"Meinasin aamulla jo kaksi kertaa jäädä pyörän alle", sanoo katuremontin työnjohtaja – Pyöräilijät ajavat Helsingin vilkkaimmalla väylällä kovaa ja jatkuvasti myös väärään suuntaan

Lauttasaaren sillan kupeessa alkoivat tällä viikolla lähes vuoden kestävät katutyöt, joilla muun muassa selkeytetään pyöräkaistojen järjestelyitä.

Samalla pyöräilijöiden jatkuvan väärin ajamisen sillalla toivotaan loppuvan.

– Tällä viikolla suojataan puita. Jos niissä ei ole pesiä, voidaan puita ryhtyä kaatamaan, toteaa työnjohtaja Mikko Lähteenlahti hankkeen urakoitsijana toimivasta VRJ Etelä-Suomesta.

Keskellä ajokaistoja Lauttasaarentiellä olevat puut poistetaan uusien kaistajärjestelyiden vuoksi. Poistettavia puita on yhteensä kymmenen. Kadun molemmin puolin istutetaan 25 uutta puuta.

Remontin tarkoituksena on selkeyttää ja yhdenmukaistaa Helsingin vilkkaimman pyöräväylän olosuhteita. Ongelma Lauttasaaren sillalla on tällä hetkellä se, että pyöräilijät eivät piittaa voimassaolevista liikennesäännöistä.

Itse työmaa sijaitsee 300 metrin matkalla sillan vieressä välillä Meripuistotie–Lauttasaaren silta. Pyöräkaista tältä osin on tähän asti ollut kaksisuuntainen. Remontin myötä se muuttuu yksisuuntaiseksi kuten sillalla, jossa muutokset tehtiin jo syksyllä 2020.

– Nyt kun tällä kohdalla on saanut suhata molempiin suuntiin, tarkoittaa se sitä, että myös sillalla suhataan molempiin suuntiin ja se ei ole sallittua. Pyöräilijöiden pitäisi noudattaa liikennesääntöjä. Kolarin riski on olemassa, sanoo projektipäällikkö Jukka Tarkkala kaupungin liikenne- ja katusuunnittelusta.

Arkiaamuna tällä viikolla sillalla käy pyöräilijöistä valtava kuhina. Osa pyöräilijöistä ajaa yksisuuntaista väylää väärään suuntaan. Ruuhkaa vastakkain tulevasta liikenteestä kehkeytyy kahvila Mutterin kohdalla. Ajonopeudet ovat osalla pyöräilijöistä suorastaan pelottavat.

– Tämä on Helsingin vilkkain pyöräväylä. Haasteena on pitää työmaa turvallisena ja ajoväylät auki. Itse meinasin aamulla jäädä jo kaksi kertaa pyörän alle, Lähteenlahti kertoo.

Viime vuonna sillalla kulki laskujen mukaan 970 000 pyöräilijää. Myös jalankulkijamäärät ovat suuria. Viime kesäkuussa yksittäisenä mittauspäivänä sillan ylitti 1 070 kävelijää.

Lauttasaaresta päivittäin Kaapelitehtaalle kävelevä Outi Vainionkulma-Immonen sanoo, että kevyen liikenteen kaistajärjestelyt ovat olleet toimivia, mutta juuri mutkainen ja kapea kohta kahvilan kohdalla kaipaisi muutosta.

– Tuo on sumppu. Talvellakin vain pyöräilijöiden puoli oli aurattu.

Pyörällä Lystimäestä Espoosta Kamppiin töihin matkalla oleva Juha Vintturi ei löydä nykyjärjestelyistä moitittavaa, mutta pohtii, miten remontti tulee vaikuttamaan omaan työmatkaan pyörällä.

– Katsotaan sitten, minkälaisia ongelmia siitä tulee vai tuleeko.

Jätkäsaaresta Lauttasaareen satunnaisesti työmatkapyöräilevä Marjaleena Frimanin mielestä järjestelyt ovat ”kohtuullisen toimivat”.

– Kuljen tästä sen verran harvoin, että en ole ainakaan huomannut, että muutoksiin olisin tarvetta.

Urakan kustannukset ovat 1,5 miljoonaa euroa.

Remontin aikana myös Lauttasaarentien valaistusta, kuivatusta ja muun muassa sadevesikaivoja sekä bussipysäkit uusitaan. Ennen siltaa tulee kaksi liikennevaloristeystä, joissa pyöräilijöiden on helpompi vaihtaa kadun puolta. Lauttasaarentien varteen on autoille tulossa kymmenen uutta pysäköintipaikkaa.

Jalankulkijoille rakennetaan uudet portaat rantaan sekä Pohjoiskaarelle johtavalle hiekkatielle.

Muutosten tarkoituksena on myös lisätä entisestään pyöräilyn ja kävelyn houkuttelevuutta.

– Kävelyn ja pyöräilyn osuutta halutaan kasvattaa. Lisäksi Lauttasaaressa väestön määrä kasvaa koko ajan, sanoo Tarkkala.

Mainos: HotLips

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut