Minirobotit suhaavat jo Etelä-Espoon jalkakäytäviä, mutta milloin kaduilla yleistyvät automaattiautot? Tutkija antaa arvion ja kertoo, mikä on automaattiajamiseen usein liitetty harhaluulo

On epärealistista olettaa, että liikenneonnettomuuksien määrä putoaisi nollaan automaattiajamisen myötä.

Automaattiajoneuvot ovat arkea Helsingin kaduilla noin vuonna 2030, uskoo apulaisprofessori Laura Ruotsalainen Helsingin yliopistosta.

Ruotsalainen on mukana tutkimusryhmässä, jossa mallinnetaan tulevaisuuden tekoälypohjaista liikkumista.

Jätkäsaaressa on jo testattu sensoreita, joita tarvitaan tulevaisuudessa lukuisia vaikkapa kadun kulmissa ja lampputolpissa. Niiden avulla automaattiajoneuvot esimerkiksi suhteuttavat muiden autojen paikkoja suhteessa itseensä.

Helsingissä on jo useana vuonna testattu lyhyillä matkoilla pieniä robottibusseja, vaihtelevin kokemuksin.

Espoossa matalat kuljetinrobotit ovat keväästä alkaen liikkuneet kävelyreittejä ja vieneet ruokaostoksia asiakkaiden oville.

Ruotsalaisen mukaan todellinen koetinkivi tulee kuitenkin olemaan vasta se, automaattibussit ja -henkilöautot yleistyvät liikenteessä samaan aikaan, kun ihmisten ohjaamia autoja on vielä paljon. Miten saada kaikki toimimaan yhteen?

Se on kuitenkin Ruotsalaisen mielestä omituista, että automaattiajamisen usein oletetaan lopettavan onnettomuudet kokonaan.

– Mielestäni on epärealistinen tai vähintään epäreilu ajatus, että kaikki liikenneonnettomuudet loppuisivat automaattiautoihin. Miten voi olla, että automaattiajoneuvoille ei sallita edes miljoonasosaa siitä, mitä ihmisten ajamille? kyseenalaistaa Ruotsalainen.

Hän huomauttaa, että kun maailmassa noin 1,3 miljoonaa ihmistä vuosittain menehtyy liikenteessä, jo 10 prosentin vähennys siihen on hyvä parannus.

Automaattiajoneuvoilla on merkittävä rooli myös ilmastonmuutoksen torjunnassa ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisessä.

Helsingissä toimivan Mobility Lab Helsingin mukaan ”Helsinki tunnetaan älyliikenteen edelläkävijäkaupunkina”.

Ruotsalaisen mukaan Suomessa on huomattavan salliva lainsäädäntö, mikä helpottaa automaattiliikenteen kehittämistä. Valtio on satsannut rahallisesti tutkimukseen.

– Myös kaupunki-infran pitää tukea sitä, että voidaan kunnolla kokeilla ja tehdä, hän huomauttaa.

Mobility lab on kokeilualusta uusille älyliikenteen innovaatioille.

– Eri puolilla Helsingin seutua on toteutettu useita automaattiajamisen pilotteja vuodesta 2015 lähtien, usein osana EU-hankkeita. Tutkimus- ja kehitystoiminnan myötä on muun muassa syntynyt automaattiajamisen ohjelmistoja kehittävä yritys Sensible4, kertoo robottibusseista projektipäällikkö Juho Kostiainen.

– Viime vuosina pilotit ovat palvelleet liityntäliikennelinjoina ja löytyneet Reittioppaasta. Kyydissä on kokeilujen aikana ollut turvakuski.

Viime aikoina on alkanut ilmestyä enemmän myös logistiikkarobotteja, jotka voivat kuljettaa tavaroita.

Kuva: Robotti vie nyt annoksia 35-kerroksiseen torniin – pärjää hississä yksin, mutta tarvitsee ihmiskäsiä ovien avaamiseen

Automaation kokeiluissa tähdätään nykyään Kostiaisen mukaan teknologista testaamista enemmän palveluiden tuottamaan lisäarvoon ja toimivia liiketoimintamallien kehittelyyn.

– Koska automaatio ei täysin itsenäisesti kaikista tilanteista selviä, etäohjaus on myös keskeinen kehityskohde.

Mobility Lab Helsingin toiminta jatkuu 2024 loppuun saakka.

Mainos: HotLips

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut