Helsingin keskustan tavaratalo täyttää 70 vuotta – Sokoksella oli aikanaan jopa 1400-paikkainen ravintola, entä muistatko katutason kolikkopuhelimet?

Kauppa: Sokos täyttää 70 vuotta.

Ella Lehto sovittaa keväisiä kävelykenkiä Sokoksen kenkäosastolla. Hän hankkii sovitusta vaativat vaatteet ja kengät aina myymälästä.

– En osta yleensä vaatteita tai kenkiä verkkokaupoista.

Tavaratalon kenkäosasto on hänestä hyvä paikka, sillä useita laadukkaita merkkejä on esillä ja sovitettavissa yhdessä paikassa.

Hänestä on sääli, että "tavalliset liikkeet" kuten Halonen on lopettamassa Helsingin keskustasta. Aleksi 13 lopetti toimintansa Aleksanterinkadulla vuosi sitten.

Torstaina 70 vuotta täyttänyt Sokoksen tavaratalo luottaa Lehdon kaltaisiin asiakkaisiin.

– Keskitymme tuotteisiin, joita asiakkaat haluavat sovittaa ja joiden parissa voi tutustua alkavan kauden trendeihin ja inspiroitua, kertoo Sokoksen ketjujohtaja Sanna Mäenpää.

Verkkokaupan paine näkyy kuitenkin perinteikkään tavaratalon supistuneessa tarjonnassa.

Tavaratalo luopui 5. kerroksestaan sekä laajasta kirja- ja leluosastostaan neljä vuotta sitten. 5. kerros remontoitiin samassa rakennuksessa toimivan hotelli Vaakunan käyttöön.

Nykyisin tavaratalon neljästä kerroksesta löytyvät naisten, ja miesten vaate- ja jalkineosasto, kodintarvike- ja sisustusosasto sekä katutason kosmetiikka- ja asusteosasto. Valikoimassa on noin 25 000 tuotetta.

Mäenpää näkee, että muutokset ovat reagointia ajan ostoskäyttäytymiseen. Näin on tehty 70 vuotiaan tavaratalon historiassa aiemminkin.

Kun tavaratalo ja hotelli Vaakuna avattiin olympiavuonna 1952, tavaratalon käytössä oli 4 000 neliötä. Parhaimmillaan tilaa on ollut noin kolme kertaa enemmän.

Myös osastot ovat palvelleet kulloistakin aikaa. Sokokselta on vuosien varrella voinut hankkia niin maalipurkkia, nojatuolia, viehettä kuin hamekangastakin. Morsian on saattanut astella avioliittoon Sokokselta hankitussa morsiuspuvussa.

Lastenvaunujen kanssa tiistaina liikkunut Ari Mattila muistaa käyneensä Sokoksella lapsena.

– Liukuportaat jäivät mieleen keskustan tavaratalosta – ja leluosasto, Mattila kertoo.

Nykyisin hän poikkeaa Sokoksella hankkiessaan vaatteita itselleen.

Järvenpäässä asuvalle Mattilalle tavaratalon sijainti juna-aseman vieressä on ideaali, sillä työpaikka on Helsingin keskustassa. Tällä reissulla tavaratalon lastenhoitohuone on tärkeä lisäpalvelu.

Toinen miesasiakas kertoo käyvänsä tavaratalon ilmaisessa vessassa. Se on nykyään unisex-mallia.

Ilmaisista wc-palveluja hyödynsi myös tuusulalainen eläkeläispariskunta. Heidän kotinsa olohuonetta valaisevat edelleen Sokoksen valaisinosastolta kymmeniä vuosia sitten hankitut plafondit.

Rouva muistaa myös katutason puhelinkopit. Sellaisesta hän pirautti luokkaretkeltään Helsingissä asuville sukulaisilleen vuonna 1962: täällä ollaan, missä tavataan?

Tiistaina puoliltapäivin tavaratalo on hiljainen. Vaateosastoilla myyjiä näkyy enemmän kuin asiakkaita.

Ennen koronaa Sokoksella kävi noin 1,5–2 miljoonaa asiakasta vuodessa.

Mäenpää kertoo, että koronakeväänä 2022 asiakkaita on aivan toisella tapaa liikenteessä, kuin vuosi sitten tai kaksi sitten. Koronaa edeltävälle tasolle ei ole vielä palattu.

Epävarmuutta kaupankäyntiin tuo myös se, miten Ukrainan sodan talousvaikutukset heijastuvat suomalaisten kuluttamiseen.

Mäenpään mukaan venäläisturistien tai ylipäänsä ulkomaisten matkailijoiden puuttuminen ei ole merkittävää Sokoksen myynnin kannalta.

– Iso kysymys meille on, miten Helsingin keskusta palautuu: palaavatko työmatkalaiset, tuovatko tapahtumat ihmisiä keskustaan.

– Kunhan keskusta pysyy elinvoimaisena, meillä ei ole hätää, Mäenpää sanoo.

Niin sanottujen kivijalkakaupasta hyötyvien tuotteisiin keskittymisen ohella Sokoksella on panostettu viime vuosina asiakaspalveluun.

– Asiakastyytyväisyytemme on kasvanut viime vuosina.

Asiakaspalvelua saa eritoten katutason kosmetiikkaosastolla. Kolmelle eri kadulle avautuvat ovet tekevät Sokoksen alakerrasta helpon pistäytymis- tai läpikulkupaikan.

– Aika moni ostaa samalla jotain, vaikka suuntaa ruokaostoksille alakertaan, kertoo Sinikka "Cindy" Toivola ja nappaa meikkisiveltimen hyllystä ja vie sen asiakkaalle, joka odottaa osaston toisessa päässä.

Toivola tietää siveltimien ja seerumeiden paikat, sillä hän on työskennellyt täällä 25 vuoden ajan.

Kosmetiikkaosastolla panostetaan palveluun niin, että rautakaupan asiakas kihisee kateudesta.

Henkilökuntaa on kaikkiaan noin 40. Osa on tuotemerkkien omia edustajia, osa Sokoksen työntekijöitä Toivolan tapaan.

Osaston pääasiallinen asiakasryhmä on ollut keski-ikäiset naiset, mutta täälläkin asiakaskunnan tarpeet muuttuvat.

– Nouseva trendi ovat mielleniaalit, jotka ostavat luksuskosmetiikka, Toivola kertoo nuorista asiakkaista, joka ennen valikoivat tuotteensa edullisimpien merkkien hyllyistä.

– Muotitietoiset nuoret hakevat kosmetiikkaosastolta arkeensa pientä luksusta.

Sellainen voi olla esimerkiksi noin 40 euron hintainen huulipuna.

Sokoksen historiasta

Tiesitkö tämän?

Hehtaarihokki oli vasta-avatun tavaratalon 1 400-paikkainen ravintola, joka toimi kahdessa kerroksessa.

Miss Suomi -kiertueen finalistit ovat esiintyneet uimapuvuissaan Sokoksen näyteikkunassa. Käsinkudottuja villamyssyjä valmistava yritys taas toi näyteikkunaan myssyjä kutovat mummot syksyllä 2018.

Sokoksen tavaratalon ja hotelli Vaakunan rakentaminen alkoi jo vuonna 1939. Projekti jäi kuitenkin kesken alkaneen talvisodan vuoksi. Projekti seisoi jakosodan ajan. Runkorakennuksessa toimi valtion virastoja. Tavaratalo ja hotelli aukesivat SOK:n omistamassa rakennuksessa vasta vuonna 1952.

Rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Erkki Huttunen.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut