Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Helsingin uusi ratikka- ja metroyhtiö aloittaa – toimitusjohtaja: "Hankkeet tulevat etenemään todennäköisemmin aikataulussaan"

Yhtiöittäminen: Työntekijöiden huoli ei uuden yhtiön vs. toimitusjohtajan mukaan kuulu enää käytävillä.

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n 77-vuotinen historia päättyy tiistaina, kun yhtiön nimi muuttui yhtiöittämisen myötä Kaupunkiliikenne Oy:ksi.

Yksi näkyvimmistä puheenaiheista on ollut työntekijöiden huoli tulevasta. Työntekijät vastustivat yhtiöittämistä. Va. toimitusjohtaja Petri Lumijärvi, 54, sanoo, että muutos on työntekijöille iso, mutta huoli ei enää kuulu käytävillä.

– Olemme käyneet asioita todella paljon läpi. Näyttää siltä, että työntekijät alkavat vihdoin uskoa palkkojen pysyvän ennallaan ja ovat jo turvallisin mielin. Työehtosopimus vaihtuu, mutta vanhoille työntekijöille tulee henkilökohtainen lisä varmistamaan ansiotason säilymisen ennallaan.

Henkilöstöjohtajana varsinaisesti toimiva Lumijärvi sanoo ymmärtäneensä työntekijöiden huolen. Moni on käytävillä sanonut, että olisi kokenut turvallisemmaksi olla kaupungin kuin ulkopuolisen yhtiön palveluksessa. Kaupunkiliikenteellä on noin 1 200 työntekijää.

Uuden toimitusjohtajan rekrytointi alkaa Lumijärven mukaan lähipäivinä tai viikkoina.

– Riippuen vähän siitä, miten uusi toimitusjohtaja pääsee valinnan jälkeen aloittamaan, toimin tässä tehtävässä kesään asti.

Kaupunki on tähän asti päättänyt hankkeista.

Uusi toimitusjohtaja aloittaa virassaan Lumijärven arvion mukaan aikaisintaan touko–kesäkuussa.

Uudessa yhtiössä on mukana myös Vantaa, koska Vantaalle on tulossa pikaratikka. Uuteen yhtiöön Vantaalta ei ole tulossa omaa henkilökuntaa. Kaupunkiliikenteen työntekijät hoitavat myös Vantaan osuutta pikaratikan osalta.

Oman yhtiön omistava Espoo ei lähtenyt mukaan – ainakaan vielä.

– Keskusteluita asiasta on käyty, mutta heillä on jo Länsimetro. Kaikkien kannalta olisi fiksua, jos koko pääkaupunkiseutu olisi mukana, mutta kunnioitamme Espoon päätöstä. Mielelläni näkisin Espoonkin tässä mukana.

Entä mikä matkustajille tulee muuttumaan? Lumijärven mukaan alkuun ei mikään.

– Kaupunkikuvassa ja yhteistyökumppaneille se ei välittömästi näy mitenkään. Se on tavoitekin. Asiat toimivat suhteellisen hyvin, joten miksi lähteä muuttamaan.

Ensimmäinen näkyvä muutos matkustajille tulee näkymään vuosien päässä.

– Ensimmäinen muutos raideliikenteessä on se kun raidejokeri aloittaa. Sopimuksen toinen kausi tullaan kilpailuttamaan. Vuodesta 2028 alkaen joku toinen hoitaa sitä sitten siitä eteenpäin. Päätös tästä on tosin tehty jo aikaisemmin.

Liikennöinnin on tähän asti hoitanut HKL. Kaupunkiliikenne vastaa ratikoiden lisäksi myös Suomenlinnan lautasta ja kaupunkipyöristä. Erilaisten hankkeiden myötä raitioliikenne tulee kasvamaan kolminkertaiseksi nykyisestä seuraavan kymmenen vuoden aikana. Kaupunki tilaa yhtiöltä myös metron liikennöinnin, kaluston ja infran kunnossapidon.

Yksi uuden yhtiön perustamisen parhaimpina puolina Lumijärvi näkee sen, että yhtiö päättää itse hankkeidensa aikatauluista.

– Kaupunki on tähän asti päättänyt hankkeista. Jos hanke ei ole mahtunutkaan raameihin, se on jäänyt pois ja viivästynyt. Tämä jää jatkossa pois. Saamme kaupungilta tehtävän ja tilauksen. Sen jälkeen voimme toimia. Hankkeet tulevat etenemään todennäköisemmin aikataulussaan.

Tulevaisuuden hankkeita ovat pikaratikan lisäksi muun muassa Kalasatama–Pasila-raitiotie, Kruunusillat ja kaupunkibulevardien raitiotiet.