Matkat: Helsinkiläisseniori arvosteli Kela-kyytien toimintaa. Kelan etuuspäällikkö vastaa.
Kela-taksimatkojen ongelmat on pääsääntöisesti saatu korjattua, kertoo Kela, jonka mukaan Uudellamaalla kyydit toteutuvat tällä hetkellä noin 99-prosenttisesti.
Nimimerkki Keppimummo kirjoitti Lukijan areenalla (HU 5.–6.2.), ettei ole tyytyväinen Lähilogistiikan ja Taksi Helsingin palveluihin. Kilpailutuksen voittajat aloittivat palveluntuottajina 1. tammikuuta.
Kelan aiemman tiedotteen mukaan asiakkaat olivat toivoneet ”lisää valinnanvaraa” Kela-taksijärjestelyihin.
Lähilogistiikka Oy:n omistaa Lähitaksi Oy.
Keppimummon mukaan kyyti ei välttämättä ole saapunut paikalle ollenkaan tai tulee niin reilusti myöhässä, että varattuja aikoja esimerkiksi terveysasemalle on mennyt ohi. Kirjoituksesta virinneessä keskustelussa usealla lukijalla oli samoja kokemuksia.
Kelan etuuspäällikkö Riikka Palomäki kertoo, että kyytien myöhästymiseen tai siihen, ettei kyyti toteudu, on ollut erilaisia syitä, muun muassa palveluntuottajien järjestelmäongelmat.
– Palveluntuottajat vastaavat siitä, että jokainen tilattu matka hoidetaan vaatimusten mukaisesti, ja että jokaiselle matkalle löytyy tarkoituksenmukainen kulkuneuvo. Kelan ehdoissa on, että ennalta tilattu kyyti saisi myöhästyä enintään 15 minuuttia. Jos kyyti myöhästyy jostain syystä kauemmin, siitä pitäisi aina ilmoittaa asiakkaalle, sanoo Palomäki.
Mikäli sovittu kyyti ei onnistu, on Palomäen mukaan palveluntuottajan vastuulla järjestää korvaava kuljetus omalla kustannuksellaan.
– Asiakas voi myös itse järjestää matkansa muulla tavoin ja tällöinkin palveluntuottaja maksaa asiakkaalle syntyneet matkakustannukset. Asiakkaalla on mahdollisuus esittää palveluntuottajalle myös maksu, joka on aiheutunut perutusta ajasta, selvittää Palomäki.
Palomäen mukaan Suomen Lähilogistiikalle ja Taksi Helsingille on määritelty korkeat laatuvaatimukset, jotka koskevat esimerkiksi sitä, että autoja pitää olla saatavilla kaikkiin kuljetuksiin kaikkina vuorokauden aikoina.
Myös Kela-korvattujen matkojen liikenteenharjoittajille ja kuljettajille on vaatimuksia, esimerkiksi riittävä suomen ja/tai ruotsin kielen taito ja alueellinen tuntemus.
Ymmärrättekö haitan, joka jopa vakavasti sairaille aiheutuu, kun eivät pääse esimerkiksi ajanvarauksiinsa?
– Ymmärrämme tilanteen vakavuuden. Missään tapauksessa matkat eivät saa jäädä toteutumatta. Kela seuraa tilannetta tarkasti koko ajan ja on kaikkien palveluntuottajien kohdalla edellyttänyt, että mahdolliset ongelmatilanteet korjataan mahdollisimman pikaisesti. Kokonaistilanne onkin jo huomattavasti parantunut, vastaa Palomäki.
Nimimerkki Keppimummon mukaan asiakkaan on mahdollista tilata kyyti samalla puhelulla myös vaikkapa kahden viikon päähän, mutta ennakkotilaus ei kuitenkaan takaa, että taksin silloin saa.
– Asiakkaalla on mahdollisuus tilata yhdellä kertaa tulevan 2 viikon ajalle kaikki tiedossa olevat meno- ja paluumatkat. Yleinen käytäntö alalla on, että kyydit jaetaan vasta edellisenä päivänä, Palomäki kuittaa.
Onko mitään sanktioita palveluntuottajille tähän mennessä annettu?
– Kela seuraa kaikkien palveluntuottajien toimintaa tarkasti ja säännöllisesti. Käymme palveluntuottajien kanssa keskustelua palvelun tuottamiseen ja maksuliikenteeseen liittyen lähes jokaisen kanssa päivittäin. Yksittäisiä huomautuksia ja sanktiota on lähetetty.
Juttua muokattu 14.2..: Juttuun oikaistu omistussuhde: Lähilogistiikka Oy;:n omistaa Lähitaksi.
Kela-kortit myöhässä – Näin voit asioida apteekissa siitä huolimatta