Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

"Tämä on kuin pieni auto, mutta kustannukset paljon matalampia" – Kahden lapsen isä Thomas, 31, käyttää trendikulkuvälinettä kaikkeen liikkumiseen

Kuormapyörien suosio näkyy myös kirjastoissa. Vallilassa pyörää lainataan jopa useita kertoja päivässä.

Kuorma- eli tavarapyörien ja laatikkopyörien suosio on Helsingissä viime vuosina kasvanut. Katukuvassa se näkyy lisääntyneenä käyttäjien määränä.

Myös valikoima on kasvanut. Osassa pyöriä voi kuljettaa tavaroita, osassa myös ihmisiä tai sekä että. Joihinkin malleihin on saatavana jopa akkukäyttöinen pakastin tai jääkaappi. Suuri osa on sähköavusteisia.

Jätkäsaaressa perheensä kanssa asuva hollantilainen Thomas Beemster, 31, työntää perhemallista kuormapyöränsä ulos taloyhtiön pyörävarastosta. Tällä kertaa pyörän tilavassa säilytyslaatikossa on nelivuotiaan pojan pyörä.

Helsingin trendialueelle avataan ravintola, jollaista Suomessa ei ole ennen nähty – nimessä pyöräilijöille tuttu kaksoismerkitys

Usein kyydissä kulkee kaikkea sellaista, mitä autoilijatkin mukanaan kuljettavat, sillä aikanaan 5 000 euroa maksanut pyörä on Beemsterille auton korvike ja ympärivuotinen kulkupeli.

– Tämä on kuin pieni auto, mutta kustannukset ovat merkittävästi matalampia. Pyörän kanssa ei tarvitse maksaa polttoainekuluja, vakuutusmaksuja ja muita autoon liittyviä kuluja, mies listaa.

Sähköavusteinen pyörä kulkee maksimissaan 25 kilometriä tunnissa. Kaupunkiajossa vauhti on selvästi matalampi. Pyörässä on kaksi lastenistuinta ja turvavyöt. Lisäpaikkoja on tarvittaessa saatavilla.

Helsingin seudun pyöräilijöiden (Hepo) toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi sanoo, että kuormapyörien suosio kasvaa, mutta tällä hetkellä varsinkin Helsingissä ongelmana on säilytystilojen puute.

– Suosio kasvaa mitä enemmän saadaan säilytyspaikkoja. Nyt niille joudutaan käytännössä etsimään tilaa pihoilta, jolloin ne ovat säiden armoilla.

Ongelma on huomattu myös kaupungin asuntotuotannossa. Helsingin kaupungin vuokra-asuntojen (Heka) ja Helsingin asumisoikeuden (Haso) uudiskohteiden pyörävarastoihin aiotaan jatkossa varata lisää tilaa kuormapyörille ja pyörien huollolle. Hasolla varastoihin tulee lisäksi sähköpyörien latauspiste.

Jätkäsaarelaisen taloyhtiön pyörävarasto on poikkeuksellisen tilava. Beemsterin kuormapyörä mahtuu sinne helposti. Eiralaisessa ravintolassa kokkina työskentelevä mies kuljettaa päivittäin sähköavusteisella pyörällään nelivuotiaan poikansa tarhaan. Myös viisikuukautinen tytär kulkee jo omassa istuimessaan mukana, kun perhe liikkuu pyörällä kauppaan, puistoon tai museoihin. Kyydissä kulkevat isot ja pienet ruokaostokset.

– Etuna on myös se, ettei ole kiinni julkisen liikenteen aikatauluissa. Samalla ehtii nauttia maisemista.

"Helsingistä tulee vähän kuin Kööpenhamina", uskoo pyöräliikennettä edistävä Oskari Kaupinmäki, 33, ja kertoo miten jalankulun ja pyöräilyn konflikteja pyritään kaupungissa välttämään

Tavarankuljetuspyöriin kohdistuva kiinnostus näkyy myös Helsingin kirjastoissa. Osa toimipisteistä lainaa niitä.

Vallilan kirjastossa kuormapyörä on kovassa käytössä.

– Pyörä hankittiin, koska Vallila–Hermannin alueella on ainakin aikanaan ollut vähiten auton omistajia suhteessa väkimäärään. Ihmisillä on tarvetta kiikuttaa kuormia paikasta toiseen, toteaa erikoiskirjastovirkailija Antti Elomaa.

Talviaikaan pyörää lainataan vähintään viikoittain.

– Kesäaikaan päivittäin tai useita kertoja päivässä.

Pyörällä voi kuljettaa tavaraa enintään sata kiloa. Lainaajalla tulee olla mukanaan henkilöllisyystodistus. Pyörästä tehdään lainasopimus.

Vallilan kirjastosta voi lainata muuttoja ja tavarakuljetuksia varten myös nokkakärryjä.

Uusi 9 kilometrin pyöräbaana Käpylästä Vantaalle olisi iso urakka – Käyttäjämääristä vain varovaisia arvioita, kustannuksista ei vielä tietoa