Autoliike ”korjasi” BMW:n nollaamalla vikakoodit ja laskutti siitä 6200 euroa – kiistaa puitiin lopulta hovioikeudessa asti

Lopulta kauppa purettiin ja autoliike tuomittiin korvauksiin.

Tuusulalainen autoliike tuomittiin korvauksiin erikoisessa autokaupassa.

Kauppa tehtiin viime vuoden tammikuussa ja se riitautui samana keväänä. Itä-Uudenmaan käräjäoikeuden päätös tuli viime marraskuussa.

Sen jälkeen asiaa käsiteltiin Helsingin hovioikeudessa, joka antoi päätöksensä tiistaina.

Nainen ja mies ostivat autoliikkeestä 320-sarjan Bemarin. Kauppahinnaksi tuli 7799 euroa. Auton ostajaksi merkittiin nainen.

Ennen kaupantekoa ostajat käyttivät auton autokorjaamossa tarkastettavana. Korjaamo löysi autosta katalysaattorivikaan viittaavan vikakoodin 30EA sekä vuodon pakoputken alapäässä. Kaupanteossa sovittiin, että autoliike huolehtii vian korjaamisesta.

Korjauksesta tuli pitkä prosessi, joka johti lopulta laittomuuksiin. Auton ostajille tilanne oli raivostuttava, sillä vastaostettua autoa ei voinut käyttää lainkaan.

Vikakoodia ei saatu korjattua autoliikkeen useista yrityksistä huolimatta. Viimeisellä korjauskerralla myyjä yritti peittää tilannetta poistamalla autosta useita vikakoodeja, niiden joukossa myös koodin 30EA.

Koodien poistamisen vuoksi ostajilla ei ollut tietoa siitä, mitä vikakoodien nollaus oli aiheuttanut auton käyttöturvallisuudelle. Autoa ei myöskään voinut käyttää missään vaiheessa normaalilla tavalla.

Käräjäoikeus katsoi, että autossa oli kuluttajansuojalain mukainen virhe, koska se ei vastannut tilaus- ja kauppasopimukseen kirjattua toimitusehtoa.

Autoliike ei ollut kyennyt korjaamaan auton vikaa ja oli aiheuttanut viimeisellä korjauskerralla entistä suuremman vian. Viimeiseksi jääneen ”korjauskerran” jälkeen ostajilla oli oikeus kieltäytyä uusista korjausyrityksistä.

Auton korjauskustannukset olivat yli 6 200 euroa.

Summa on huomattavan iso verrattuna 7 799 euron kauppahintaan. Eikä auto ollut vielä silloinkaan kunnossa, kun oikeus teki päätöksen asiassa, käräjäoikeus huomautti.

Auton vikakoodi ei olisi tullut esille kaupantekotilanteessa, jos ostajat eivät olisi tarkastuttaneet autoa ennen kaupantekoa. Myyjä ei kyennyt korjaamaan virhettä ja on lisäksi poistanut ajoneuvon vikakoodit aiheuttaen lisää ongelmia ja virheitä. Siten myyjä on toiminut asiassa vähintään huolimattomasti, käräjäoikeus totesi.

Käräjäoikeus määräsi autokaupan purettavaksi.

Lisäksi autoliike joutuu maksamaan auton ostaneille 3000 euron korvaukset sekä autolainan lyhennykset, joita kertyi viime kesän oikeudenkäyntiajankohdasta marraskuuhun noin 600 euron verran.

Sijaisauton käytöstä autoliike joutuu maksamaan kymmenen euroa päivässä.

Summiin lisätään asiaankuuluvat korot.

Auton ostajat eivät olleet tyytyväisiä käräjäoikeuden heille määräämiin oikeudenkäyntikulujen korvauksiin, vaan valittivat niistä Helsingin hovioikeuteen.

Hovioikeus katsoi, että käräjäoikeus teki virheen, kun se ei ollut kysynyt jutun kantajien eli auton ostaneiden oikeudenkäyntikuluja tai kehottanut heitä täydentämään haastehakemusta ennen ratkaisunsa tekemistä.

Kantajat voittivat jutun hovissa ja käräjäoikeus määrättiin ottamaan asia oikeudenkäyntikulujen osalta uudelleen käsittelyyn.

Tapauksesta kertoi ensin Keski-Uusimaa-lehti.

Mainos: HotLips

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut