"Epätasaiset vingahdukset ovat pahimpia" – Suomen vilkkain väylä kohisee ilman meluestettä alle 100 metrin päässä Niinan kodista, nopeusrajoituksen laskemisen hän kuitenkin tyrmää

Asuminen: Pihlajamäessä on odotettu meluaitaa jo toistakymmentä vuotta. "Kyllä se lisäisi elämänlaatua, jos melua saisi vähennettyä", toteaa Niina Juppi-Lehtelä.

– Jos puhuu naapurin kanssa talon parkkipaikalla, ei tahdo kuulla kunnolla, kertoo Niina Juppi-Lehtelä siitä, millaista on asua Kehä I:n naapurissa.

Hän asuu perheineen Pihlajamäessä Marmoripolun päässä. Suomen vilkkain liikenneväylä kohisee taukoamatta noin 90 metrin päässä rivitalon tiiliseinästä. Talon ja tien välillä ei ole minkäänlaista meluaitaa tai -vallia, ainoastaan lehtipuita, joiden välistä autot vilahtelevat talvisaikaan.

Kehä I:n 80 km/h-rajoitus alemmas? Jylinän äärellä asuu jo tuhansia ihmisiä – Selvitys: Näin nopeuksien laskeminen vaikuttaisi meluun

Kehä I herää kovimpaan virtaansa aamukuuden maissa. Ulkoiluttaessa aamulla koiria rivitaloyhtiön viereisessä metsikössä, linnunlaulu tahtoo jäädä melun alle, Juppi-Lehtelä sanoo.

– Toisaalta liikenteen kohinaan myös tottuu.

Hän on asunut Kehä I:n vieressä jo 12 vuotta eikä kiinnitä meluun päivittäin huomiota.

Liikenteen pauhuun havahtuu, kun vieras päivittelee kehätien jylinää sekä kesäöisin, jolloin siihen suuntaan oleva ikkuna on auki.

– Yöliikenteen epätasaiset vingahdukset ovat pahimpia, niihin herään säpsähtäen.

Ostaessaan asunnon 12 vuotta sitten, Juppi-Lehtelä kävi miehensä kanssa useamman kerran kuuntelemassa melua ennen ostopäätöstä.

– Kyllä se jo silloin kovalta tuntui, mutta alue oli kiva ja asunto edullinen. Varmaan hintaan vaikutti kehän läheisyys.

Lisäksi he kuulivat, että kehän ja rivitalon suunniteltiin meluaitaa. Sitä ei ole vieläkään rakennettu.

Kehä I:n Pihlajamäen meluaidan jatko-osan rakentaminen ja olemassa olevan aidan peruskorjaus on ollut suunnitelmissa nykyisessä Uudenmaan ely-keskuksessa ainakin vuodesta 2008 alkaen.

Kustannusarviota on päivitetty säännöllisin väliajoin, mutta määrärahoja hankeen toteutumiselle ei tahdo löytyä.

Ely-keskuksen liikenteen ympäristövastaava Arto Kärkkäinen kertoi HU:lle aiemmin, että meluntorjunnan vähäiset määrärahat laitetaan laajojen väylähankkeiden yhteydessä tehtävään meluntorjuntaan.

Loppuuko 100 km/h Lahdenväylällä? Kaupunkibulevardia ei tule, mutta Kehä I:n sisäpuolista osuutta tarkastellaan nyt uudessa valossa – "Nopeusrajoituksia ei alenneta alentamisen ilosta"

Erillisiä meluntorjuntakohteita ei ole juurikaan pystytty toteuttamaan. Tilanne on jatkunut samanlaisena jo vuosia, Pihlajamäessä jopa vuosikymmenen.

– Valitettavasti Pihlajamäen meluesteiden toteuttamisesta ei voida antaa tällä hetkellä arviota.

Yhtenä vaihtoehtona vähentää melua on selvitetty myös rajoitusten alentamista kehällä laajemmin 60–70 km/h -nopeuteen (HU 19.–20.2.).

Nopeusrajoitusten laskemista Juppi-Lehtelä ei pidä hyvänä ajatuksena. Hän epäilee, ettei rajoituksia kuitenkaan noudatettaisi. Lisäksi Kehä I on myös hänelle ja monelle muulle tärkeä liikenneyhteys.

Nykyisen kustannusarvion mukaan Pihlajamäen meluaidan peruskorjaus ja Juppi-Lehtelän rivitaloyhtiön edustalle suunnitellun jatko-osan rakentaminen maksaisi 3,5–5 miljoonaa euroa.

Satsauksella voitaisiin suojata noin 60 henkilöä yli 55 desibelin melulta. Toki joukossa olisi niitä, jotka asuvat nyt jopa 65 desibelin melualueella kuten Jupin perhe ja heidän naapurinsa. Heille hyöty olisi suurin.

Suunnilleen saman hintaluokan meluaidan korotusta ja jatko-osaa kaivataan Tuusulanväylälle Torpparinmäen kohdalle. Siellä korjaus- ja rakentamistyöllä saataisiin suojattua yli 55 dB:n melulta noin 240 asukasta.

Siinä missä Pihlajamäessä meluaidan kustannus per suojattu asukas (yli 55dB:ltä) olisi 57 000 – 87 000 euroa, Torpparinmäessä kustannus olisi 16 000 – 23 000 euroa per asukas.

Niina Juppi-Lehtelä toteaa kustannuksen per suojattu asukas olevan kova.

– Ei sellaista varmasti itse maksaisi, mutta kyllä se lisäisi elämänlaatua, jos melua saisi vähennettyä.

Hän huomauttaa, että puuttuvan meluaidan rakentamisella voitaisiin laskea melua myös viereisellä, Aarnikanmäen ja Kehä I:n väliin jäävällä metsäalueella, jota lähialueen asukkaat käyttävät ulkoiluun.

Puoli kilometriä länteen, peruskorjausta odottavan meluaidan viereen Rapakivenkuja 2:een suunnitellaan asuntoja noin 75 uudelle asukkaalle. Myös he hyötyisivät aidan kunnostamisesta alueen vanhojen asukkaiden ohella.

Helsinki ei anna periksi: Länsiväylän muuttaminen bulevardiksi jälleen esille

It-konsultti Janne yöpyi jokaisessa eritasoliitymässä pk-seudulla ja säästi upeimman viimeiseksi – "Loppujen lopuksi autot ovat aika hiljaisia"

Itä-Helsinki saa kokonaan uuden kadun – yhdistää nämä kaksi kaupunginosaa

Jättimuutos HSL:n reiteissä – nämä Helsingin tutut linjat jäävät historiaan 16.8.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut