Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

HSL pohtii lippujen hinnoittelua – haluaisitko säilyttää nykyisen vyöhykemallin vai kannatatko tasataksaa?

Joukkoliikenne: HSL:n mukaan sisempien vyöhykkeiden, eli käytännössä AB-lipun hinnan korotus johtaisi pyöräilyn ja kävelyn lisääntymiseen, eikä siihen, että ihmiset siirtyisivät yksityisautoiluun.

Koronan myötä liikkumisen tavat ja tarpeet ovat muuttuneet, mikä luo kysyntää uudenlaisille lipuille kerta- ja kausilippujen rinnalle, kertoo HSL.

HSL kysyy nyt matkustajien palautetta lippuehdotuksista ja vyöhykemallin vaihtoehdoista. Onko nykyinen ABCD-malli paras mahdollinen vai voisiko sitä säätämällä löytää vielä paremman ratkaisun?

– Olemme suunnitelleet ehdolla olevat liput ja mallit yhdessä asiakkaiden, sidosryhmien, asiantuntijoiden ja päättäjien kanssa. Nyt tuomme nämä vaihtoehdot laajan yleisön testattavaksi. Odotamme innolla tuloksia ja palautetta siitä, miten vastaajat arvioivat eri mallien vaikuttavan liikkumiseensa, asiakaskokemuksen asiantuntija Eeva Jakobsson sanoo tiedotteessa.

ABCD-vyöhykkeet korvasivat kuntarajat keväällä 2019. Selvitysten ja kyselyiden mukaan malli palvelee seudun asukkaita hyvin, mutta osana laajaa Lipputilihanketta HSL selvittää myös vaihtoehtoja vyöhykemallille.

Tavoitteena on löytää lippujen hinnoitteluun malli, joka edistää kestävien kulkutapojen eli kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käyttöä ja kasvattaa niiden osuutta.

Samaan aikaan mallin pitää turvata vähintään nykyisen suuruiset lipputulot, jotta riittävän hyvä joukkoliikenteen palvelutaso on mahdollista säilyttää.

Liikennemallinnusten mukaan kestävien kulkutapojen kulkumuoto-osuus kasvaisi eniten, jos uloimpien eli etäällä Helsingin keskustasta olevien vyöhykkeiden lippujen hintoja laskettaisiin.

Se kannustaisi siirtymään nimenomaan pitkillä matkoilla henkilöautosta joukkoliikenteeseen.

Jos sisempien vyöhykkeiden lipun hintoja korotettaisiin, osa asiakkaista valitsisi joukkoliikenteen sijaan kävelyn tai pyöräilyn, eikä valitsisi yksityisautoa yhtä usein kuin ulommilla vyöhykkeillä.

Kysely pyrkii nyt selvittämään, miten seudulla liikkuvat vastaajat kokisivat nämä hinnoittelun muutokset.

Mkana neljä vaihtoehtoisia mallia: nykyisen vyöhykemallin muunnos, jossa C- ja D-vyöhykkeillä on yhteinen CD-lippu, kolmen vyöhykkeen ABC-malli, jossa C- ja D-vyöhykkeet yhdistettäisiin C-vyöhykkeeksi, kolmen vyöhykkeen ABC-malli sekä tasahinnoittelu, jossa koko HSL-alueella olisi vain yksi hinta ja lippu.

– Olemme laskeneet erilaisten vyöhykemallien hinnat liikenne-ennustemallilla siten, että ne tuottaisivat saman verran lipputuloja kuin nykyisin käytössä oleva ABCD-malli. Malleissa on yhdistetty vyöhykkeitä ja muutettu hinnoittelua vyöhykkeiden välillä. Mallien laskennallisia esimerkkihintoja on korotettu paremman palvelutason alueilla ja laskettu siellä missä palvelutaso on heikoin, tuotepäällikkö Vesa Jääskö kertoo tiedotteessa.

HSL tutkii mahdollisuutta tuoda kerta- ja kausilippujen rinnalle uudenlaisia lippuja, jotka sopivat etätyön myötä yleistyvään epäsäännöllisen säännölliseen matkustamiseen.

Jos asiakkaat tekisivät koronan jälkeen 20 joukkoliikennematkaa kuukaudessa, mikä vastaisi kahta tai kolmea lähityöpäivää viikossa, olisi sarjalipulla ja hintakatolla matkustaminen olisi nykyistä edullisempaa.

Vaikutusarviointien valmistuttua HSL lähettää esitykset uusista lipuista ja vyöhykemalleista lausunnoille jäsenkuntiin kesäkuussa 2022. Kunnat antavat lausuntonsa elokuun loppuun mennessä. Sen jälkeen HSL:ssä tehdään päätökset jatkokehitykseen vietävistä uusista lipuista ja vyöhykemallista.

Käyttöön uudet liput saadaan viimeistään vuonna 2024.