Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

"Matkustajien röyhkeys on kasvanut huomattavasti" – Bussinkuljettaja kertoo työnsä karusta puolesta ja paljastaa syyn, miksi kuskit eivät katso matkalippuja

Bussien kaahailu, matkustajien kaatumiset sekä liputtomat matkustajat ovat puhuttaneet viime aikoina joukkoliikenteessä. Osan matkustajista kokemus on, ettei bussinkuljettaja katso kännykän ruudulta näytettyä matkalippua kovinkaan tarkasti.

Nyt sanaisen arkkunsa avaa Helsingin Uutisiin yhteyttä ottanut bussikuski.

– Korona-aikana matkustajien röyhkeys on kasvanut huomattavasti, hän kertoo.

– Tämä näkyy liputta matkustavien suurempana prosentuaalisena määränä verrattuna aikaan ennen koronaa. Nuoret tulevat kyytiin näyttämällä feikkilippua, ja jos asiaan puuttuu, saa vastauksena haistattelua ja jopa kovaa uhkailua.

Kuljettajan mukaan myöskään muut matkustajat eivät puutu tilanteisiin, joissa kuskia uhataan.

Näin nuorten käyttämä huijaussovellus matkii HSL:n lippua – ”Se on aina poliisiasia”

Helsingin Uutiset kertoi viime syyskuussa ensimmäisenä nuorten suosimasta feikkisovelluksesta, joka näyttää aidolta matkalipulta. Tuolloin HSL:ltä todettiin, että bussinkuljettajien on käytännössä mahdotonta erottaa taiten tehtyä valelippua aidosta.

Bussikuski haluaa pysyä nimettömänä työn vaarallisuuden takia.

– Muutama viikko sitten tarkastin kaikkien matkustajien liput. Koska osa käveli sisään näyttämättä mitään lippua, enkä enää tiennyt kenellä on lippu, tyhjensin koko bussin ja katsoin kaikkien liput uudelleen. Ketkä olivat tästä eniten närkästyneitä? Lipulliset matkustajat! kuljettaja ihmettelee.

Hänen mukaansa on siksi selvää, miksi matkalippuja ei syynätä tarkemmin. Asenneilmasto on muuttunut ja jos kuski poistaa pummin, hän saa vain muiden ihmisten vihat niskoilleen.

– Näin ei ollut vielä 10 vuotta sitten. En voi kuin todeta, että sekä liputtomat että lipulliset ovat tyytyväisiä silloin, jos lippuja ei katsota.

”Jatka tämän käyttöä tai osta aito lippu jos on varaa” – HSL-lippuhuijauksella yllättävä tausta: ”Tarjoavat tiedon itse”

Kuljettajan mielestä pummilla matkustaminen osoittaa, ettei kyytiä arvosta eikä sitä myöskään tarvitse.

– Valitettavasti tilanne on kuitenkin se, että kuljettaja pääsee sekä fyysisesti että henkisesti helpommalla, kun lippuja ei katsota.

Osa liputtomista on kuskin mukaan päättänyt, että nousee bussiin, jäi kiinni tai ei.

– Hän tulee kyytiin viimeistään uhkailemalla.

Helsingin Uutiset kertoi äskettäin myös somessa kiertäneestä haasteesta, jonka ideana oli testata pääseekö bussiin esimerkiksi koiranpennun kuvalla.

– Koiranpennun kuvalla kyytiin tuleminen voi olla jonkun mielestä hauska vitsi, mutta itse en ainakaan haluaisi näyttää yhdellekään töissä olevalle, veroja maksavalle ihmiselle olevani kykenevä vahingoittamaan häntä henkisesti tai jopa fyysisesti, paukauttaa kuski.

Koiranpentuhaasteeseen ei tiettävästi liittynyt kuitenkaan minkäänlaista uhkaamista.

– Kuljettajana haluaisin enemmän vartiointia busseihin, mutta meitä ei kuunnella.

Useasti kaatunut Eini, 78, ei uskalla enää bussin kyytiin Helsingissä – liikennöitsijä: "Katuja on kavennettu paljon, linja-auton ei kuuluisi olla siellä"

Kuskin mielestä suhtautuminen on pielessä myös HSL:n puolelta. Hän väittää kuulleensa HSL:n edustajan suusta lauseen, että "Kuljettajien tehtävänä ei ole katsoa lippuja, vaan olla katsovinaan."

HSL:stä kerrotaan, että vuonna 2021 kaikista matkalipuntarkastuksista 15 prosenttia kohdistui bussilinjoille. Runkolinjojen tarkastukset muodostivat tästä määrästä 50 prosenttia. Runkobussien kyytiin voi nousta keskiovista.

Bussien kaahaus kauhistuttaa Helsingissä – uutisankkuri Piia Pasanen, 48, paiskautui kiihdytyksessä lattiaan: "Moni kertonut samanlaisesta tilanteesta"

HSL pohtii lippujen hinnoittelua – haluaisitko säilyttää nykyisen vyöhykemallin vai kannatatko tasataksaa?

Miten materiaalipula vaikuttaa Kruunusiltojen työmaalla? – "Ongelmat heijastuvat meillekin"

Joukkoliikenteessä on liian kova kiire

Helsinki käyttää ennätyssummia pyöräväyliin – silti pyöräily on uusimman tutkimuksen mukaan vähentynyt