Pieni suomalaisyritys toi maahan 20 laatikollista tummaa olutta, sitten alkoi huima menestystarina: "Kuulosti siltä kuin olisimme jokin amerikkalainen sijoittajajoukko"

Töölön Janoinen Lohi ja Tennispalatsin Vastarannan Kiiski oli avattu muutaman viikon sisällä 1992. Tuleva menestystarina loksahti uomiinsa kolmen vuoden päästä 1995, kun Suomi liittyi EU:hun ja maahantuonti vapautui.

Nykyisin Momentin Group -nimellä tunnetun yhtiön perustaja Juha Lehto toi omiin ravintoloihinsa ensin pieniä eriä belgialaisia erikoisoluita ja sitten 20 laatikkoa Velke Popovicen tummaa, tuttavallisesti Velkoa. Siitä tuli sekä bisnesveturi että Suomen suosituin tuontiolut.

– Siihen aikaan oli pienenkin toimijan mahdollista hankkia suurten talojen edustuksia, Teemu Lehto päivittelee nyt.

Toisin makasi maailmakin: Alkossa oli kotimaisten vaihtoehtona vain kymmenen ulkomaista klassikkoa ja olutravintolat oraalla. Suurten kotimaisten panimoiden logistisessa jatkeessa eli päivittäistavarakaupassa vasta opeteltiin oluen aakkosia.

Servaali kasvoi suurimmaksi oluen maahantuojaksi. 1999 tuonti oli alle nykymiljoonan ja 2004 se ylitti viisi miljoonaa. Kun Olvi osti viineihin laajentuneen maahantuonnin 2018, kokoluokka oli 30 miljoonaa.

Gardenian tilalle muuttanut panimo pyörii Viikissä pian täydellä teholla – sitten olutta valmistuu 15 000 litraa viikossa

Oman panimon osto oli toteutunut pitkän etsinnän jälkeen 2009. Seinäjokelaisen Mallaskosken tullessa konserniin se lähti haastamaan suuria, mutta huomasi kohta parhaaksi keskittyä laadukkaisiin erikoisoluisiin.

2011 syntyi Brew Seeker yhteistyössä alan konkarin Janne Lehtisen kanssa. Tarkoituksena on tuoda markkinoille fiilispohjalta oluita, jotka eivät sovi suurten yritysten systematiikkaan ja katesentteihin.

Olvi-kauppojen ja 25-vuotisjuhlien aikaan vaihtui nimi nykyiseksi Momentin Groupiksi.

– Captol Invest alkoi ahdistaa. Kuulosti siltä kuin olisimme jokin amerikkalainen sijoittajajoukko. Halusimme elää hetkessä uuden nimen mukaan, Lehto kertoo.

Ilman koronaa Momentinin liikevaihto on noin 25 miljoonaa euroa. Suurin bisnes on maahantuonti- ja tukkutoiminta Baltiassa (10 milj. euroa) ja vasta sen jälkeen tulevat ravintolat (6-7 milj. euroa). Brew Seekerin ja eDrinksin liikevaihdot ovat 3 miljoonaa ja Mallaskosken 1,5 miljoonaa euroa. Yhtiöt työllistävät 150 henkeä.

”Osaamme haastaa Alkon” –  Teemu Lehdon juomayhtiö uskoo, että jonain päivänä Suomessa on hallitus joka purkaa viinamonopolin, silloin hän on valmiina

Näin toimii Punavuoreen avattu olut-outlet – "Myymme halvemmalla ulos"

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut