Tunnetut suomalaiset elintarvikevalmistajat ovat viime vuosina vaihtaneet tuotenimiä "sovinnaisimmiksi". Eskimo-puikko on nykyisin Pingviini-puikko ja Mustapekka-kerma pippurikerma.
Fazer kertoi kesällä 2020 harkitsevansa Geisha-suklaan nimen muuttamista.
Muutosta ei ole kuitenkaan tapahtunut.
– Fazer on toiminut täysin oikein, kun Geisha-nimeen ei ole koskettu, toteaa Helsingin Uutisten päätoimittaja Karri Kannala kolumnissaan.
Hänestä muiden yritysten kannattaisi ottaa makeisvalmistajasta mallia.
– Kovaankaan somehuutoon ei kannata heti ensiaallossa hätäillen reagoida, Kannala kirjoittaa.
– Perinteisistä tuotenimistä loukkaantuminen ja somessa vouhottaminen on malliesimerkki omasta mielestään suvaitsevaisen ihmisjoukon suvaitsemattomuudesta, kapeakatseisuudesta ja keskustelutaidon puutteesta.
Lue koko kirjoitus täältä.