Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Autoilijoilta lähti valitusryöppy Helsingin kaupungille – tästä syystä rahakorvausta vaaditaan eniten

– Kaupungille on osoitettu kuluneena talvena paljon autovahinkoihin liittyviä korvausvaatimuksia poikkeuksellisesta lumitilanteesta ja katujen routimisesta johtuen. Vaatimuksia on tullut vireille alkuvuonna keskimääräistä enemmän, kertoo sähköpostitse kaupungin lakipalveluiden päällikkö Kaisu Tähtinen kaupunkiympäristön toimialalta.

Eniten korvauksia on haettu rengasvaurioista, joita on hakijoiden mukaan syntynyt kuoppiin ajettaessa.

Korvauksia on haettu myös repeytyneistä pohjamuoveista ja rikkoutuneista etupuskureista, joita on hakijoiden mukaan syntynyt auraamattomilla ja polanteisilla teillä.

Ajoneuvoihin liittyvien korvausvaatimusten määrä ei ole vielä eritelty muista korvausvaatimuksista tämän talven osalta. Viime vuonna kaupunkiympäristön toimialalla käsiteltiin 372 korvausvaatimusta, jotka liittyivät liukastumis-, auto-, polkupyörä- ja kiinteistövahinkoihin. Noin puolet, 190 vaatimusta, liittyi autojen kärsimiin vahinkoihin.

Jalankulkijoiden liukastumisista johtuvia korvausvaatimuksia ei toistaiseksi ole tullut keskimääräistä enempää. Toisaalta liukastumisiin liittyviä korvauksia voidaan vaatia pitkänkin ajan päästä pyllähtämisestä.

Autoilija, tiesitkö tämän porsaanreiän? Video Helsingin ilmaisista parkkipaikoista leviää netissä hurjaa vauhtia – Mauri, 64: "Niiden löytäminen on helppoa"

Tähtinen kertoo, että kaupunki käsittelee korvausvaatimukset tapauskohtaisesti.

Vastaavalta taholta pyydetään selvitys kadun kunnossapidon tasosta, suoritetuista kunnossapitotoimenpiteistä ja muista olosuhteista.

– Selvityksen perusteella arvioidaan, onko katu ollut lain edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa, ja onko kaupunki asiassa korvausvelvollinen. Vaatimusten johdosta annetaan perusteltu päätös.

Korvausta hakevan on hyvä huomauta, että eri kadut kuuluvat eri hoitoluokkiin. Useimmat asuinkadut kuuluvat hoitoluokkaan III, jolloin ajorata on aurattava kolmen vuorokauden kuluessa, kun lumikerroksen paksuus on ylittänyt 7 senttiä tai sohjoa on yli 5 senttiä. Näitä katuja ei tarvitse aurata lauantaina tai sunnuntaina.

Viime vuoden korvauspäätöksien perusteella voi todeta, että vaatimukset menevät harvoin läpi.

Viime vuonna kaupunkiympäristön toimiala korvasi noin 7 prosenttia sille osoitetuista korvausvaatimuksista, jotka liittyivät liukastumisiin, ajoneuvo- polkupyörä- tai kiinteistövahinkoihin.

Viime vuonna käsitellyissä korvausasioissa vaadittiin yhteensä noin 682 000 euron korvauksia. Kaupunki maksoi korvauksia noin 74 000 euron edestä.

Helsinki otti käyttöön keksinnön, joka vähensi rekkarallia välittömästi – kuva: "Tekee sen, minkä lupaa"

Tähtisen mukaan hakijoiden korvausvaatimukset vastaavat pääosin hyvin korjauskustannuksia.

– Joskus vaatimukseen on liitetty lasku, jonka mukaan autoon on vahingon korjaamisen yhteydessä tehty myös muita huoltotoimenpiteitä. Suurin osa hakijoista erittelee kulut oikein.

Helsingissä on noin 40 kilometriä sorateitä, pitäisikö ne päällystää? – Tapanilassa ajatus ei saa kannatusta: ”Ne ovat osa alueen idylliä”