Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kun stuertti Joonas Nurmen työt loppuivat Finnairilla, hän päätti perustaa oman lentoyhtiön – "Ensimmäisellä viikolla kaikki lennot oli myyty"

Vantaan tilauslentoterminaalista operoiva firma lähti lentoon korona-aikana.

Helsinki Citycopterin perustajaosakkaan Joonas Nurmen silmät kostuvat, kun yhtiön kaksi uutta Airbus ACH130-helikopteria laskeutuu vesisuihkujen saattelemana Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Juhlasuihkulla otetaan aina vastaan uudet lentoyhtiöt ja -koneet.

Helikopterien roottorien lavat nostavat melkoisen tuulen laskeutuessaan liikelentoterminaalin eteen, ja Nurmi sanoo, että silmiin meni hiekkaa. Varmaankin niin, mutta saattaa olla, että Nurmen silmiin kohosi kyyneleitä myös liikutuksesta, sillä vielä pari vuotta sitten hän oli työtön stuertti ja nyt hänellä on yhtiökumppaninsa kanssa Suomen uusin lentoyhtiö. Ja yhtiöllä kaikkiaan viiden helikopterin laivue.

Helsinki Citycopterin tarina alkoi koronaviruksen aiheuttamasta pandemiasta. Se vei Finnairin stuerttina toimineelta Nurmelta työt, kun lennot lakkasivat lähes kokonaan.

Jotain oli keksittävä ja syntyi ajatus kopteripalvelusta yhdessä yhtiön toisen perustajaosakkaan, lentotoiminnan johtajan Ari Kallisen kanssa.

– Päätimme kokeilla vuokrahelikopterilla ja myimme lentoja Facebookissa, Nurmi kertaa.

Ei ole mitään järkeä lopettaa.

Se oli elokuuta 2020.

– Ensimmäisellä viikolla kaikki lennot kahdelle viikolle oli myyty.

Samoihin aikoihin loppuivat myös maakuntalennot ja Citycopter alkoi tarjota lentoja Helsinki-Vantaalta ikään kuin taksimaisena palveluna. Asiakkaat pääsivät jopa kotipihaltaan suoraan päämääräänsä. Lappeenrantaan lentää helikopterilla 55 minuutissa ja Vaasaan tunnissa ja 45 minuutissa.

Nurmi ja Kallinen tajusivat, että ”ei tätä ole mitään järkeä lopettaa” ja vuokrasivat käyttöönsä toisen helikopterin.

Pandemia näytti vain jatkuvan ja niin myös toiminnan laajentaminen ja kehitystyö. Nykyisin yhtiö myy muun muassa monenlaisia elämyspaketteja, mutta yhtiön ydinliiketoimintaa ovat liikelennot, sanoo Nurmi.

Elämyspaketeistakin on mistä valita, kuten lento Helsingin saaristoon, josta palataan yksityisellä huvipurrella, tai lento Bengtskärin majakalle. Kummassakin kurvaillaan ensin bongaamassa myös Helsingin tunnetuimmat matkailukohteet.

Lennot, kohteet ja hinnat räätälöidään tilauksen mukaan, mutta esimerkiksi lento saaristoon ja paluu jahdilla -paketti maksaa alimmillaan 390 euroa. Hinta per matkustaja kohoaa, jos matkustajia on vähemmän kuin 12.

Uudet helikopterit lisäävät mahdollisuuksia lentää myös muihin Pohjoismaihin, ja yhtiön tulevaisuus näyttää lupaavalta.

– Meillä on varauksia pitkälle ensi vuoden puolelle, Nurmi kertoo.

Palkinnonkin yhtiö on ehtinyt saada. Uudenmaan liitto valitsi Helsinki Citycopterin startup-sarjassa vuoden 2022 uusmaalaiseksi yritykseksi. Tunnustus tuli muun muassa esimerkillisestä yritystoiminnasta ja innovatiivisesta liikeideasta.