Kaupungin kaavailema jättimyllerrys herättää huolta pientaloalueella – Prisca, 49, miettii onko asukkaiden mielipiteellä väliä: "Moni päättäjä ei välttämättä ole edes Helsingistä kotoisin"

Itäväylän varsi aiotaan muuttaa tehokkaan asumisen alueeksi, uudeksi bulevardikaupunginosaksi.

Vartiokylää aiotaan tulevien vuosien aikana muuttaa melkoisesti. Itäväylästä suunnitellaan uutta kaupunkibulevardia, jonka tarkoituksena on muodostua osaksi kasvavaa kaupunkia ja palvella nykyistä tehokkaammin.

Viime viikolla kaupunki julkaisi luonnoksen itäisen bulevardikaupungin itäosan suunnitteluperiaatteista.

Alueen asukasluku voisi kasvaa jopa 6 000 hengellä. Nyt asukkaita on 5 500, joten väkimäärä yli kaksinkertaistuisi.

Suunnitelman mukaan luontevimmassa rakentamisen mallissa Itäväylän molemmin puolin uusi rakennuskanta madaltuisi kerros kerrokselta pientaloalueelle päin. Ongelmana on kaupungin mukaan kuitenkin rakennusalan puute, eikä kyseinen vaiheittainen madaltuminen onnistu laajentamatta pientaloalueelle, tehokas asuminen edellyttää siis pitkälti nykyisen rakennuskannan purkamista Itäväylän varresta.

Erämaata henkivä kaupunkimetsä saa pian oman festivaalinsa – "Tällaisia ei esimerkiksi Länsi-Helsingissä ole lainkaan", sanoo Katariina, 44

Myös kaupunkibulevardeihin yleensä liitetyn pikaraitiotien toteuttaminen alueelle on epävarmaa, sillä useita muita raidehankkeita on jonossa ensin.

Vartiokylässä kuusitoista vuotta asunut asukasaktiivi Prisca Leclerc, 49, on huolissaan kaupunginosan perinteisen identiteetin muuttumisesta.

– Jos tänne muuttaa lyhyen ajan sisällä tuhansia uusia asukkaita, se aivan varmasti muuttaa koko alueen luonnetta, Leclerc muistuttaa.

– Vartiokylä on kuitenkin ominaispiirteiltään selvästi omakotialuetta. Kun täältä puretaan yksikin rintamamiestalo ja tilalle rakennetaan kymmenen valkoista laatikkoa, sydän itkee verta.

Kuva: Itäkeskukseen ehdotetaan jättiuudistusta – kaupunkimaisia kortteleita ja uusia siltoja Itäväylän yli

Muutoksetkin ovat Leclercin mukaan tervetulleita, kunhan ne tehdään ympäristöä kunnioittaen.

Hänen mukaansa yli-innokas rakentaminen voi pahimmillaan johtaa siihen, että koko Vartiokylän alueen luonne muuttuu.

– Kyllä se on selvä uhkatekijä. Jotta asukkaat viihtyisivät täällä, lisärakentamisen tilalle pitäisi päinvastoin tuoda nykyistä enemmän esimerkiksi puistoja.

– Ihan kaikkea ei pidä ylirakentaa, vaan jättää tilaa myös joutomaalle. Sillekin on arvonsa. Luonnontilaisissa metsäkaistaleissa asustelee paljon esimerkiksi pöllöjä, haukkoja ja kettuja. Lisäksi on suojeltuja puroja, joihin on istutettu taimenia, Leclerc luettelee.

Monet Vartiokylästä lähteneet ovat myöhemmin palanneet takaisin paluumuuttajina.

– On sukuja, joissa asutaan jo viidennessä peräkkäisessä sukupolvessa. Ja jotain sekin kertoo tämän alueen vetovoimasta, että perheet etsivät täältä ilmoituksilla jatkuvasti omakoti- tai rivitaloja.

– Mutta kerrostaloihin nämä ihmiset eivät ole muuttamassa, vaan nimenomaan rauhalliselle, kylämäiselle alueelle. Luonteeltaan tätä voi pitää melkein puutarhakaupunkina.

Suunnittelulla on mahdollista vaikuttaa jopa kadulla koettuun lämpötilaan – Näin Helsingin uusilla asuinalueilla voitaisiin maksimoida mukavuus sekä minimoida tuulitunnelit, sanoo Raoul Lindberg

– En ole varma siitä, onko asukkaiden äänellä ja mielipiteillä todellista vaikutusta, kun Vartiokylän asioista päätetään. Onneksi alueemme omakotiyhdistys on tarttumassa asiaan. Joskus tuntuu siltä, että päättäjät eivät todellakaan ymmärrä sitä, miten tärkeä Vartiokylä ja sen säilyminen on meille asukkaille. Ehkä se johtuu siitä, että moni päättäjä ei välttämättä ole edes Helsingistä kotoisin, Leclerc pohtii.

Bulevardikaupunginosan suunnitteluperiaatteiden luonnokseen voi tutustua 6. kesäkuuta asti verkossa osoitteessa hel.fi/suunnitelmat.

"Epätasaiset vingahdukset ovat pahimpia" – Suomen vilkkain väylä kohisee ilman meluestettä alle 100 metrin päässä Niinan kodista, nopeusrajoituksen laskemisen hän kuitenkin tyrmää

Kaupunkibulevardin pelätään tuovan jopa 7-kerroksisia taloja idylliselle pientaloalueelle –  Seppo, 83, ei innostu paremmista palveluista tai asunnon arvonnoususta: ”Tuntuu kamalalta”

Kehä I:n 80 km/h-rajoitus alemmas? Jylinän äärellä asuu jo tuhansia ihmisiä – Selvitys: Näin nopeuksien laskeminen vaikuttaisi meluun

Loppuuko 100 km/h Lahdenväylällä? Kaupunkibulevardia ei tule, mutta Kehä I:n sisäpuolista osuutta tarkastellaan nyt uudessa valossa – "Nopeusrajoituksia ei alenneta alentamisen ilosta"

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut