Suunnittelulla on mahdollista vaikuttaa jopa kadulla koettuun lämpötilaan – Näin Helsingin uusilla asuinalueilla voitaisiin maksimoida mukavuus sekä minimoida tuulitunnelit, sanoo Raoul Lindberg

Miten asumismukavuus rakennettavassa kaupunginosassa voitaisiin maksimoida uuden ajan kaupunkisuunnittelulla?

Kaupunkien suunnitteluun tarvitaan lisää älyä, nimittäin tekoälyä, uskoo Norjasta Suomeen rantautuneen startupin Spacemakerin teknisen myynnin asiantuntija Raoul Lindberg.

Kyse on ennenkaikkea asumismukavuudesta. Miten maksimoidaan asuntojen päivänvalo ja merinäkymät ja sisäpihojen auringonpaiste, mutta minimoidaan tuulisuus, kun asukas astuu ulos kadulle?

Kalasataman eteläisimmän kärjen esirakentaminen alkaa – asunnot rakennetaan 3 000:lle

Kalasataman kärjessä olevaa Nihtiä esimerkkinään käyttävä Lindberg sanoo, että perinteisesti kaupunkisuunnittelussa yleensä tutkitaan paria kolmea vaihtoehtoa. Spacemaker on kehitellyt tekoälytyökalun, jolla mallinnusten määrä on moninkertainen.

– Työkalu voi vertailla jopa tuhansia vaihtoehtoja ja antaa 100 mistä valita. Niistä voidaan optimoida esimerkiksi rakennusten korkeus siten, että se on tehokkainta vähentämättä kuitenkaan valoa ja näkymiä. Muutosten vaikutusta voi malleissa havainnoida parilla klikkauksella, esimerkiksi katsoa, miten talon muodon muuttaminen vaikuttaa eri ilmansuunnista ohjautuvaan tuuleen, sanoo Lindberg, ja demonstroi ruudulta sitä, miten tuuli osuu mereltä tullessaan Nihdin länsiosan maamerkiksi kaavoitettuun hotelliin.

Hietalahden asukkailta vastaehdotus kaupungin suunnitelmille: "Tässä on kyse asukkaiden tyytyväisyydestä, ei pääomasijoittajien"

Käytetyt pohjamateriaalit ovat kaupungin suunnitelmia uudelta asuinalueelta. Työkalun vaihtoehtoja voi työstää esimerkiksi kaavoittajan, rakennuttajan ja arkkitehdin kesken.

– Arkkitehtien työtä tämä ei vähennä, mutta se mahdollistaa sen, että he voivat tutkia enemmän vaihtoehtoja ja saada tarkemmat analyysit ensimmäisestä päivästä lähtien, Lindberg lisää.

Lindbergin mukaan tavallisesti kaupunkisuunnittelussa joudutaan usein tekemään kompromissiratkaisu.

– Sitten, kun huomataan että syntyykin tuulitunneleita, on yleensä myöhäistä enää siirtää rakennuksia ja vaikea löytää hyvä ratkaisu, jotta saadaan suunnitelmat toimimaan, hän kuvaa.

Tuulisuutta koetetaan sitten hillitä esimerkiksi lisäämällä suunnitelmaan puita.

Onni potkaisi Saritan, 37, perhettä upouudella asuinalueella Helsingissä – "Jonossa 20 ihmistä, se on suututtanut"

Spacemakerin malli on jo käytössä Vantaalla ja Järvenpäässä. Sillä voidaan tutkia myös muun muassa liikennemelun määriä.

Raoul Lindbergin mukaan kaikkein optimaalisimman vaihtoehdon löytäminen on tärkeää, sillä merellinen asuinalue voi olla kiva keskellä heinäkuuta, mutta onko se sitä enää syyskuussa.

– Auringonvalo ja tuulisuus vaikuttavat paljon myös lämpötiloihin.

Nihdissä korkeat torniosat lisäävät tuulen virtausta katutasossa sekä varjostavat. Ne on toisaalta sijoiteltu viisaasti alueen keskelle, jotta merinäkymät saadaan useammalle asukkaalle.

Spacemakerin mallinnusten mukaan syyskuussa Nihdissä ilma tuntuu suojaisimmassa paikassa 14 asteen lämpötilalta, avoimemmalla paikalla kahdeksan asteen.

Tuulisimmassa kohdassa tarvitaan kunnon takki, sillä lämpötila tuntuu kuin olisi 2 astetta.

– Siinä on iso ero ja tämä olisi syytä huomioida jo suunnittelun alkuvaiheessa, Lindberg toteaa.

"Tiivistämistä ajavat pienet piirit" – arkkitehdin mielestä Helsingin kaupunkisuunnittelu on luisunut yhä enemmän rakennusyhtiöiden ja pääomasijoittajien käsiin

Helsingissä sijaitsi saari, jonka näkötorni oli suosittu retkikohde ja jonka puuhuviloissa asuttiin – "Luontoparatiiseja joissa virkistäydyttiin"

Helsingin halvimmat vuokrayksiöt löytyvät yllättävältä asuinalueelta – Silti pääkaupungin edullisimmat postinumeroalueet ovat samanhintaisia kuin kalleimmat Tampereella

Helsinki tarjoaa tontteja yleisille saunoille – tänne niitä voisi rakentaa

Kuumailmapallosta avautuu upea kesä-Helsinki – Ilkka, 62, on lajin pioneereja Suomessa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut