Ajoiko aika jo ohi Kivikon helikopterikentästä? – Osa yrittäjistä on jo vetäytynyt hankkeesta

Kivikkoon suunniteltu helikopterikenttä sai taas aikalisän. Osa kaupallisista toimijoista on vetäytynyt hankkeesta.

Kivikkoon pitkään vireillä oleva helikopterikenttähanke ei ole vieläkään saanut lopullista ratkaisua. Kentän perustamista käsiteltiin viime tiistaina kaupunkiympäristölautakunnassa, mutta hanke jätettiin yhä pöydälle.

Alue on jo kaavoitettu pelastuslaitoksen helikoptereiden käyttöön, mutta pelastuslaitoksella ei kuitenkaan ole helikopteritoimintaa.

Virkamiesten esityksen mukaan alueelle on mahdollista sijoittua tulevaisuudessa muun muassa kaupallisia toimijoita sekä muita ilmailualan operoijia, mutta kentän muuttaminen kaupalliseen toimintaan vaatii asemakaavan muutoksen.

Suunnitelmissa olisi hyödyntää toiminassa esimerkiksi droneja, sähköisiä lentolaitteita ja miehittämättömiä ilma-aluksia.

Syksyllä 2019 kaupunginhallituksen elinkeinojaosto varasi Kivikonkujan varrelta kopterikentäksi tyhjän teollisuustointin neljälle kopteriyritykselle. Asian hidas eteneminen on kuitenkin saanut yrityksiä vetäytymään hankkeesta.

– Me emme ole enää mukana tässä hankkeessa. Syy on ollut yksinkertaisesti se, että emme ole Malmin lentoaseman tapahtumien jälkeen voineet luottaa Helsingin kaupungin toimintaan lainkaan, myöntää Helitech Oy:n tekninen johtaja Janne Kivi.

Onko Kivikon kaltainen kenttä enää nykypäivää?

– Sitä paitsi ei millään yrityksellä ole varaa olla vuosikausia lepotilassa, jos asian ratkeamista pitää odottaa näin kauan. Investoinnit ovat olleet mahdottomuus.

Kiven mukaan yritys on jo suunnannut katseensa Hyvinkäälle, missä Helitech on toiminut väliaikaisissa tiloissa.

Uudet tilat valmistuvat kuluvana keväänä toukokuussa.

Osa pääkaupunkiseudulla toimivista kaupallisista helikopteriyrittäjistä ei pidä Kivikon kopterikenttäkonseptia parhaana mahdollisena vaihtoehtona.

Yksi näistä toimijoista on Helsinki Citycopters, joka operoi nykyisin Helsinki-Vantaan lentoaseman liikelentoterminaalista ja kaupunkikeskustojen satunnaisilta laskupaikoilta.

– Meillä ei ole Kivikon suuntaan varsinaisesti sen suurempia intressejä, sillä meillä on hyvin erilainen toimintastrategia. En ole ylipäätään edes varma siitä, onko Kivikon kaltainen kiinteä, yhteen paikkaan sijoittuva kopterikenttä enää nykypäivää, pohtii Helsinki Citycopterin kaupallinen johtaja Joonas Nurmi.

Nurmen mukaan HCC haluaa olla häiriöksi mahdollisimman vähän niin naapurustolle tai muulle ympäristölle.

– On selvää, että jos yhdelle ainoalle pienkentälle laskeudutaan kopterilla kymmenen kertaa päivässä, siitä voi tulla häiriötä. Parempi ratkaisu olisi se, että kaupungissa olisi nykyistä enemmän luonnontilaisia, satunnaisia laskeutumispaikkoja, joista kullekin laskeuduttaisiin korkeintaan muutaman kerran viikossa, Nurmi suunnittelee.

Hänen mukaansa toinen vaihtoehto voisi olla käyttää kelluvaa laskeutumisalustaa tai laituria, jota voitaisiin pitää kaukana asutuksesta ja tarvittaessa liikuttaa kaupungin edustalla.

Viime marraskuussa HCC hankki kaksi edustusluokan ACH130-helikopteria. Toinen seitsemänpaikkaisista helikoptereista tulee yhtiön omistukseen ja toisen se vuokraa käyttöönsä. Operointi uusilla helikoptereilla käynnistyy Suomessa kesäkaudella 2022.

Helsinki Citycoptersin lennoista noin 80 prosenttia on nykyisin tilaus- ja liikelentoja.

Mainos: Helsingin kaupunki

Mainos: Helsingin kaupunki

50-luvun kerrostalo puolitti lämmityskulunsa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut