Bernt Ehrnrooth hankki esi-isiensä Rolls-Roycen takaisin sukuun – "Suuri osa kansasta peukuttaa ja vilkuttaa iloisesti"

Harvinaista autovanhusta käytetään lähinnä sukujuhlissa hääparin kuljettamiseen.

Kirkkonummella asuva Bernt Ehrnrooth omistaa harvinaisen Rolls-Royce Silver Ghost -auton. Oman aikansa luksuspeli on alkuperäinen Suomi-auto.

– Rosenlewin suku eli äidin isänisän perhe tilasi Poriin peräti kolme Rolls-Royce-autoa. Tehdastilaus tehtiin vuonna 1916 kolmelle veljekselle. Ensimmäinen maailmansota iski väliin ja sotki toimituksia, mutta lopulta autot saatiin Suomeen vuonna 1920, auton omistaja kertoo.

Kysymyksessä oli Porissa ennenäkemätön tapahtuma, sillä 1920-luvulla tämän tasoiset luksusautot olivat todella harvinaisuuksia. Normikansa kulki vielä hevosilla ja kärryillä.

Bernt Ehrnroothin yksilö on varustettu numerolla 73TW. Se on ainoa kolmikosta säilynyt auto. Kaksi muuta suvun Silver Ghostia hautautui toisen maailmansodan jalkoihin.

– Auto oli Erik Rosenlewin ja perheen käytössä. Sillä kuljettiin pääosin Porin ja Hattulassa sijaitsevan maatilan väliä. Autonkuljettajaa ei kotimaasta löytynyt, joten se piti palkata Ruotsista. Vuorineuvos ei itse osannut eikä halunnut ajaa autoa.

Autokaunotar pysyi suvussa vuoteen 1953 asti. Tämän jälkeen auto oli Reima-Pukineen markkinointikäytössä ja päätyi lopulta Aulis Pakulan omistukseen ja Hvitträskin Svartvikin automuseoon.

Upeasta autosta oli pidetty hyvää huolta, ja se oli teknisesti hienossa kunnossa.

– Pääsin ostamaan Silver Ghostin eli Hopea-aaveen takaisin sukuun 13 vuotta sitten. Nyt Rolls-Royce on palannut kotiin. Se oli kieltämättä onnen päivä. Toivottavasti se pysyy suvun omistuksessa ikuisesti, Bernt Ehrnrooth sanoo.

Kyseessä ei ole mikään arkikärry, vaan autolla ajetaan erittäin vähän. Lähinnä sitä käytettään sukujuhlissa hääparin kuljettamiseen.

– Vanhus on moitteettomassa kunnossa. Yli satavuotias auto toimii teknisesti hienosti. Onneksi tästä yksilöstä oli pidetty hyvää huolta. Ei ihme, että aikanaan Silver Ghost-mallia pidettiin maailman parhaana autona.

Voiko autoa verrata nykypäivän vastaaviin?

– Ajaminen on toki erilaista kuin modernilla kaaralla. Auto painaa yli 2000 kiloa, ja etenkin jarrutuksissa täytyy olla huolellinen. Pysähtyminen on haasteellista, sillä käytössä on vain takajarrut, omistaja paljastaa.

Vauhdin kanssa on myös oltava varovainen.

– Kovaa ei viitsi ajella, kiireen voi unohtaa ja moottoriteille ei ole asiaa. 70 kilometriä tunnissa on sopiva matkavauhti. Matka-ajossa se kuluttaa noin 15 litraa satasella.

Automallia valmistettiin vuosina 1906–1926. Kaikkiaan niitä tehtiin 7 874 yksilöä. Silver Ghost on varustettu kuusipyttyisellä 7,5-litraisella koneella. Vaihteita on neljä.

– Ohjaus ei ole kovinkaan tarkka, ja ratista kannattaa pitää kiinni kahdella kädellä.

Keulalla tuulta halkova veistos ”Hurmion hengetär” on valmistettu hopeasta. Nyky-Rollseissa se on tehty nikkelistä.

– Kieltämättä tuo The Spirit of Ecstasy -veistos ja autovanhus herättävät huomiota. Suuri osa kansasta peukuttaa ja vilkuttaa iloisesti. Toki aina on joukossa autoilijoita, joiden pitää päästä väkisin ohittamaan.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut