Helsinginkatu, Siltasaarenkatu, Hakaniemenranta. Kallion alueella on ollut viime aikoina kosolti katutöitä.
Helsingin kaupungin yksikön päällikkö Jarkko Karttunen arvioi, että remontteja on hiukan kasautunut, jos asiaa tarkastelee muutaman vuoden säteellä.
– Hankkeita on synkronoitu liikennehaittojen takia peräkkäin, etteivät ole yhtä aikaa käynnissä, hän avaa.
Kallio Lehti tarkisti viiden suuren työn tilanteen. Mukana ovat: Kasityön katuhanke, Lyyran rakennustyömaa, Sörnäisten metroasema, pyöräteiden yksisuuntaistaminen ja Kruunusillat Hakaniemessä.
1
Helsinginkadulla kulkemiseen vaikuttava Kasityön katuhanke alkaa olla loppusuoralla. Hanke on näkynyt Kaarlenkadun ja Sturenkadun välisellä osuudella.
Työt ovat parhaassa tapauksessa valmiita jo kesä-heinäkuun vaihteessa, paljastaa hankekoordinaattori Marja Jokinen. Alunperin niiden piti valmistua vasta syksyllä.
– Valmistuminen aikaistuu usealla kuukaudella.
Suurin urakka on kivetyksissä ja asfaltoinnissa. Kaarlenkadulle rakennetaan myös uusi raitiovaunupysäkki. Alueella tehdään vielä töitä myös kaapelisuojaputkien parissa.
Pyöräilijät ja jalankulkijat joutuvat täten vielä kesäkuun ajan kulkemaan erilaisilla poikkeusreiteillä.
Hanke on kohdannut yllätyksiä. Kaarlenkadun alla törmättiin suureen telerakenteeseen, jonka takia työt seisoivat tiellä muutaman kuukauden.
– Sen vuoksi kaivanto oli kadulla pitkään auki.
2
Lyyran korttelin työmaa on sulkenut pätkän Siltasaarenkatua kahden ja puolen vuoden ajan. Tällä hetkellä myös läheistä Hakaniemen metroaseman sisäänkäyntiä remontoidaan.
Lyyran talot valmistuvat ensi vuoden syksyksi. Siltasaarenkatu saadaan kuitenkin avattua rakennuttajapäällikkö Verneri Lehtovirran mukaan toivottavasti jo tammikuussa.
– Tilanne helpottuu ensi vuoden alussa, jolloin alue siistiytyy aika paljon. Sinne asti pitää vielä kitkutella.
Lehtovirran mukaan hanke on koronan takia vajaan vuoden myöhässä aikataulusta.
Porthaninkadusta on töiden myötä tulossa yksisuuntainen Toisen linjan ja Kolmannen linjan välissä. Liikenne kulkee kohti Kallion kirjastoa.
Lyyran taloihin tulee niin toimistoja, asuntoja kuin ravintoloita. Hanke pyrkii toimimaan esimerkkinä kestävästä ja ympäristöystävällisestä rakentamisesta.
3
Sörnäisten metroasemalla tehdään perusparannusta. Töitä tehdään myös Vaasanpuistikossa.
– Tällä hetkellä Vaasanpuistikko on käytännössä kokonaan työmaa-aluetta. Siellä pääsee kulkemaan lähinnä kiinteistöihin, sanoo Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne oy:n projektipäällikkö Ari Rantamaa.
Valmista pitäisi tulla kesällä 2023. Kaupunkiliikenteen urakka loppuu ensi toukokuussa. Sen jälkeen Helsingin kaupunkiympäristö päällystää aukion.
Rantamaa kertoo, että kulkureitit asemalaiturille muuttuvat työmaatilanteen mukaan: kun yksi osa saadaan valmiiksi, työt siirtyvät toisaalle.
Hanke on saanut jonkin verran palautetta kulkemisesta. Talvella paikalla havaittiin myös liukkaita kohtia.
– Olemme hoitaneet havaittuja puutteita mahdollisimman nopeasti kuntoon.
4
Pyöräteiden yksisuuntaistaminen vaikuttaa kesällä laajasti: Helsinginkadulla Vauhtitien sekä Sturenkadun välisellä alueella, Aleksis Kiven kadun länsipäässä sekä Sturenkadulla.
– Pyörätiet tulevat väylien molemmille puolille. Ne ovat tänä syksynä valmiita, sanoo kaupungin Jarkko Karttunen.
Pyörätiet saavat myös uudet pinnoitteet. Samalla tehdään jonkin verran muitakin töitä. Karttusen mukaan työt ovat sujuneet suunnitelmien mukaisesti.
Uudistukset vaikuttavat pyöräilijöiden ohella myös autoilijoihin ja jalankulkijoihin.
– Teemme parhaamme, jotta töistä koituisi mahdollisimman vähän haittaa.
5
Hakaniemenrannan ja Merihaan alueella rakennettava Kruunusillat-raitiotie on vielä alkutekijöissä. Valmista tulee vuonna 2027.
Tällä hetkellä raitiovaunua varten tehdään valmistelevia töitä. Samaan aikaan alueella uudistetaan myös esimerkiksi 1920-luvulta peräisin olevia putkia.
Kesällä on luvassa muun muassa uusi kiertotie Hakaniemensillan alueella. Myös Sörnäisten rantatien liikennejärjestelyt muuttuvat. Merihakaan kulkevaa Näkinsiltaa ryhdytään lisäksi rakentamaan. Myöhemmin Hakaniemen ja Kruunuhaan välille on tulossa uusi silta.
– Kun saamme liikenteen uudelle Hakaniemensillalle ja purettua vanhan pois, niin se vapauttaa hirmuisesti tilaa rakentamiselle, sanoo YIT:n Aapo Urjanheimo.