Useasti kaatunut Eini, 78, ei uskalla enää bussin kyytiin Helsingissä – liikennöitsijä: "Katuja on kavennettu paljon, linja-auton ei kuuluisi olla siellä"

Lastenrattaiden päälle kaatumista, oven väliin jäämisiä, leikkausta vaativia vammoja ja pienempiä ruhjeita. Lukijat kertoivat muun muassa tällaisista tilanteista, kun Helsingin Uutiset kysyi viime viikolla kokemuksia busseissa tapahtuneista kaatumisista.

Lukijoiden mukaan syynä oli usein kuskien vaarallinen ajotapa, johon liittyi kaahailua sekä äkkinäisiä jarrutuksia ja kiihdytyksiä.

 – Viime viikolla oli ensimmäinen kerta kun lensin polvilleni äkkijarrutuksen takia. Bussi 560 oli ajamassa pysäkille. Hieman oli nahka rullalla polvissa, Helsingin Uutisten Facebook-sivulle kirjoitettiin.

Helsingin Bussiliikenteen liikennepäällikkö Jari Syväoja sanoo, että linja-autonkuljettajien ajotapa on parantunut viime vuosina. Samaan aikaan matkustajien tekemien vahinkoilmoitusten määrä on kasvanut.

– Meille tulee kuukaudessa 20–30 ilmoitusta henkilövahingoista. Mukana ovat myös pudonneet puhelimet ja tietokoneet. Näistä neljännes etenee vakuutusyhtiön käsittelyyn.

Helsingin Bussiliikenne on HSL-alueen kolmanneksi suurin liikennöitsijä Nobinan ja Pohjolan Liikenteen jälkeen.

Nobinan liikennejohtaja Mårten Winqvist sanoo, että heillä vahinkoilmoitukseen johtavia kaatumisia on kuukaudessa noin viisi.

Itä-Helsingissä asuva Eini, 78, kertoo kaatuneensa niin monta kertaa, ettei uskalla mennä enää bussiin. Kaatumiset ovat johtuneet muun muassa siitä, ettei hän ole ennättänyt lukita rollaattoria tai ehtinyt istumaan.

Edelliseksi kerraksi jäi viimevuotinen matka Mellunmäen asemalta.

– Bussi lähti matkaan äkkinykäyksellä ja ajoi kaarteeseen hirveää vauhtia. Minun oli pakko ottaa tukea oven vieressä olevasta tangosta ja pitää rollaattorista kiinni toisella kädellä. En kaatunut, mutta tunsin ankaraa kipua. Käsi, jolla pidin tangosta, oli lähes parantunut aiemmasta vammasta. Bussimatkan jälkeen selvisi, että olkapää oli mennyt sijoiltaan, Eini kertoo.

Jari Syväoja on ollut alalla vuodesta 1987.

– Sen jälkeen on tullut paljon liikenneympyrää, töyssyä ja hidastetta. Sitä emme ole tutkineet, mikä vaikutus niillä on ollut vahinkoihin. Kaupunkien katuja on kavennettu paljon. Tuntuu, ettei raskaasta liikenteestä välitetä ollenkaan. Joudumme operoimaan välillä paikoissa, joissa linja-auton ei pitäisi edes olla. Sähköpotkulaudat aiheuttavat kuljettajille haasteita, joista voi seurata äkkijarrutusten vuoksi matkustajien kaatumisia.

Kaatumiset vähenisivät, jos matkustajat pitäisivät seisoessaan kiinni esimerkiksi kaiteesta, Syväoja sanoo.

– Matkustajalla on kuitenkin kädessä on usein kännykkä ja huomio siinä. Kun bussin vaihteisto nykäisee, niin silloin voi kaatua.

Bussin heilahdukset ja esimerkiksi kuskien kaasun käyttö kirjautuvat auton järjestelmään. Syväoja sanoo, että yksittäisen kuskin tietoja seurataan, jos aihetta ilmenee esimerkiksi matkustajilta tulleiden palautteiden perusteella.

Bussien kaahaus kauhistuttaa Helsingissä – uutisankkuri Piia Pasanen, 48, paiskautui kiihdytyksessä lattiaan: "Moni kertonut samanlaisesta tilanteesta"

Pohjolan Liikenteestä kerrotaan, että matkustajille sattuvia vahinkoja käy melko harvoin.

– Kuljetamme vuosittain yli 30 miljoonaa matkustajaa, ja loukkaantumisia tapahtuu muutama kymmenen, viestinnästä kerrotaan.

Kuljettajille koulutetaan mahdollisimman pehmeää ajotapaa.

–  Varovaisesti liikkeelle lähteminen ja pysähtyminen ovat tärkeitä matkustajien kaatumisten ehkäisemisessä. Lisäksi kalustosuunnittelussa ja -valinnoissa pyritään minimoimaan kaatumisriskejä, kuten ylimääräisiä kynnyksiä, Pohjolan Liikenteestä kerrotaan.

Nobinan liikennejohtaja sanoo, että kuljettajille pidetään asiakaspalvelukoulutusta vuosittain.

– Painotamme sen tärkeyttä, että liikkeellelähdöt suoritettaisiin aina matkustajia huomioiden. Mikäli linja-auton käytävillä on syystä tai toisesta seisovia matkustajia, on auton liikkeet pyrittävä suorittamaan aina mahdollisimman jouheasti välttääkseen kaatumisia. On myös tärkeää, että matkustajat eivät nousisi penkeiltä liian aikaisin, ennen kuin linja-auto on selkeästi hidastanut nopeutta ja pysähtymässä pysäkille, Mårten Winqvist sanoo.

Tänä keväänä bussit ovat olleet tavallista enemmän myöhässä, koska matkustajamäärät ovat vähentyneet, mutta HSL:n bussivuorot ovat koronan vuoksi yhä supistettuja.

– Aikataulutetussa liikenteessä ajaminen voi aiheuttaa kuljettajille kiireen tunnetta, vaikka kuljettaja ei itse voi myöhästymisille juuri mitään. Korostammekin säännöllisesti kuljettajillemme, että tärkeintä on ajaa turvallisesti, vaikka aikataulusta jäätäisiin jälkeen, Pohjolan Liikenteestä kerrotaan.

Pääseekö bussin kyytiin vain koiranpennun kuvaa näyttämällä? – kuljettajien asiakaspalvelua on parannettava

Nobinan Winqvist sanoo, että HSL mittaa asiakkaiden tyytyväisyyttä kaksi kertaa vuodessa. Yksi aihe on kuljettajien ajotapa.

–  Nobinan kuljettajien ajotapa on kehittynyt 3.8:sta 4.1:een viisinumeroisella asteikoilla noin 3 vuoden aikana, joten isossa kuvassa on kehitys selkeästi ollut positiivinen.

Eini sanoo, että hän löysi HSL:n verkkosivuilta palautelomakkeen, mutta sen täyttäminen oli liian vaikeaa. Hän toivoo, että bussista voisi ottaa mukaansa kortin, jossa olisi esimerkiksi auton numero ja liikennöitsijän nimi.

– Ei niitä tule mieleen kysyä silloin, kun on tärkeintä päästä kotiin nuolemaan haavojaan.

Lue myös: Bussien kaahaus kauhistuttaa Helsingissä – uutisankkuri Piia Pasanen, 48, paiskautui kiihdytyksessä lattiaan: "Moni kertonut samanlaisesta tilanteesta"

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut