Pienessä suklaatehtaassa pakataan jo vegaanisia joulukalentereita Amerikan markkinoille – toimitusjohtaja paljastaa herkuille yllättävän kilpailijan

Helsingissä perustettu suklaatehdas toimii nykyisin Vantaalla.

Keskellä Hämeenkylää sijaitsee pieni tehdas, jossa työntekijät viettävät päivänsä lempeässä suklaan tuoksussa. Suklaatehdas Goodiossa valmistetaan käsityönä suklaata, jota nautitaan ympäri maailmaa.

– Parhaillaan pakataan joulukalentereita, jotka lähtevät Amerikkaan, kertoo Goodion toimitusjohtaja Sami Nupponen.

Tehtaassa tuotannon puolella kylmäkaapissa jäähtyvät piparisuklaat. Yrityksen luova johtaja Taru Pilvi haaveilee joulukahvilasta ja tehtaanmyymälästä, vaikka monelle juhannuskin on vielä kaukana.

– Yksi arvoistamme on olla radikaalisti läpinäkyvä. Siksi meillä on tehtaassa paljon ikkunoita. Toivon, että kahvila toteutuu tänä vuonna, Pilvi sanoo.

Suklaatehdas on toiminut Vantaalla keväästä 2020 lähtien. Koronan tuomat rajoitukset ovat siirtäneet kahvilahaaveita ja tehdaskierroksia, jotka nekin kuuluvat tulevaisuuden suunnitelmiin.

Länsi-Vantaalla sijaitsevassa 700 neliön tehtaassa kehitetään, valmistetaan ja pakataan yrityksen kaikki suklaat. Alun perin tehdas perustettiin Helsinkiin vuonna 2015 peliyritys Roviossakin vaikuttaneen Jukka Peltolan ideasta. Yrityksellä on tytäryhtiö Amerikassa.

Me maksamme kaakaopavuista jopa 14 euroa kilolta.

Viime vuoden aikana Hämeenkylästä lähti yli 300 000 pakettia suklaata 16 eri maahan. Nupponen sanoo kilpailun olevan kovaa, mutta uskoo, että oma tie kantaa.

Goodion tavaramerkkinä ovat vegaanisuus ja vastuullisuus. Suklaat valmistetaan kaakaopavuista, jotka ovat peräisin luomumaatiloilta Perusta.

– Valitsemme huolellisesti kaikki raaka-aineet. Käytämme pääasiassa luomua ja vain puhtaita, raakoja raaka-aineita. Suomesta hankimme muun muassa mustikat, tyrnin ja karpalon. Makeuttamiseen käytämme Indonesian ja Sri Lankan kookospalmusokeria, Pilvi selvittää.

Vastuulliset raaka-ainevalinnat näkyvät lopputuotteen hinnassa. Yritys seisoo korkeamman hinnan takana, koska arvot menevät edelle.

– Me maksamme kaakaopavuista jopa 14 euroa kilolta. Yleinen markkinahinta kaakaolle on tällä hetkellä noin kaksi euroa kilolta, Nupponen toteaa.

– Me emme koe kilpailevamme niinkään muiden suklaiden kanssa. Me kilpailemme enneminkin lahjatuotteiden kanssa, kuten kynttilöiden, hän jatkaa.

Pilven mukaan tavoitteena on tehdä tuote, joka hellii saajan kaikkia aisteja. Kevään kääreissä näkyy yhteistyö Ivana Helsingin Paola Suhosen kanssa. Omia brändisuklaita tilaavat niin kaupungit kuin yritykset.

Suklaata suurella sydämellä. Ihmisistä ja ympäristöstä huolehtiminen on Nupposen ja Pilven ajatuksissa, kun aamu tehtaassa käynnistyy. Yrityksen johtajakaksikko on siviilielämässä pariskunta, jonka puheessa kuuluu yhteisten arvojen jakaminen. Välillä ajatukset pyörivät suklaan ympärillä myös iltaisin.

– Koronan aikana jouduimme lomauttamaan työntekijöitämme, ja se kyllä valvotti, Nupponen sanoo.

Yritys haluaa kantaa vastuuta työnantajana. Goodion palkkalistoilla on kahdeksan henkilöä.

– Tavoitteenamme on, että vähintään 10 prosenttia työntekijöistämme ovat henkilöitä, joilla on vaikea työllistyä. Tälläkin hetkellä meillä on kaksi kuuroa työntekijää, Nupponen korostaa.

Joulukalenterit ovat pian valmiita maailmalle. Lähetykseen laitetaan kylmäpusseja, jotta suklaayllätykset säilyvät sulamatta.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut