Helsingin keskustassa kulkee uusi 34-metrinen "luksusratikka" – Riitta, 65: "Tämä on kuin yksityiskyyti"

Pikaratikka: Uuden vaunun värimaailma jakaa mielipiteitä.

Koeajossa oleva pikaratikka on saanut helsinkiläisiltä innostuneen vastaanoton. Turkoosin vaunun kyytiin pääsee kantakaupungissa, jossa se liikennöi Oopperan ja Kauppatorin välisellä 4S-linjalla.

Meilahdessa asuva Riitta Kymäläinen, 65, tunnustautuu Artic X54 -ratikan faniksi.

– Olin Kluuvissa kahvilla ja katsoin aikataulusta milloin juuri tämä uusi vaunu kulkee. Olen matkustanut monta kertaa ja pidän tästä hyvin paljon.

4S kulkee lyhyempää reittiä kuin tavallinen nelonen. Siksi myös matkustajia voi olla vähemmän.

– Nautin tästä ihanasta tyhjyydestä. Ratikalla matkustamisessa on nyt ylellisyyden tunnetta. Aivan kuin olisi yksityiskyyti. Matkustaminen tällä on niin hauskaa. Tämä on niitä elämän pieniä iloja, Kymäläinen hykertelee.

Kymäläinen kiittelee vaunun pehmeää vauhtia.

Tämä on niitä elämän pieniä iloja.

– Tämä ei töksähtele samalla tavalla kuin vanhat vaunut.

Seuraavaksi kehuja saavat tilavat istuinloosit.

 – Koirani Roosa viihtyy penkkien välissä erityisen hyvin. Näihin on helppo nousta myös eläimen kanssa. Hyvä, että vaunuissa on myös useita puhelimen latauspistokkeita.

Vaunujen ulkonäkö ei herätä Kymäläisessä suurempia tunteita.

– Keula on kyllä hieno, kuin tuulenhalkaisija.

Mika, 50, pitää uutta vaunua tyylikkäänä, mutta sanoo etteivät uudistukset tuo lisäarvoa matkustamiseen.

– Tämä on tosi siisti sisältä. Ulkonäkö näyttää hyvältä, kommentoi Töölössä asuva Tomas, 31.

71-vuotias Ulla-Kaisa huomasi poikkeuksellisen vaunun vasta tovin jo kyydissä istuttuaan.

– No jopas! Ajattelin vain, että S tarkoittaa tämän ajavan satamaan. Täytyy sitten kävellä loppumatka Kauppatorilta Katajanokalle. Nyt kun tarkemmin kiinnittää asiaan huomiota, niin tämähän on oikein tasaista ja jouhevaa kyytiä. Penkit ovat mukavan korkeat.

Linjalla 4S on pitkä, yli vuosikymmeniä kestävä historia. S-kirjain viittaa Kauppatorin ruotsinkieliseen nimeen.

–  S on tarkoittanut tässä yhteydessä paikkaa Salutorget, HSL:n viestinnästä kerrotaan.

Linjatunnus 4S on varattu pikaratikalle ja sen aikataulun voi tarkistaa esimerkiksi HSL:n reittioppaasta. Matka Oopperalta Kauppatorille ja takaisin kestää puolisen tuntia. Töölössä kyydistä on jäätävä kuitenkin pois, koska ratikka jatkaa aina varikolle. Pikaratikka saapuu kullekin pysäkille noin 40 minuutin välein.

Kaupunkiliikenne eli entinen HKL kertoo, että matkustajat ovat kehuneet Artic X54 -vaunun aiempaa avarampia ja valoisampia tiloja.

– Tilan tuntua on kiitetty. Moni on sanonut, etteivät kaupungin ja liikenteen melu kuulu vaunuun, vaan sisällä on hiljaista. Kun vaunu tulee pysäkille, kuljettaja näkee aina ilahtuneita ilmeitä, sanoo kalustopalvelupäällikkö Heidi Heikkilä.

Ristiriitaista palautetta on Heikkilän mukaan tullut ainoastaan penkkien väristä. Sitä voi kuvailla okraksi tai vaalean rusehtavaksi.

– Osa pitää penkkejä urheiluautomaisina ja raikkaina. Osa ihmettelee, että mikäs väri tämä on.

Uudet nivelbussit jopa hyytävän kylmiä, Nobina myöntää ongelmat – Piia, 44, vaihtoi bussin junaan: "Nenäkin jäätyy"

Testiajojen perusteella ratikan prototyypissä on ollut hyvin vähän korjattavaa.

– Emme ole kohdanneet mitään ongelmia. Tämä on ylittänyt kaikki odotukset. Sarjatuontanto on nyt alkanut. Tällä viikolla ratikalle annettiin alustava tekninen hyväksyntä.

– Kuljettajat ovat olleet pääsääntöisesti hyvin tyytyväisiä. Muun muassa ergonomiaa on parannettu. Jokerivaunun kuljettaminen on ollut nähdäkseni hyvin haluttu tehtävä, Heikkilä kertoo.

Helsingin ratikkaverkosto laajenee hurjalla vauhdilla – Marjatta, 82, odottaa ensi vuonna valmistuvaa yhteyttä kuumeisesti: "Pääsen ovelta ovelle"

Pikaratikka liikennöi kantakaupungissa kesäkuuhun saakka. Tämän jälkeen matkustajat pääsevät uudenlaisten ratikoiden kyytiin vasta ensi vuoden loppupuolella kun raidejokerin koeliikenne alkaa. Raidejokeri korvaa bussilinjan 550 vuonna 2024.

Artic-vaunussa on ohjaamot molemmissa päissä, joten ratikan ei tarvitse ajaa erillistä kääntölenkkiä. Vaunussa on myös ovet molemmilla puolilla.

Voiko ratikka kääntyä toiselle reitille, jos tiellä on esimerkiksi väärin pysäköity auto?

– Periaatteessa se on mahdollista, jos takana on tilaa. Yleensä takana on tällaisessa tilanteessa kuitenkin jo muuta liikennettä. Kaksisuuntaisuuden ominaisuuksia päästään testaamaan kunnolla vasta raidejokerin omalla radalla ensi vuonna, Heikkilä sanoo.

Näin paljon Kruunusillat voi korottaa HSL-lipun hintaa – "Kumuloituvaa vaikutusta ei huomata"

Uusi ratikka on noin 34 metrinen, eli se on reilut kuusi metriä pidempi kuin Helsingissä nykyisin liikennöivät ratikat.

Raidejokerin menopeliin mahtuu 20 prosenttia enemmän matkustajia kuin tällä hetkellä kulkeviin ratikoihin.

Raidejokeria varten Kajaanin tehtaalta on tilattu 29 vaunua. Uuden tyyppisellä kalustolla voidaan liikennöidä myös suunnitteilla olevilla raitioteillä.

Kehä I:n 80 km/h-rajoitus alemmas? Jylinän äärellä asuu jo tuhansia ihmisiä – Selvitys: Näin nopeuksien laskeminen vaikuttaisi meluun

Helsingin uusi ratikka- ja metroyhtiö aloittaa – toimitusjohtaja: "Hankkeet tulevat etenemään todennäköisemmin aikataulussaan"

Loppuuko 100 km/h Lahdenväylällä? Kaupunkibulevardia ei tule, mutta Kehä I:n sisäpuolista osuutta tarkastellaan nyt uudessa valossa – "Nopeusrajoituksia ei alenneta alentamisen ilosta"

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut