Suurtutkimus: Pienituloiset ostavat ympäristöystävällisimmin – Tätä se tarkoittaa

Pienituloiset ostavat ilmastoystävällisempaa ruokaa kuin paremmin toimeen tulevat, selvisi parivuotisesta tutkimuksesta. Tämän huomasivat Helsingin ja Tampereen yliopistojen tutkijat, kun he perehtyivät lähes 30 000 S-ryhmän asiakasomistajan ostodataan vuosina 2016–2018.

LoCard-tutkimuksen mukaan pienituloisen budjettiin sopivat etenkin kasvisvaihtoehdot, kuten huokeammat kauden kasvikset ja juurekset sekä linssit, pavut tai trendikkäämmät kasvisuutuudet.

Punaisen lihan suosio suomalaisten lautasilla on yhä vankka.

Tutkimuksen mukaan reitti punaisen lihan suosimisesta kohti vähäpäästöisempiä valkuaisen lähteitä käy ensin siipikarjan ja sitten kalan kautta kohti kasvisruokia. Jo kaksi kolmesta valitsee punaisen lihan rinnalle myös muita proteiininlähteitä.

Kaikkein ennakkoluulottomimmin kasvipohjaista ruokaa syövät nuoret. Kalatuotteet taas ovat etenkin iäkkäiden suosiossa.

– Jokainen askel kohti kestävämpiä valintoja ansaitsee arvostusta. Suomalaisilla on tietoa ja myönteistä asennetta ruokamuutosten tekemiseen. Kun suuri joukko meistä tekee päivittäin tai viikoittain pienenkin paremman valinnan, teemme yhdessä tärkeää muutosta, sanoo tiedotteessa ravitsemustieteen professori Maijaliisa Erkkola Helsingin yliopistosta.

Muutos on S-ryhmän mukaan kiihtynyt tutkimuksen tekemisen jälkeen.

– Kasvipohjaiset tuotteet ovat vakiinnuttaneet asemansa kuluneen parin vuoden aikana ja tuotteiden valikoima on monipuolistunut huomattavasti. Vegeproteiinien alkuhypen hurjia kasvukäyriä emme enää näe, mutta kysyntä kehittyy tasaiseen tahtiin. Se kertoo siitä, että kasvipohjaisista tuotteista on tullut arkisempi osa suomalaisten ruokavaliota, sanoo tiedotteessa myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.

Hänen mukaansa lihatuotteissa kasvaa siipikarjan menekki ja punaisen lihan kulutus näyttä asteittain vähenevän. Myös kiinnostus kalaan on vahvaa.

LoCard on Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston koordinoima tutkimushanke, jossa tutkitaan ruoankäyttöä ja elintapoja S-ryhmän ostodataa ja asiakasomistajille toteutettuja kyselyitä hyödyntäen.

S-ryhmä tarjoaa yliopiston tutkimusta varten dataa asiakasomistajien suostumuksella. Yliopistojen kanssa tehtävässä yhteistyössä ei ole kyse tutkimuksen rahoittamisesta tai taloudellisesta tukemisesta.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Mainos: HotLips

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut