Omistajakuntien tulisi pikaisesti tarkastella HSL:n maksettavaksi lankeavaa osuutta kuntien infrahankkeista, sanoo päätoimittaja Karri Kannala. Hän ostaa esiin erityisesti viiden prosentin koron, joka asettaa painetta lipun hintaan.
– Onko tuossa korkovaateessa näillä markkinakoroilla ja HSL:n talousahdinko huomioiden mitään järkeä? Mielestäni ei, Kannala sanoo pääkirjoituksessa.
HSL on vedonnut Suomen hallitukseen 120 miljoonan euron koronatuen välttämättömyydestä.
Valtuutettu ja liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) mukaan joukkoliikenteen koronatuki neuvotellaan toukokuun lisäbudjetissa.
– Nyt koko pääkaupunkiseutu jännittää, onko HSL löyhässä hirressä ainakin toukokuulle saakka, vai että orastavaa helpotusta on lupailtu? Tukea tarvitaan, jotta joukkoliikenteen palvelutaso on mahdollista säilyttää myös korona-aikana, ja oikeammin myös sen jälkeen, Kannala sanoo.