”Kuvasin kantoja ja itkin” – Asukas järkyttyi yli 150 puun kaadosta rannan tuntumassa Helsingissä, näin kommentoi kaupunki

Kaupunkikuva: Rantatien laajat puunkaadot nostattavat myös huolta siitä, mitä Vallilanlaaksossa tapahtuu.

Hermannin rantatien varressa tehdyt puunkaadot ovat järkyttäneet alueen asukkaita. Näin sanoo Helsingin Uutisiin yhteyttä ottanut lukija.

– Kuvasin kaadettujen puiden näkyvillä olevat 159 kantoa ja itkin, hän kertoo.

Hermannin rantatielle tulee Kalasatamasta Pasilaan kulkeva raitiotie. Viereen rakennetaan uusia asuinkortteleita. Asukkaan mukaan tapahtunut luo myös pelkoa siitä, millaisen tuhon ratikkalinjaus tuo mukanaan Vallilanlaaksoon.

Projektipäällikkö Lauri Kangas toteaa, että Hermannin rantatie peruskorjataan osana Kalasataman alueen rakentamista.

– Ilmastonmuutokseen varautuminen edellyttää, että uudet talot ja Hermannin rantatie korotetaan vähintään kolmen metrin korkeudelle merenpinnasta. Nykyiset puut siis jäisivät kadun alle. Korkeampi katu on myös painavampi, joten se vaatii uudet järeät perustukset. Kaiken kukkuraksi Hermannin rantatielle rakennettavan Sörnäistentunnelin suuaukon on oltava niin korkealla, ettei vesi pääse tunneliin, Kangas selostaa.

Kankaan mukaan tavoitteena on ollut siirtää mahdollisimman monta puuta kaatamisen sijaan.

– Marraskuussa siirsimme Diakin kohdalta 11 pienempää puuta Toukolan rantapuistoon ja 4 puuta muualle lähialueelle. Maaliskuussa oli tarkoitus jatkaa siirtämällä isompia puita. Jouduimme kuitenkin perumaan siirron, koska puiden juurella oleva maa on pilaantunutta. Suurissa juuripaakuissa olevaa pilaantunutta maata ei saa siirtää pilaantumattomalle alueelle. Siksi isommat puut jouduttiin nyt kaatamaan.

Kolme puuta jäi vielä paikoilleen syksyyn asti. Niissä on käynnissä Helsingin yliopiston ilmastotutkimus, joka jatkuu tämän vuoden kasvukauden ajan. Valmiille Hermannin rantatielle istutetaan puurivit raitiotien molemmille puolelle lähes koko matkalle. Sörnäistentunnelin tulevien ramppien ja ratikkapysäkkien kohdalle puita ei tule.

Lukija ihmettelee yhteydenotossaan myös sitä, miksi raitiotie kulkee rantatietä, kun vieressä olisi ollut jo valmiiksi puuton Kyläsaarenkatu.

– Raitiotie kulkee Hermannin rantatiellä, koska se on alueen keskeinen pääkatu. Raitiotiehän on joukkoliikenteen runkoyhteys, jonka tulisi kulkea suorinta tietä ja pysäkkien olla mahdollisimman keskeisillä paikoilla. Leveähköllä pääkadulla raitiotielle saadaan järjestettyä sujuva kulku, jotta ihmiset pääsevät liikkumaan sujuvasti. Kalasataman tulevassa kaupunkirakenteessa Kyläsaarenkatu on puolestaan kapeampi paikallinen katu, Kangas vastaa.

Vallilanlaakson suunnittelu on Kankaan mukaan kesken asemakaavan valitusprosessin takia.

– Varmasti puita joudutaan kaatamaan sekä raitiotien ja baanayhteyden rakentamisen että Kumpulanpuron kunnostamisen takia. Alustava arviomme kuitenkin on, että pystymme istuttamaan merkittävästi enemmän puita kuin joudumme kaatamaan.

Helsingin "betonikylästä" kaadetaan lähes 60 tervettä puuta – syy tuli asukkaille täytenä yllätyksenä: "Katosivat yön aikana"

Yli 100 puun kaataminen jatkuu Itä-Pasilassa – kuva: täältä lähtevät seuraavat

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut