Itäkeskuksen bussiterminaalin uudistaminen venyy – "Tämä on todella vaativa paikka"
2
Itäkeskuksen nykyisen lippuhallin paikalle on tarkoitus rakentaa uusi joukkoliikenteen keskus. Marjo J. Rämö
Katso isompi kuvaItäkeskuksen uusi siluetti Itäväylältä lännen suunnasta havainnekuvan mukaan. Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy
Alueet: Itäkeskuksen uuden maamerkin suunnittelu ja rakentaminen vilkkaan joukkoliikenneaseman paikalle vie vuosia.
Marjo Rämö
Itäkeskuksen nykyisen bussiterminaalialueen, niin sanotun Jokerikorttelin, uudistaminen viivästyy.
Suunnittelukilpailun voittaneen Punos-hankkeen rakentamisen oli määrä alkaa viime vuoden lopulla (HU 8.12.2020). YIT:n ja Saton yhteishankkeen verkkosivujen mukaan rakentaminen alkaisi tämän vuoden aikana.
Yksikönjohtaja Kalle Isometsä YIT Suomi Oy:stä ei osaa kertoa aloitusajankohtaa tarkemmin, koska sitä ei olla osapuolten kanssa päätetty.
Syynä viivästymiselle on hänen mukaansa ollut mittavan kohteen eri osapuolten tarpeiden yhteensovittaminen ja suunnittelutyön määrän lisääntyminen.
– Tämä on todella vaativa paikka, koska se sijaitsee vilkkaan joukkoliikennekeskuksen paikalla.
– Pelkästään rakentamisen aikaiset liikennejärjestelyt vaativat yksityiskohtaisia suunnitelmia ja kaikki hankkeen vaiheet tulee olla ennalta mietittyjä. Tämä on erittäin vaativa, mutta mielenkiintoinen hanke.
Havainnekuva Punoksesta, joka tulee olemaan uusi kaupunkikeskus palveluineen ja hyvine liikenneyhteyksineen. Cederqvist Jäntti Arkkitehdit Oy
Osapuolina hankkeessa ovat YIT:n ja Saton lisäksi HKL ja Helsingin kaupunki.
– Tässä pitää yhteensovittaa kaikkien osapuolten tarpeet ja selvittää lähtötietoja.
Varsinaisen uudiskohteen lisäksi suunnittelussa pitää huomioida viereisten rakennusten käyttö sekä Itiksen kauppakeskuksen asiakasliikenne ja tavarantoimitus.
Rakentamisen on arvioitu vievän noin neljä vuotta.
Isometsä huomauttaa, että tässä vaiheessa suunnittelua, mikään osapuoli ei ole vielä tehnyt päätöksiä rakentamisesta.
– Kilpailuehdotus on vasta hyväksytty.
Isometsän mukaan hanke on kuitenkin saanut positiivista palautetta koko suunnittelutyön ajan.
Muun muassa lokakuussa 2020 lainvoiman saaneesta, rakentamisen mahdollistavasta asemakaavamuutoksesta ei tehty yhtään valitusta.
– Tätä hanketta selvästi odotetaan alueella.
Korkein nykyisen lippuhallin paikalle tuleva rakennus olisi 15-kerroksinen. Marjo J. Rämö
Punos-niminen uudisrakennus tulee Turunlinnantien ja Itäkadun väliselle alueelle, jossa on nykyään bussilaiturit ja 1980-luvulla valmistunut lippuhalli sekä kulkuyhteys metrolaitureille.
Uudisrakennuksen katutasoon tulee lippuhallit ja lämpimät odotustilat. Toiseen kerrokseen sijoittuu asemapalveluita kuten kauppoja, kahviloita ja ravintoloita.
Raideliikenteen päätepysäkki tulee sijaitsemaan Turunlinnantien puolella ja bussilaiturit Itäkadun puolella. Busseja ei sijoiteta rakennuksen alle kuten Kampissa vaan lämpimien odotustilojen äärelle rakennuksen laidoille.
Asematason päälle rakennetaan hotelli ja noin 360 asuntoa, joihin tulee sekä Saton vuokra-asuntoja ja YIT:n myymiä omistusasuntoja.
Korkein suunniteltu rakennus on 15-kerroksinen.
Asematason päälle rakennetaan asuntoja. Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit Oy