”Osaamme haastaa Alkon” –  Teemu Lehdon juomayhtiö uskoo, että jonain päivänä Suomessa on hallitus joka purkaa viinamonopolin, silloin hän on valmiina

Haastattelu on tehty päivänä, jolloin Teemu Lehdon yhtiön oli tarkoitus viettää 30-vuotisjuhlia. Koronarajoitukset tulivat väliin, ja juhlapaikka Janoinen Lohi saa odottaa. Istumme Momentin Groupin toimistolla Lauttasaaren Kauniin Kampelan kupeessa.

46-vuotias Lehto on nähnyt alalla melkein kaiken. Töissä hänen ei olisi tarvinnut käydä varallisuutensa ansiosta enää moneen vuoteen, mutta perheyrittäjä rakentaa yhä uutta.

Kun Viisi tähteä -media on listannut ”kuka päättää, mitä olutta juot”, Lehto on ollut aina top 10:ssä.

Suuri yleisö tuntee hänet ”kalaravintoloistaan”, joita ovat Lohen ja Kampelan lisäksi muiden muassa Vastarannan Kiiski, Punavuoren Ahven, Hilpeä Hauki ja Muikea Muikku. Myös Ison Roban Black Door on samaa rypästä, johon kuuluu niin ulkomaankauppaa kuin oluenpanoa.

Mitä ihmettä? Alkossa alkoi alennusmyynti – koskee näitä alkoholijuomia

Alunperin Teemu Lehto hyppäsi isänsä Juha Lehdon (1948-2013) saappaisiin juuri kun oli täyttänyt 23 vuotta 1998. Kolme olutravintolaa ja omaa maahantuontia – siinäpä oli nuorelle miehelle mieltä hivelevä homma.

Aivan tyhjästä hän ei tälle paikalle noussut, vaan oli hankkinut kannuksensa tiskin takana ja toimistohommissa. Kiisken serviisistä jäi jopa arpi muistoksi sormeen.

Perheyhtiö myi menestyvän Suomen maahantuontinsa eli Servaali Oy:n osakkeista 80 prosenttia pörssiyhtiö Olvi Oyj:lle. Siitä lohkesi 16 miljoonaa euroa ja päälle tuli vielä ”earn out” eli lisäkauppahintaa tuloksen perusteella. Enää Teemu Lehto ei ole operatiivisessa johdossa, vaan useiden omien yhtiöiden hallituksessa ja edelleen hallituksen puheenjohtajana myös Servaalissa.

Uusi tähtäin, joka häämöttää tulevaisuudessa, on valtion viinamonopolin eli Alkon haastaminen.

– Jonain päivänä meillä on maassa hallitus, joka avaa kilpailun alkoholijuomien vähittäiskaupassa.

– 2018 laajensimme vähittäiskauppaan Baltiassa, kun lähdimme vähemmistöosakkaaksi eDrinks-ketjuun Tallinnassa. Kahden vuoden kuluttua meistä tuli sen pääosakas.

Viron markkinoille hänen yhtiönsä oli mennyt 2003 ja käynnisti toiminnan nollista. Omaa Hübbav Hobune -ravintolaakin se kokeili 2004-05. Siitä Lehto toteaa kuivakkaasti, että suomalainen ravintolayritys ei voinut pelata paikallisilla säännöillä.

eDrinksillä on Tallinnassa nyt viisi myymälä, kaksi muualla Virossa ja kaksi tulossa. Ne on Lehdon mukaan ”jo pitkälle hinkattu ja aivan päätösvaiheessa”.

Gardenian tilalle muuttanut panimo pyörii Viikissä pian täydellä teholla – sitten olutta valmistuu 15 000 litraa viikossa

Suomalaisen Tallinnan-matkailijan kannalta näkyvin myymälä on Põhja puiesteella liki satamaa. Turisteille eDrinksiä ei kuitenkaan ole suunnattu.

– Ylivoimaisesti suurin osa asiakkaista on paikallisia. Konseptiin kuuluu viinikoulutuksen saanut henkilökunta ja laatuvalikoima. Emme pyri myymään halpoja bulkkituotteita.

– Konseptiin kuuluu myös sijainti kadun oikealla puolella kaupungista ulos ajettaessa ja hyvät parkkipaikat. Asiakas tarvitsee kotimatkalla vain parin minuutin pysähdyksen.

– Alunperin myymäläketju tuki maahantuontiamme ja tukkukauppaamme, mutta se on nyt hyvin tärkeä tulevaisuuden kannalta.

– Osaamme haastaa Alkon, kun laki joskus muuttuu, Lehto vakuuttaa.

Muuten hän ei tee politiikkaa eikä ole melskannut korona-aikanakaan julkisuudessa, vaikka yritys on joutunut järjestämään ravintoloissaan jo kuudet lomautukset rajoitusten takia.

Tässä on Alkon kallein olut – jättää varjoonsa 20 euron tölkit ja hinnakkaat viinit

Näin toimii Punavuoreen avattu olut-outlet – "Myymme halvemmalla ulos"

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut