"Zamboni-mies" Kimmo kertoo, millaista on ajaa 4000-kiloa painavaa jääkonetta – "Oma taiteenlajinsa, oikeasti haastavaa duunia"

Legendaarinen Zamboni-jäänhoitokone kehitettiin jo 1940-luvulla Kaliforniassa.

Espoolainen Kimmo Töyrylä on mahdollisesti valtakunnan tunnetuin jäänhoitokoneen kuljettaja. Espoolainen tunnetaan taitavana Zamboni-miehenä.

– Maailman nopeimman Zamboni-kuskin maine on varmasti syntynyt sitä kautta, kun olen pitkään harrastanut imitaattorin hommia. Hahmoihini kuuluvat muun muassa Kimi Räikkönen, Tommi Mäkinen ja Mika Salo, Töyrylä avaa.

Tällä hetkellä sympaattinen herrasmies työskentelee Matinkylän Ilmatar-Areenassa. Uunituore jäähallikeskus on mieluinen työpaikka. Töyrylän virallinen titteli on liikuntapaikan hoitaja.

– Zamboni-kuljettajan työ on kivaa duunia. Nautin jäänhoitokoneella ajamisesta. Hallilla on ammattitaitoinen porukka ja hyvä henki. Uudessa hallissa ja uusilla koneilla työskentely motivoi.

Maailman ensimmäinen jäähalli rakennettiin Montrealiin Kanadaan vuonna 1875. Ensimmäinen jäähalli avattiin Suomeen vasta 90 vuotta myöhemmin.

– Tampereen MM-kilpailut Hakametsän jäähallissa vuonna 1965 oli historiallinen tapahtuma. Helsinkiin ensimmäinen halli saatiin Nordikselle kolme vuotta myöhemmin. Itse Zamboni-jäänhoitokone kehiteltiin Kaliforniassa jo 1940-luvulla, Töyrylä muistelee jäähallihistoriaa.

 Kyllä se on hankalampaa kuin siviiliautolla ajaminen.

Zamboni-kuljettajan oma työura alkoi Lappeenrannan jäähallilla vuonna 1999. Espooseen mestari siirtyi 2006.

– Jäänhoitokoneen ajaminen ja jään tekeminen on oma taiteen lajinsa. Oikeasti haasteellista duunia. Lisäksi kaukalon huoltotoimiin kuuluu paljon erilaisia työtehtäviä.

– Kuukaudessa oppii ajamaan Zambonia, mutta kestää varmasti vuosikausia, että työn oppii viimeisen päälle. Kokemus auttaa ja lopulta se ajotaito tulee selkäytimestä.

Tavoitteena on tehdä kaukaloon uusi ja tasainen jääkerros. Jokaisen erän tai harjoituksen jälkeen.

– Zambonin pohjassa on ruuvimainen terä, joka höylää jäätä ja kuljettaa sen lumena pystykuljettimeen, josta höylätty jää menee lumen muodossa lumikoppaan. Se tyhjennetään jokaisen ajon jälkeen, Töyrylä opastaa.

Jääkoneen perässä on vesisuihku ja jäädytyslasta, jolla vesi saadaan levitettyä tasaisesti jään pinnalle.

– Koneen teliä ja reunaharjoja sekä muita toimintoja hallitaan Zambonin ohjaamossa napeilla ja vivuilla. Ajaessa kädet käyvät ja hereillä täytyy olla. Kaukalon jään kunnostus kestää alle kymmenen minuuttia.

Ajaminen on haasteellista, sillä ylhäältä ohjaamosta näkyvyys kaukalon kulmiin on todella huono. Zamboni painaa nesteineen ja sähköakkuineen noin 4 000 kiloa.

– Kyllä se on hankalampaa kuin siviiliautolla ajaminen. Varovainen pitää olla ja keskittyä siihen työhön. Katsomoon vilkuttaminen kesken ajon kannattaa jättää vähemmälle, pilotti tunnustaa.

Kimmo Töyrylän 23-vuotisen työuran aikana legendaarinen jääkone on kehittynyt hurjasti.

– Polttomoottorit ja kaasu on korvattu sähkömoottoreilla, ja hydrauliikka on muuttanut hallintalaitteet. Nykylaitteilla ajaminen on puhtaampaa ja pystytään tekemään paremmat sekä liukkaammat jäät.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut