Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lisää pyöräteitä muutetaan yksisuuntaisiksi kantakaupungissa – näillä kaduilla työt vaikuttavat

Samalla paranee myös jalankulkijoiden turvallisuus kantakaupungissa.

Pyöräväylien yksisuuntaistaminen jatkuu kantakaupungissa.

Tänä vuonna useita nykyisin kaksisuuntaisia pyöräteitä remontoidaan yksisuuntaisiksi.

Helsinginkadun pyöräliikenteen yksisuuntaistamiseen liittyvät työt Alppipuiston ja Vauhtitien välisellä risteysalueella alkoivat tällä viikolla.

Töiden aikana parannetaan jalankulun ja pyöräliikenteen erottelua, mutta pyöräily säilyy kaksisuuntaisena siihen saakka, kunnes Sturenkadun risteysalueelle rakennetaan yksisuuntaisuutta tukevat järjestelyt.

Helsinginkadulla parannetaan myös kadun kuivatusta, rakennetaan uudet liikennevalot sekä tehdään niihin liittyviä kaapelointitöitä.

Istutuksia puretaan Töölönlahden rantaraitin puolelta kahden uuden yhteiskäyttöpylvään rakentamisen vuoksi. Istutukset uusitaan pylväiden rakentamisen jälkeen.

Nordenskiöldinkadun pyöräväylän yksisuuntaistaminen Auroranportin ja Vauhtitien välillä aloitetaan ensi viikolla.

Lisäksi pyöräliikenteen uudistuksia tehdään tänä vuonna vielä Savonkadulla, Ratapihantiellä, Viipurinkadulla, Kotkankadulla ja Stenbäckinkadulla. Kaikki työt pyritään saamaan loppuun elokuun loppuun mennessä.

Helsinginkadulla, Nordenskiöldinkadulla ja Stenbäckinkadulla urakoitsijana toimii VRJ Etelä-Suomi. Stara uudisti Aleksis Kiven kadun pyöräliikennettä alkuvuodesta, minkä lisäksi Stara rakentaa Viipurinkadun, Savonkadun, Ratapihantie ja Kotkankadun uudet järjestelyt.

Uusissa liikennejärjestelyissä hyödynnetään pääosin nykyisiä katurakenteita. Merkittävimmät muutokset tehdään risteysalueille. Uudet pyörätiet ja -kaistat päällystetään punaisella asfaltilla ja pinnoitteella, jotta ne erottuvat jalkakäytävästä ja ajoradasta.

Yksisuuntaiset pyöräväylät ovat kaksisuuntaisia turvallisempia etenkin risteysalueilla. Ne myös vähentävät pyöräilijöiden kohtaamisista aiheutuvia vaaratilanteita. Samalla jalankulun olosuhteet ja turvallisuus paranevat, kun pyöräliikenne ja jalankulku erotellaan toisistaan.