Kalasataman Majakka-tornin kattokerroksesta aukeaa mielenkiintoinen näkymä Suomen suurimman sillan työmaalle. Laajasalon Kruunuvuorenrannan ja Korkeasaaren välissä Kruunuvuorenselällä näkyy jo varsin pitkällä oleva Kruunuvuorensillan työsilta.
Työsilta on vesistösiltarakentamisessa tavanomainen välivaihe, jonka avulla rakennetaan varsinainen silta.
Työyhteenliittymä Kruunusiltojen projektipäällikkö Jari Humalajoki kertoo, että Kruunuvuorensilta rakennetaan hieman eri tyylillä kuin Suomen siltoja yleensä: keskelle tulee pyloni, josta sillan kantta kannattelevat vaijerit roikkuvat.
– Eli pisimpään siltaan tulee 11 välitukea ja pyloni, mutta työsiltaa tarvitaan, jotta sinne pääsee kulkemaan.
Humalajoki jatkaa, että Finkensillasta eli Nihdin ja Korkeasaareen välisestä sillasta tulee puolestaan tavanomainen betonisilta, jossa työsilta tulee rakennettavan sillan alle.
Humalajoen mukaan Kruunuvuorensillan työsillan tekemiseen tulee tauko maaliskuun lopussa, sillä läheisillä luodoilla pesii lokkeja, joiden pesintää ei saa häiritä, eikä tehdä esimerkiksi paalutusta 250 metrin säteellä.
Näin paljon Kruunusillat voi korottaa HSL-lipun hintaa – "Kumuloituvaa vaikutusta ei huomata"

Humalajoki arvioi, että työsillasta vielä puuttuva osa saadaan valmiiksi, kun töitä jatketaan loppuvuonna.
Varsinaisen sillan kannen rakentaminen alkaa kesällä.
– Kesällä tehdään tulosiltoja, eli ei sitä osaa mitä vaijereilla roikotetaan. Teräspalkkeja hitsataan ja kasataan ja työnnetään eteenpäin sillalle Kruunuvuorenrannan päästä, selvittää Humalajoki.
Kruunusiltoihin kuuluu kaikkiaan kolme osaa Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Merihaansilta.
Matkustajaliikenne raitiotiellä on tarkoitus käynnistää vuonna 2027.
Melua, pölyä ja mahdollisia yötöitä Kruunuvuorenrannassa
5 villisikaa jouduttiin lopettamaan Korkeasaaressa – syynä Kruunusiltojen rakennustyömaan melu