Matti, 58, lensi katuun bussin osumasta, toipuminen vei liki 2 vuotta: "Oli senteistä kiinni, että selvisin näinkin vähällä" – Samassa risteyksessä rikotaan liikennesääntöjä yhä

Liikenne: Maaliskuinen ilta vajaat kaksi vuotta muutti Matti Sunellin elämän. Poliisin äskettäinen liikennevalvonta turmaristeyksessä osoittaa, ettei ajotavoissa näy juuri parannusta.

Huimat 32 liikennevirhemaksua vajaassa tunnissa. Näin twiittasi ylikomisario Dennis Pasterstein reilu viikko sitten Itäväylän ja Viilarintien risteyksestä, jossa on stop-merkki. Moni ajaa sen ohi.

Myllypurossa asuvalle Matti Sunellille 58, risteys on ikävällä tavalla tuttu: 12. maaliskuuta 2020 hän joutui siinä rajuun onnettomuuteen, josta parantuminen on kestänyt lähes kaksi vuotta.

– Olin tulossa illalla töistä kotiin pyörällä. Oli jo pimeää ja satoi, kertaa Sunell onnettomuuden olosuhteita.

– Herttoniemen teollisuusalueella ajoin pitkin Viilarintietä, kun Itäväylältä johtavaa ramppia pitkin tuli varikolle menevä bussi. Katsoin, että bussi olisi jo pysähtynyt stop-merkin taakse, mutta sitten se lähtikin uudelleen liikkeelle.

Sunell kiihdytti pyöräänsä kaikin voimin, jotta ehtisi pois bussin alta, mutta hätäliike ei onnistunut. Bussin keula pamahti polkupyörän takarenkaaseen ja Sunell lensi asfalttiin. Solisluu murtui.

– Taju ei minulta mennyt, mutta kyllähän se oli todella tälli. Oli senteistä kiinni, että selvisin näinkin vähällä. Jos bussi olisi osunut minuun, olisi voinut käydä paljon pahemminkin.

Johanna Karjalainen, 43, sai kolarin seurauksena vaikean aivovamman – monenlaiset oireet eivät lannistaneet kolmen lapsen äitiä: "Elämä voi olla hyvää näinkin"

Bussikuski soitti hätäkeskukseen ja ambulanssi ja poliisi saapuivat parissakymmenessä minuutissa.

– Aloin jo tapahtumapaikalla tuntea, että solisluu ei ole nyt kunnossa.

Sunell tarkistettiin turmapaikalla ja kuljetettiin Töölön tapaturma-asemalle. Töölössä huomattiin, että luusta oli murtunut pala, joka oli kääntynyt epänormaaliin asentoon.

Tapaturma-asemalla havaittiin myös, että Sunellin pää oli rytäkässä todennäköisesti osunut katuun, koska pyöräilykypärässä oli ilmiselvä murtuma.

– Solisluu leikattiin sitten maanantaina ja pääsin samana iltana kotiin.

Alkoi pitkä toipumisaika. Käsi oli kantositeessä ja sairauslomaa määrättiin kuusi viikkoa.

Varsinaista fysioterapiaa ei potilaalle määrätty, mutta käden liikerata oli pitkään rajoittunut.

– Kyllä käsi on vaivannut todella kauan. Itse asiassa vasta tämän vuoden alussa sain lääkärintarkastuksessa lausunnon, että käsi on nyt kuta kuinkin kunnossa.

"Joissain tilanteissa jopa vaarallinen ratkaisu" – Helsinki vähentää suojateitä ratikkareiteiltä: Jalankulkija saa ylittää, mutta väistää ratikkaa

Opettajana musiikkiopistoissa toimiva Sunell ei onnettomuudesta huolimatta saanut pyöräilykammoa.

– Turmakeväänä en tietenkään pyöräillyt, mutta sen jälkeen nousin jälleen satulaan.

– Vakuutusyhtiö maksoi minulle uuden polkupyörän ja sillä olen ajellut jo puolitoista vuotta. Saman risteyksen kautta olen näiden vuosien aikana ajanut muutamia kertoja.

Oikeudenkäyntiä ei onnettomuudesta tullut, vaan poliisi määräsi bussinkuljettajalle tutkinnan jälkeen sakot.

Helsingissä loukkaantuu vuosittain viitisenkymmentä pyöräilijää. Kuolemantapauksia sattuu keskimäärin yksi tai kaksi, joinakin vuosina ei yhtään.

Ne pyöräilyonnettomuudet, joissa ei tule henkilövahinkoja eivät tule välttämättä lainkaan poliisin tietoon.

Uuden marketin edustalle syntyi Helsingissä vaarallinen liikennesumppu – "Siinä saa autoilija olla tosi tarkkana"

Moni autoilija ei välitä stop-merkistä

Näissä risteyksissä ropisee pikavoittoja

Helsingissä on useita risteyksiä, joiden läpi ajetaan säännöllisesti välittämättä pakollisesta pysähtymisestä. Yksi näistä on Roihupellon teollisuusalueella sijaitseva Viilarintien ja Itäväylän rampin risteys, jossa Matti Sunell jäi vajaat kaksi vuotta sitten bussin tönäisemäksi.

Poliisi valvoi risteystä reilu viikko sitten. Se johti kymmeniin liikennevirhemaksuihin.

– Linja-autot pysähtyvät siellä yleensä tunnollisesti, ongelma sen sijaan ovat henkilö- ja pakettiautot, kertoo Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminnon johtaja Dennis Pasterstein.

Pastersteinin mukaan myös Sörnäistenkadun ja Lautatarhankadun risteys sekä Herttoniemessä sijaitseva Kipparlahden silmukka ovat lähes takuuvarmoja sakkorysiä. Molemmissa on yleistä se, että niiden läpi ajetaan stop-merkistä välittämättä.

– Ei tällainen johdu tietämättömyydestä, vaan välinpitämättömyydestä. Kaikki tietävät, että pysähtyä pitää, kun liikennemerkissä kerran lukee stop.

– Näissä tapauksissa liikennevirhemaksu on sata euroa, mutta myös päiväsakkoja voidaan määrätä, mikäli autoilija ei väistä, vaikka olisi väistettävä tai jos hän ei hidasta ollenkaan.

– Toivoisin, että tässä suhteessa Suomessa olisi vielä yhtenäinäisempi käytäntö, tällä hetkellä se hiukan vaihtelee poliisilaitoksittain.

11-vuotias tyttö sai aivovamman ja sisäelimiin repeämiä rajussa kolarissa – Oikeus: ei täyttä varmuutta tapahtumista, tuomitulle 360 euron sakot

Kuva: Sari, 54, pakeni Kalasataman rajua tulipaloa kotinsa ikkunasta – "Laitoin vaatteet päälle ja loikkasin ulos"

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut