Taksibasaari on siirtynyt keskustassa yökerho Kallen eli Kaarle IX:n eteen. Näin sanoo pitkän linjan taksikuski.
– Taksibasaari on siirtynyt sinne tukkimaan kadut ja toimimaan kuskien riitojen selvittelypaikkana.
– Siellä on ravintolaan helposti parinkymmenen metrin jonot ja sitten takseja jätetään jalkakäytäville, keskelle risteystä ja mihin sattuu, Tapsa kertoo.
– Ja nämä istutuslaatikot kadulla vielä lisäävät tilanteen sekavuutta.
Kasarmikadulle tuotiin puisia istutus- ja oleskelurakenteita osana kaupungin ns. kesäkatukokeilua.
Taksi Helsingille työskentelevä Tapsa, 65, kertoo itse välttelevänsä Kallen edustaa, mutta sinne päätyy välillä liki väkisin:
– Olin tuomassa Kallen viereiseen hotelliin erästä pariskuntaa, ja kun takaovi oli vielä auki, seuraavat asiakkaat, parikymppiset tytöt, nousivat jo sisään sanoen, että taksi on vissiin vapaa.
– Ihmettelin, kun takaa alkoi kuulua torven tööttäystä ja toinen kuski alkoi selittää, että ei saa mennä minun kyytiini, muka ’laki kieltää’, Tapsa taivastelee.
– Mutta asiakkaat olivat Tampereen flikkoja ja sanoivat, että heitä oli kotipuolessa ohjeistettu ottamaan joko LähiTaksi tai Taksi Helsinki.
Kilpaileva kuski ei sulattanut tilannetta Tapsan lähdettyä liikkeellekään, vaan pyrki tukkimaan tien omalla autollaan.
– Mulla on tällainen E-mallin mersu, niin pystyin pujahtamaan. Mutta eipä ole ennen yritetty ajamista blokata, kummastelee Tapsa.
Hän sanoo jutelleensa tallilla toisen kuljettajan kanssa, jolla oli myös kokemuksia blokkaamisesta, jota ”villit” eli välitysjärjestelmiin kuulumattomat kuskit harrastavat Kallen edustalla. Asiakkaan menetyksestä kiivastunut kuski oli ensin estänyt taksin liikkeelle lähdön ja sitten tullut ulos autostaan ja tempaissut kilpailevasta taksista pyyhkijänsulan pystyyn.
– Tätä se on, kun on kaksi rinnakkaista taksijärjestelmää. Onhan niitä taksilain korjauspaketteja jo kaksi tehty, mutta ei se ole vaikuttanut ruohonjuuritasolla. Tuntuu, että yhä levottomammin vain käyttäydytään, Tapsa arvioi.
Hän kertoo esimerkin Hakaniemestä, jossa Tapsan kojelautakameraan tallentui raju tilanne.
Kaksi naista oli astumassa taksiin, kun tuolloin Helsingissä toimineen venäläistaustaisen taksifirman kuljettaja alkoi repiä toista naista pois autosta. Kun kuski, jonka autoon naiset olivat menossa, nousi ulos autostaan, löi asiakkaaseen kajonnut mies häntä kasvoihin.
– Nainen, johon käytiin käsiksi, oli luonnollisesti hyvin järkyttynyt tilanteesta, toteaa tapauksen oikeuskäsittelyssä todistajana kuultu Tapsa.
Myönteinen esimerkki hänellä on lentoasemalta. Finavia sai Tapsan mukaan ”huitomisongelman” kuriin sillä, että huitovilta ja asiakkaita häiritseviltä kuljettajilta voidaan tilapäisesti estää norkoilu terminaalissa.
Helsingissä taksien kannalta hankalia paikkoja ovat myös suosittu yöelämän keskus Kanavaranta, sekä Mummotunnelin edusta.
– Tosin Aleksilla poliisi aika ärhäkästi puuttuu, joten Mummotunnelin kohdalla ongelma ei ole yhtä paha.
Mistä keskustan tolpalta sitten saa helpoiten Taksi Helsingin auton, niin kuin tamperelaisiakin kotona oli ohjeistettu tekemään?
– Lasipalatsin kulma on ehkä eniten. Museokadulla Manalaa vastapäätä. Marskilla on meidän autoja, mutta paljon villejäkin, Tapsa miettii.
– Ja sitten reilusti käsipystyä vaan.