Uusi 9 kilometrin pyöräbaana Käpylästä Vantaalle olisi iso urakka – Käyttäjämääristä vain varovaisia arvioita, kustannuksista ei vielä tietoa

Linjaus tarvitsisi muun muassa kolme uutta siltaa.

Käpylän suunnasta Tikkurilaan pyöräilevä Saara Helamo tarkistaa reittiä Savelan kohdalla, jossa pyörätie päättyy bussipysäkille Kehä I:n varteen. On siirryttävä ajoväylän kautta Kehän ylittävälle sillalle. Sen jälkeen matka jatkuu radan suuntaisesti Malmikaaren pyörätietä kohti asiakastapaamista Tikkurilassa. Suoraa pyöräväylää Käpylästä Tikkurilaan ei ole – vielä.

Helamo kertoo vasta aloittaneensa pyöräilyn aktiivisemmin.

Helsingin trendialueelle avataan ravintola, jollaista Suomessa ei ole ennen nähty – nimessä pyöräilijöille tuttu kaksoismerkitys

Yhdeksän kilometrin Pohjoisbaanaa suunnitellaan Käpylästä Vantaan rajalle. Baana yhdistäisi Käpylän, Oulunkylän, Koillis-Helsingin ja Tikkurilan juna-asemat. Päätöstä rakentamisesta ei ole vielä tehty.

Luonnosvaiheessa olevasta yleissuunnitelmasta voi antaa palautetta Kerro kantasi -verkkopalvelussa 22. toukokuuta asti. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee suunnitelmaa syksyllä.

Suunniteltu reitti kulkisi junaradan varressa monin paikoin nykyistä pyörätietä pitkin. Uusia reittilinjauksia tulisi Taivaskalliossa, Pukinmäessä Kehä I:n kohdalla ja Tapanilassa.

Malmilla pyörätie siirtyisi koko Malminkaaren matkalla ajoväylän toiselle puolelle radan viereen.

Tapanilassa uusi reittilinjaus kulkisi Saniaistien eteläosasta radan varteen jatkaen radan varressa Tapanilan asemalle saakka sekä alittaen Fallkullantien ja ylittäen Tapanilan aseman alikulun.

Puistolan aseman kohdalla pyöräliikenne eroteltaisiin aseman alikulun liikenteestä erilleen omaan tasoonsa.

Savelassa ja Puistolassa baana kulkisi osin pyöräkatuna, jossa autot kulkevat samassa tilassa, mutta pyöräilijöillä on autoliikenteeseen nähden ensisijainen asema. Ajorata suunnitellaan kapeaksi, se päällystetään värillisellä asfaltilla ja siihen liittyvät suunnat asetetaan väistämisvelvollisiksi. Autoliikenteen nopeusrajoitus olisi enintään 30 km/h ja pysäköinti sallitaan vain pysäköintisyvennyksessä. Vastaava pyöräkatuosuus on jo Kulosaaren Puistotiellä.

Lisäksi linjaukselle on esitetty kolme uutta siltaa sekä nykyisten siltojen uusimista ja leventämistä baanaliikenteen tarpeisiin paremmin soveltuviksi. Uudet siltapaikat ovat Vantaanjoella, Kehä I:llä sekä Tapanilan asemalla.

Hankkeen kustannusarvion laatiminen on vielä kesken, kertoo liikenneinsinööri Teppo Pasanen. Myös käyttäjämääristä on vain varovaisia ennusteita, jotka perustuvat jo rakennetun Käpylä–Pasila osuuden käyttäjämääriin ja liikennemalliin.

Metsälän laskurin mukaan baanaa käytti vuonna 2020 noin 430 000 pyöräilijää, vilkkaimpana aikana noin 3 000 päivässä.

Pasasen laskelmien mukana Oulunkylän kohdalla baanan jatko-osan käyttäjiä voisi olla tuplasti enemmän, sillä se yhdistyy ns. Metsälän baanaan, joka kulkee Postipuiston ohi Keskuspuistoon.

Pohjoisbaanan käyttäjämäärät laskisivat pohjoiseen mentäessä. Kehä I:n kohdalla baana voisi käyttää 520 000 ja Vantaan rajan tuntumassa 290 000 pyöräilijää vuodessa.

Vilkkaimman ajan päivittäiset pyöräilijämäärät olisivat noin 3 600 Pukinmäessä 2 000 Vantaan rajalla.

Mikäli yleissuunnitelma hyväksytään ja baana päätetään rakentaa, ensimmäisiä osuuksia päästäisiin rakentamaan aikaisintaan 2023 alkaen. Koko osuuden rakentamisessa menisi varmasti useita vuosia.

Lisää pyöräteitä muutetaan yksisuuntaisiksi kantakaupungissa – näillä kaduilla työt vaikuttavat

Kerro kantasi -palveluun lähetetyissä kommenteissa kiitosta saa muun muassa pyörätien sijoittaminen Malmin kohdalla junaradan ja autotien väliin, jolloin reitistä tulee pyöräilijälle turvallisempi ja nopeampi kun risteävää liikennettä ei ole.

Myös pyörätien selkeyttäminen Tapanilan kohdalla saa kiitosta, tosin radan varressa olevan yksityisomistuksen aiheuttama mutka ihmetyttää.

Helsinki käyttää ennätyssummia pyöräväyliin – silti pyöräily on uusimman tutkimuksen mukaan vähentynyt

Kritiikkiä kommenteissa saa muun muassa suunnitellut pyöräkatuosuudet sekä kustannusarvion puuttuminen ”pyöräilijöiden moottoritien” suunnittelusta.

– Hanke on liian suurisuuntainen. Käytännössä nykyisille ja jopa tulevillekin pyöräilijöille riittää nykyisten reittien kunnostus, kommentoi eräs.

Saara Helamo kannattaa pyöräilybaanan rakentamista. Hänen uskoo, että hyvät ja selkeät pyöräilyreitit kannustavat niin häntä kuin muita ihmisiä hyppäämään pyöränselkään.

Pyöräliiton varapuheenjohtaja vaatii potkuja koko Helsingin kaupunkiympäristön toimialalle – "Vaikea kuvitella, että tällaista touhua katseltaisiin muualla kuin kaupungin töissä"

"Matkustajien röyhkeys on kasvanut huomattavasti" – Bussinkuljettaja kertoo työnsä karusta puolesta ja paljastaa syyn, miksi kuskit eivät katso matkalippuja

Ilmastomummot Armi, 66, ja Eeva-Riitta, 67, vetosivat liikenneministeriin autojen nopeuksista – "On tekopyhää valittaa bensan hinnasta, jos samaan aikaan kaahataan"

156 pyöräilijää jäi nyt kiinni jalkakäytävällä tai punaisia päin ajamisesta poliisin valvontapäivänä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut