Pankkikonttorien verkosto harvenee kovaa vauhtia.
Suomesta katosi viime vuonna lähes 30 pankkikonttoria, selviää Finanssivalvonnan vuosittaisesta pankkipalveluiden selvityksestä. Tämä tarkoittaa lähes neljän prosentin vauhtia, sillä vuoden 2021 tarkasteluajankohtana henkilöasiakkaita palvelevia konttoreita oli 740 ja vuotta aiemmin 769.
Konttoreiden määrän väheneminen sekä niiden palveluaikojen supistaminen on joissain tapauksissa pidentänyt konttorien jonotusaikoja kohtuuttomasti. Pankkien on tärkeää kiinnittää huomiota jonotusaikojen kohtuullisuuteen, Finanssivalvonta linjaa.
– Koronapandemia on heikentänyt konttoripalvelujen saatavuutta. Pankkien tulee tarjota myös niille asiakkaille, jotka eivät syystä tai toisesta pysty käyttämään digitaalisia palveluita, heidän tarvitsemansa peruspankkipalvelut kohtuullisella hinnalla, sanoo tiedotteessa johtaja Anneli Tuominen.
Peruspankkipalveluiden hinnat nousivat viime vuonna. Kalleimpia ovat juuri ei-digitaaliset palvelut.
Finanssivalvonnan mukaan myös käteisnostoautomaatteja tulee olla tasapuolisesti ympäri Suomen. Tiedotteessa muistutetaan, että kyberuhkien varalta on hyvä pitää kotivarana myös käteistä muutamaksi päiväksi.
Kiristynyt turvallisuustilanne on lisännyt kyberuhkia. Myös Suomessa on havaittu pankkien palveluihin kohdistuvia palvelunestohyökkäyksiä.
− Pankkien mobiili- ja verkkopankkeihin kohdistuu ajoittain palvelunesto- ja kyberhyökkäyksiä. Siltä varalta, että myös korttimaksamisessa tapahtuu häiriöitä, on suositeltavaa varata jonkin verran käteistä rahaa muutaman päivän tarpeisiin, Tuominen muistuttaa tiedotteessa.