Helsinki käyttää ennätyssummia pyöräväyliin – silti pyöräily on uusimman tutkimuksen mukaan vähentynyt

Helsingillä on ollut kunnianhimoinen tavoite kasvattaa merkittävästi pyöräilyn määrää.

Vuonna 2019 pyöräteihin käytettiin 14,8 miljoonaa euroa ja summa on ollut tarkoitus kasvattaa 20 miljoonaan euroon per vuosi. Esimerkiksi baanojen eli nopeiden ja suorien pyöräteiden verkkoa aiotaan laajentaa 130 kilometriin.

Viime syksynä tehdyn liikkumistapatutkimuksen perusteella helsinkiläiset kuitenkin pyöräilevät entistä laiskemmin, eikä pyöräilyn määrä ole lisääntynyt lainkaan vuodesta 2017.

Tämän verran Hämeentiellä oikeasti on pyöräilijöitä – "Lupaavalta vaikuttaa"

Polkupyörä oli pääasiallinen kulkumuoto 9 prosentissa tehdyistä matkoista Helsingissä, ja osuus oli jopa laskenut vuodesta 2020, jolloin se oli 11 prosenttia.

Ylivoimaisesti eniten vastaajat liikkuivat paikasta toiseen kävellen (46 % kaikista matkoista). Joukkoliikennettä käytettiin 23 prosentissa matkoista ja henkilöautoa 21 prosentissa matkoista. Keskimäärin helsinkiläiset tekivät 3 matkaa päivässä.

Tutkimuksessa kartoitettiin kaikki yhden vuorokauden aikana tehdyt matkat ja niiden kulkutavat syys-lokakuussa. Vastaajia oli kaikkiaan 2902.

Kaupunki on aiemmin kertonut muun muassa tutkimuksesta, jonka mukaan "yksi Hämeentien pyörätiehen käytetty euro tuottaa 3,6 euroa". Vuonna 2019 puolestaan uutisoitiin, että yksi pyörätiehen käytetty euro tuottaa 8 euroa, kun mukaan lasketaan esimerkiksi kansanterveydelliset hyödyt.

Twitterissä keskusteltiin vilkkaasti alkuviikosta siitä, miksi pyöräilyn osuus on vähentynyt kaikista panostuksista huolimatta. Helsingin seudun pyöräilijät ry (Hepo) vastasi asiaa ihmetelleelle kaupunkiympäristölautakunnan jäsenelle Sami Kuuselalle (sd.), että Helsingissä tyytymättömyyttä on eniten risteysalueiden liikennejärjestelyyn, pyöräväylien työmaa-aikaisiin järjestelyihin, sekä pyöräväylien opastuksen puutteeseen. Hepon mukaan myös talvikunnossapidon prosessit pitäisi uusia täysin.

Vihreä poliitikko, varavaltuutettu Hannu Oskala puuttui asiaan sanomalla, että voi "miettiä paljonko on paljon" ja verrata pyöräilyn kustannuksia autoiluun tehtyihin investointeihin.

– Kysymys on kokonaisuudesta, aika monen pätkän pitää vielä valmistua, Oskala twiittasi.

Kantakaupungin upouusi pyöräkaista jäi lumikinosten alle – kaupunki myöntää: "Iso ongelma"

Viime syksyn tutkimuksessa noin 70 prosenttia vastaajista kertoi, että heillä on käytössään polkupyörä vähintään silloin tällöin ja noin 60 prosentilla pyörä on aina tai melkein aina. Osuus on laskenut hieman.

Helsinkiläisten autottomien talouksien määrä nousi vuoden 2020 tutkimuskerralla selvästi ja on nyt pysynyt samana. Vastaajista 57 prosentilla oli taloudessaan käytössä vähintään yksi henkilöauto, 43 prosentilla ei ole. Kaksi autoa on 9 prosentilla talouksista.

Kantakaupungissa 55 prosenttia talouksista on autottomia.

Talouden käytössä olevien autojen käyttötiheydessä ei ole tapahtunut muutosta. Valtaosa autollisissa kotitalouksissa asuvista kertoo käyttävänsä autoa päivittäin tai muutaman kerran viikossa. Esikaupungeissa asuvat käyttävät autoa aktiivisemmin kuin kantakaupungissa asuvat.

8 tärkeää kysymystä Helsingin katujen kiistellystä talvihoidosta – tämän verran rahaa kaupunki käyttää fillaribaanoihin

Kaikista vastaajista 91 prosentilla on käytössään HSL:n matkakortti tai he käyttävät HSL-sovellusta. Yleisimmät käyttötavat ovat matkakortille arvon lataaminen (39 %) ja kertalippujen ostaminen HSL-sovelluksesta (37 %).

Vapaa-ajan matkat ovat selvästi mittausajankohdan yleisimpiä matkoja, niiden osuus on 41 prosenttia. Toiseksi yleisimpiä ovat työ-, koulu- ja opiskelumatkat (25 %). Työmatkojen osuus oli nyt kolme prosenttiyksikköä suurempi kuin edellisenä koronavuonna.

"Helsingistä tulee vähän kuin Kööpenhamina", uskoo pyöräliikennettä edistävä Oskari Kaupinmäki, 33, ja kertoo miten jalankulun ja pyöräilyn konflikteja pyritään kaupungissa välttämään

HSL pohtii lippujen hinnoittelua – haluaisitko säilyttää nykyisen vyöhykemallin vai kannatatko tasataksaa?

Nyt on sisua! Heidi, 16, treenaa Helsingin lumisohjossa jopa 4 tuntia päivässä, herätti kiinnostusta jo ulkomailla – "Välillä ei liiku mihinkään"

Matti, 58, lensi katuun bussin osumasta, toipuminen vei liki 2 vuotta: "Oli senteistä kiinni, että selvisin näinkin vähällä" – Samassa risteyksessä rikotaan liikennesääntöjä yhä

Joukossa E-sarjan mersuja ja Tesla – Näin Helsingin ylin johto on käyttänyt edustusautoja: kaksi päättäjää erottuu selvästi muista

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut