi kuvaPoikien talon vastaavan ohjaajan Kimmo Saastamoisen mukaan roadman-ilmiö liittyy fyysisyyttä ihannoivaan poikakulttuuriin. Ilmiö on tuttu myös Helsingin kaduilta. Tuukka Ervasti
Ilmiö: Roadman-kulttuuri kiehtoo nyt nuoria miehiä. Sillä on varjopuolensa.
Jari Pietiläinen
| Päivitetty
Rikollista, kovapintaista elämäntapaa ihannoiva niin sanottu roadman-kulttuuri on viime vuosien aikana yleistynyt pääkaupunkiseudulla.
Ilmiöön kuuluu se, että nuoret miehet ihailevat kallista elämäntapaa arvokkaine vaatteineen ja vauhdikkaine autoineen. Nuoret myös esittelevät laatutietoista tyyliään mielellään sosiaalisessa mediassa.
Vähävaraisten nuorten heikot mahdollisuudet hankkia ylellisyystavaroita on johtanut siihen, että niiden hankkimiseen on käytetty rikollisia keinoja.
Ilmiöstä on tietoinen myös Hämeentiellä toimivan Poikien talon vastaava ohjaaja Kimmo Saastamoinen.
– Vaikka ilmiö ei näy kohtaamiemme nuorten pukeutumisessa, se tiedetään, että nuoret kokevat olonsa turvattomaksi kaupungilla liikkuessaan.
– Tämä ilmiö liittyy poikakulttuuriin, fyysisyyteen ja tietynlaiseen soturimentaliteettiin, Saastamoinen kertoo.
Hänen mukaansa roadman-ilmiötä ruokkivat muun muassa grime-musiikki ja tietyt englantilaiset tv-sarjat. Grime-musiikkityylissä on vaikutteita muun muassa brittiläisestä hip hopista sekä dancehallista.
– Yleisesti ottaen nuoret osaavat suhtautua terveesti ja myös ironisesti vahvuuden ja katukulttuurin ihannointiin. Mutta jos nuorella ei ole medialukutaitoa, se voidaan omaksua sellaisenaan omaan elämään.
Kalliit vaatteet voivat pahimmillaan johtaa siihen, että niitä ryöstetään nuorten päältä jopa kadulla.
Roadman-ilmiö ei automaattisesti johda rikolliseen elämäntapaan. Nuorten miesten elämässä on yhä yleisempää se, että merkkivaatteita vaihdetaan ja myydään netissä. Niitä myös tuunataan entistä arvokkaampaan kuosiin.
– Tiettyjen brändien ja keräilyerien, esimerkiksi paitojen ja kenkien arvo nousee vaatekaapissa. Ei ole tavatonta, että vaatteesta saadaan myytäessä tuhansia euroja, Saastamoinen kertoo.
Nuoret miehet kokevat Saastamoisen mukaan tällä hetkellä kovia paineita esimerkiksi omien kehojensa suhteen.
– Ihaillaan etenkin lihaksikkuutta, joka voi johtaa jopa pakko-oireiseen treenaamiseen. Etenkin vatsan seutuun kiinnitetään nyt erityistä huomiota. Myös syömishäiriöt ovat nykyisin poikienkin keskuudessa tavallisia.