Östersundomin kaavoitus taas käyntiin, KHO hylkäsi edellisen suunnitelman – "Kustannuksia ei tietääkseni missään laskettu"

Kaavaprosessi Östersundomiin on alkanut – taas.

Helsinki, Vantaa ja Sipoo laativat Östersundomin alueelle kuntien yhteistä yleiskaavaa vuosina 2011–2018. Korkein hallinto-oikeus kumosi kaavan viime keväänä. Kumoaminen perustui erityisesti haittoihin, joita olisi kohdistunut Natura-alueille.

Nyt ollaan aloittamassa jälleen: ensin laaditaan osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma, joka on nähtävillä 28. helmikuuta asti www.uuttahelsinkia.fi/fi/osayleiskaavat/ostersundom -sivulla.

Varsinainen kaavaehdotus voisi valmistua loppuvuodesta 2024 ja se voitaisiin hyväksyä noin vuonna 2025.

Mitä edellinen mönkään mennyt kaavoitushanke tuli Helsingin kaupungille maksamaan?

– Yhteisen yleiskaavan (Vantaa, Helsinki, Sipoo) kustannuksia ei ole tietääkseni missään laskettu. On toki huomioitava, että osa tehdystä materiaalista on hyödynnettävissä valmistelussa nytkin. Nyt osayleiskaava laaditaan Helsingin alueelle, sanoo tiimipäällikkö Anne Karlsson kaupunkiympäristön toimialalta.

Östersundomin tulevasta asukasmääristä on aiemmin esitetty erilaisia tavoitteita. Jopa 100 000 asukkaan kaupunginosaa on väläytetty, mutta KHO:n päätöksen valossa alkaa näyttää selvältä, että megakoon asuinalueen voi unohtaa. Natura- ja suojelualueita on liki 14 prosenttia kaava-alueen pinta-alasta.

Karlsson ei ota asukasmäärään kantaa, koska kaavoitus on vasta alussa.

Östersundomin suunnitelmat ovat jokatapauksessa pitkän aikavälin suunnitelmia. Sitä ennen Helsinki keskittyy täydennysrakentamiseen ja muun muassa Malmin kenttään.

Kun Östersundomiin joskus rakennetaan, se tehdään raideliikenteen verkoston varaan. Raskas ja kallis metrorakentaminen alueelle on alkanut näyttää epätodennäköiseltä, joten nyt selvitetään myös pikaraitiotievaihtoehto.

– Nyt lähdetään selvittämään eri maankäyttövaihtoehtoja, niin raideliikennevaihtoehtoja kuin tehokkuus- ja asukasmäärävaihtoehtojakin. Metrovaihtoehdon rinnalle tullaan selvittämään pikaraitiotievaihtoehtoja, mutta tässä vaiheessa ei vielä ole tarkempia linjauksia olemassa, suunnittelua vasta käynnistetään, Karlsson toteaa.

Helsinki omistaa 59 prosenttia suunnittelualueen maapinta-alasta.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut