Pysäköintimaksu raksutti, vaikka Jussi oli jo kotona – suositun kauppakeskuksen parkkihallin oudot ehdot hämmentävät

Kauppakeskus Kaaren pysäköinnistä vastaavan Aimo Parkin mukaan myös asiakkaalla on vastuu huolehtia siitä, että pysäköinti on päättynyt.

Kauppakeskus Kaaren käyttämän Aimo Parkin pysäköintijärjestelmä ja sen ehdot ovat hämmästyttäneet autoilijoita.

Lassilalainen Jussi Kirkkopelto asioi reilu viikko sitten lauantaina Kaaressa, pysäköi autonsa parkkihalliin ja ajoi tämän jälkeen autolla kotiinsa. Hämmästys oli kuitenkin suuri, kun vielä iltapäivällä järjestelmästä ei ollut tullut automaattista viestiä pysäköinnin päättymisestä. Pysäköinti raksutti edelleen.

– Olin poistunut hallista jo kolme tuntia aikaisemmin, mutta järjestelmä väitti, että pysäköinti oli edelleen päällä, mies äimistelee.

Parkkihallin pysäköintijärjestelmästä vastaa Aimo Park. Kirkkopelto otti virheen havaittuaan vielä samana päivänä yhteyttä yrityksen asiakaspalveluun. Pysäköinti keskeytettiin, mutta mukana tuli outo vastaus.

– Sain vastauksen, että autoilija on itse vastuussa pysäköinnin päättymisestä. Se että vastuu järjestelmän toimivuudesta vyörytetään käyttäjälle, on mielestäni todella ikävää.

– Kyllä automaallisten järjestelmien täytyy toimia oikein.

Kirkkopelto ihmetteli asiaa myös Kannelmäen Facebook-sivuilla, jossa asiasta virisi vilkas keskustelu.

Parkkihallin pysäköintisääntöjen mukaan kolme ensimmäistä parkkituntia ovat ilmaisia. Tämän jälkeen pysäköinti muuttuu maksulliseksi.

Kyllä asiakkaalla on aina jonkinlainen vastuu.

Aimo Parkin toimitusjohtaja Juha Sirelius, voiko asiakas todella olla vastuussa siitä, että pysäköintiaika päättyy?

– Kyllä asiakkaalla on aina jonkinlainen vastuu. Meillä on samanlaiset ehdot kuin muillakin vastaavilla pysäköintijärjestelmillä.

Kirkkopellon tapauksessa kyseessä oli toimitusjohtaja Sireliuksen mukaan vikatilanne.

– Hallissa oli tuolloin tekninen häiriö. Ulosajosilmukka oli mennyt rikki. Se tarkoittaa, että järjestelmä ei pysty ottamaan silloin kuvaa auton rekisterikilvestä.

Aimo Park sai autoilijoilta asiasta noin parikymmentä palautetta. Sireliuksen mukaan vastaavanalainen vika ei ole kovin yleinen.

– Näissä tapauksissa asiakas saa aina hyvityksen. Tällainen aiheuttaa toki lisätöitä, mutta vastaavanlaiset korvataan aina.

Pysäköinnin virheellinen jatkuminen saattaa Sireliuksen mukaan johtua monesta muustakin syystä.

– Yleisin on se, että puhelinoperaattoreiden verkko on pudonnut, jolloin puhelimeen ei saada viestiä.

Kameratunnistukseen vaikuttaa myös rekisterikilven luettavuus ja ajonopeus. Kamera ei tunnista rekisterikilpeä, mikäli auto on liian lähellä edellä ajavaa. Myös sumu-, lisävalot tai karjapuskuri voivat estää tunnistuksen.

Autoilijoiden omavastuu pysäköinnin päättymisestä tulee Kaaren parkkihallissa monelle autoilijalle yllätyksenä.

– Aivan päätöntä, jos asiakkaan täytyisi itse olla huolehtimassa, että pysäköinti päättyy. Itse teen ostokseni aina 15 minuutissa. Ja jos pysäköiminen menisi kauhean hankalaksi, alkaisin käydä jossakin muualla, sanoo etelähaagalainen Timo Pokelainen.

Kamppilainen Juho Rantala sanoo, ettei ole ladannut kyseistä sovellusta eikä ajattele edes tarvitsevansa sellaista.

– Olen käsittänyt, että kun olen täällä alle kolme tuntia, niin silloin ei tarvitse.

Harva autoilija tulee kuitenkaan ajatelleeksi, että vaikka pysäköinti kestäisi alle kolme tuntia, kaikkien halliin ajavien autojen rekisterikilvet kuvataan. Laskutus käynnistyy automaattisesti kolmen pysäköintitunnin jälkeen. Maksuvaihtoehtoja on kolme.

– Autoilijan tulee mennä joko parkkihallin maksuautomaatille ennen poistumistaan parkkihallista tai meidän nettisivuillemme, Sirelius kertoo.

Kolmannessa vaihtoehdossa maksu lähetetään ajoneuvon osoitetietojen perusteella auton haltijalle. Päälle lisätään viiden euron käsittelymaksu.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut