Itäkeskuksen bussiterminaalin uudistaminen venyy – "Tämä on todella vaativa paikka"

Alueet: Itäkeskuksen uuden maamerkin suunnittelu ja rakentaminen vilkkaan joukkoliikenneaseman paikalle vie vuosia.

Itäkeskuksen nykyisen bussiterminaalialueen, niin sanotun Jokerikorttelin, uudistaminen viivästyy.

Suunnittelukilpailun voittaneen Punos-hankkeen rakentamisen oli määrä alkaa viime vuoden lopulla (HU 8.12.2020). YIT:n ja Saton yhteishankkeen verkkosivujen mukaan rakentaminen alkaisi tämän vuoden aikana.

Yksikönjohtaja Kalle Isometsä YIT Suomi Oy:stä ei osaa kertoa aloitusajankohtaa tarkemmin, koska sitä ei olla osapuolten kanssa päätetty.

Syynä viivästymiselle on hänen mukaansa ollut mittavan kohteen eri osapuolten tarpeiden yhteensovittaminen ja suunnittelutyön määrän lisääntyminen.

– Tämä on todella vaativa paikka, koska se sijaitsee vilkkaan joukkoliikennekeskuksen paikalla.

– Pelkästään rakentamisen aikaiset liikennejärjestelyt vaativat yksityiskohtaisia suunnitelmia ja kaikki hankkeen vaiheet tulee olla ennalta mietittyjä. Tämä on erittäin vaativa, mutta mielenkiintoinen hanke.

Osapuolina hankkeessa ovat YIT:n ja Saton lisäksi HKL ja Helsingin kaupunki.

– Tässä pitää yhteensovittaa kaikkien osapuolten tarpeet ja selvittää lähtötietoja.

Varsinaisen uudiskohteen lisäksi suunnittelussa pitää huomioida viereisten rakennusten käyttö sekä Itiksen kauppakeskuksen asiakasliikenne ja tavarantoimitus.

Muistatko vielä Karkkipussin ja Clock-ketjun? – Itiksessä pidettiin missikisoja ja kauppakeskusta tultiin katsomaan ympäri Suomen

Rakentamisen on arvioitu vievän noin neljä vuotta.

Isometsä huomauttaa, että tässä vaiheessa suunnittelua, mikään osapuoli ei ole vielä tehnyt päätöksiä rakentamisesta.

– Kilpailuehdotus on vasta hyväksytty.

Isometsän mukaan hanke on kuitenkin saanut positiivista palautetta koko suunnittelutyön ajan.

Muun muassa lokakuussa 2020 lainvoiman saaneesta, rakentamisen mahdollistavasta asemakaavamuutoksesta ei tehty yhtään valitusta.

– Tätä hanketta selvästi odotetaan alueella.

Punos-niminen uudisrakennus tulee Turunlinnantien ja Itäkadun väliselle alueelle, jossa on nykyään bussilaiturit ja 1980-luvulla valmistunut lippuhalli sekä kulkuyhteys metrolaitureille.

Uudisrakennuksen katutasoon tulee lippuhallit ja lämpimät odotustilat. Toiseen kerrokseen sijoittuu asemapalveluita kuten kauppoja, kahviloita ja ravintoloita.

Raideliikenteen päätepysäkki tulee sijaitsemaan Turunlinnantien puolella ja bussilaiturit Itäkadun puolella. Busseja ei sijoiteta rakennuksen alle kuten Kampissa vaan lämpimien odotustilojen äärelle rakennuksen laidoille.

Asematason päälle rakennetaan hotelli ja noin 360 asuntoa, joihin tulee sekä Saton vuokra-asuntoja ja YIT:n myymiä omistusasuntoja.

Korkein suunniteltu rakennus on 15-kerroksinen.

Thuong Tan, 43, vietti lapsuutensa vantaalaislähiössä ja kävi lukion Itäkeskuksessa – keksi nuudeleista bisneksen, jota pyörittää nyt Piilaaksossa

"Monella on vääristynyt illuusio hyvästä elämästä, mitä somen kiiltokuvaposeeraukset entisestään ovat lisänneet" – Helsingissä alkaa uusi palvelu 16–29-vuotiaille, jonne voi tulla nimettömänä

Moni helsinkiläinen välttelee kauppareissuja päivisin – "Asioin marketeissa mieluiten iltayöllä"

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut