Luksusristeilijän matkustajat kohtaavat Helsingin satamassa karmean näyn – kuva: "Näyttää kaatopaikalta"
6
Hernesaaren sataman läheisyydessä oli sunnuntaina paljon roskakasoja. Vuokralaisena toimivan Vuotekno Oy:n mukaan niitä siivottiin tiistaina.Vuotekno harjoittaa muun muassa tonttien ja toimitilojen vuokrausta. Viukari sanoo, että korona-aikana alueeseen on ollut vaikea investoida. Aapo Siippainen
Katso isompi kuvaHelsingin Satama Oy:sta kerrotaan, että he vastaavat vain sataman porttien sisäpuolen siisteydestä. Aapo Siippainen
Katso isompi kuvaRoskakasoja oli sunnuntaina Jääherneen pohjoispuolella. Kasoissa oli paljon hajonneita huonekaluja. Aapo Siippainen
Katso isompi kuvaKontit aiotaan maalata tänä kesänä mustaksi. Aapo Siippainen
Katso isompi kuvaContti-baari on toiminut aivan satama-aidan vieressä. Ravintolan jätteet ovat levinneet isolle alueelle. Ympäristössä on myös matkailijoiden ja kaupunkilaisten jättämiä roskia. Aapo Siippainen
Aapo Siippainen
| Päivitetty
Kansainväliset risteilymatkustajat ovat palanneet sankoin joukoin Helsinkiin kahden koronakesän jälkeen. Ensivaikutelma Helsingistä ei ole kuitenkaan välttämättä silmiä hivelevä.
– Pitkään kaivatut risteilijät tulevat Helsinkiin, mutta Hernesaari näyttää osin kaatopaikalta. Turistit joutuvat kulkemaan kohti kaupunkia hetekoiden, jääkaappien ja muiden rojujen keskeltä. Alueella on tapahtunut kahden vuoden aikana paljon, kun telakan rakennuksia on purettu, kertoo asiasta huolestunut Helsingin Uutisten lukija.
Helsingin Uutiset kävi Hernesaaressa sunnuntaina, jolloin alueella oli paljon suuria roskakasoja, rikkonaisia huonekaluja, kodinkoneita, lasinsiruja sekä paikalla toimineen ConttiBar-ravintolan irtaimistoa. Vaikutelma oli hyvin epäsiisti.
Alueen yhtenä vuokralaisena toimivasta Vuotekno Oy:stä kerrotaan, kenttä on saatu tällä viikolla pääosiltaan siistityksi.
– Onhan se ollut karmeassa kunnossa. Siivous on menossa parhaillaan. Ponnistus on ollut kova. Olemme siivonneet myös kaupungin aluetta kaupungin pyynnöstä, sanoo Vuotekno Oy:n toimitusjohtaja Pekka Viukari.
Contti-baarin yrittäjää on pyydetty siivoamaan aluetta. Aapo Siippainen
Vuotekno on vuokrannut alueen myyntipaikkoja risteilyturisteja palveleville yrittäjille, kuten ConttiBar -ravintolalle.
– Baarin yrittäjä ei ole siivonnut aluetta kehotuksista huolimatta. Tulemme poistamaan heidän rojut viikon tai kahden sisällä. Emme huoli ConttiBaria enää sinne, koska he jättivät tolkuttoman sotkun, Viukari sanoo.
Sataman portin vieressä olevista muista konteista on myyty muun muassa matkamuistoja, vuokrattu polkupyöriä ja pyöritetty kahvilatoimintaa.
– Kontit maalataan mustiksi. Ensimmäiset kolme myymälää ja kahvila avattiin keskiviikkoaamuna, Viukari kertoo.
Hernesaaressa on kontteja, joissa on matkamuistomyymälöitä. Aluetta vuokraavan Vuotekno Oy:n mukaan konttien kunnostus on alkanut. Aapo Siippainen
Helsingin Satama Oy:stä sanotaan, ettei se pysty vaikuttamaan kuin sataman sisäpuolen alueisiin, jotka ovat kaikki kunnossa.
– Ulkopuolinen alue on epäsiistissä kunnossa. Se on valitettavaa. Toivomme, että kaupunki tekisi asialle jotain, koska se on ensimmäinen näky, mikä satamaportin jälkeen tulee vastaan. Siitä on vielä pitkä matka keskustaan, sanoo satamamestari Staffan Teromaa.
Helsingin kaupungilta kerrotaan, että jätteistä ollaan oltu yhteydessä alueen vuokralaisiin.
– Vuokralaisten kuuluu siistiä ne. Alueella olevia hiekkasiiloja tullaan siirtämään, sanoo alueiden käyttö ja valvonta -yksikön tiimipäällikkö Suvi Tuiskunen.
Tuiskunen pitää tilannetta harmillisena.
– Ei ole toivottavaa, että turisteilla on siivoton näkymä edessä. Satama-alueet eivät tosin ole edustavimpia paikkoja muuallakaan maailmassa.
Suurimmat tänä kesänä tulevat laivat ovat 333 metriä pitkiä ja niihin mahtuu yli 6000 matkustajaa. Teromaa sanoo, että laivojen kapasiteetista 50– 70 prosenttia on käytössä. Suurin osa matkustajista nousee Helsingissä maihin ja lähtee tutustumaan kaupungin nähtävyyksiin. Tämä tarkoittaa useaa tuhatta matkustajaa per laiva.
– Tähän mennessä Helsingissä on käynyt kymmenen risteilijää, joista seitsemän Hernesaaressa. Emme ole saaneet vielä palautetta epäsiisteydestä, Staffan Teromaa kertoo.
Ensimmäisenä koronakesänä Helsingin Satamassa ei käynyt yhtään kansainvälistä risteilyalusta. Viime kesänä niitä oli 14.
Tästä kesästä odotettiin kaikkien aikojen ennätystä, joka olisi rikkonut jopa vuoden 2019 määrän, 303 risteilijää.
– Ennen Ukrainan sotaa risteilijöitä olisi ollut tulossa noin 300. Nyt siitä on sulanut lähes puolet pois. Risteilijöitä on tulossa 172, joista 110 Hernesaareen.
Pietarin pois jäänti risteilyjen reitiltä tarkoittaa monelle alukselle pidempää vierailua Helsingissä.
– Aiemmin risteilijät ovat vain harvoin yöpyneet Helsingissä. Nyt yöpyjiä on 27. Tämä johtuu siitä, ettei muissa satamissa ole samalla tavalla tilaa.
Ensimmäistä kertaa Helsingissä vieraillut Le Champlain oli yksi tämän kauden ensimmäisistä risteilijöistä. Helsingin Satama
Hernesaareen on suunniteltu asuntoja yli 7000 ihmiselle. Kaavasta tehdyn valituksen käsittely hallinto-oikeudessa on kesken. Kaupunki arvioi, että rakentaminen voi alkaa aikaisintaan vuonna 2023.
Hernesaaren rakennuksista jäljelle jäävät Fordin tehdasrakennus, Munkkisaaren teollisuustalo, Valtion viljavarasto, Löyly ja Cafe Birgitta. Risteilylaivat tulevat jäämään alueelle ja niille on osoitettu kahden nykyisen laituripaikan lisäksi yksi uusi laituripaikka.