Helsingin sähköpotkulautojen määrä tuplaantui vuodessa – Tämä oli arkena keskustassa yleisin syy käyttää lautaa: "Olisin varmaan useammin myöhässä", toteaa Peter

Potkulautojen määrä on yli kaksinkertaistunut viime kesästä.

Liikkuu Helsingin keskustassa sitten jalan tai polkupyörällä, kulkuväylällä olevia sähköpotkulautoja saa väistellä tuon tuosta.

Holtittomasti parkkeeratut potkulaudat ärsyttävät myös potkulautojen käyttäjiä – ainakin niitä, jotka Helsingin Uutiset tavoitti keskiviikkoaamupäivällä ydinkeskustasta.

Heistä kaikki olivat laudan päällä matkalla töihin. Useampi huikkasi laudan kyydistä, ettei ole aikaa jutella, työt odottavat.

Hus tutki: Tällaisia vammoja sähköpotkulautailijoille tulee, hoidettu jopa teholla – Kustannukset pelkästään Helsingissä 1,7 miljoonaa

– Ehdottomasti pitää olla sääntöjä ja selkeät paikat pysäköinnille, Matias Varonen, 25, toteaa jättäessään sähköpotkulautaa Sanomatalon nurkalla.

Hän nappaa potkulaudasta kuvan ja lähettää sen operaattorille. Helsingissä toimivat potkulautaoperaattorit ovat edellyttäneet kuvaa asiallisesti pysäköidystä laudasta palautuksen yhteydessä kuluvana kesänä, jotta lautoja ei jätettäisi muun muassa kulkuväylille.

Varosesta käytäntö on hyvä ja käyttäjälle helppo. Varonen käyttää potkulautaa silloin, kun kaupunkipyörää ei ole saatavilla. Hänestä potkulautoja on kaduilla jo "vähän liikaa".

Helsingissä on tänä kesänä noin 17 000 vuokrattavaa sähköpotkulautaa, joita vuokraa kuusi eri operaattoria. Potkulautojen määrä on yli kaksinkertainen viime kesään verrattuna.

– Määrä on kaupungin näkökulmasta liian suuri, toteaa yksikön päällikkö Heikki Palomäki kaupungin katu- ja liikennesuunnittelusta.

– Näyttää kuitenkin siltä, että ongelmien määrä ei ole kasvanut samassa suhteessa potkulautojen määrän kanssa, Palomäki sanoo.

Kaupungin kaduilla on jo noin 17 000 sähköpotkulautaa – Virkamiehen mielestä se on liikaa, operaattorit haluavat lisenssimallin

Hän uskoo, että operaattoreiden kanssa sovituilla pelisäännöillä on ollut vaikutusta.

Kaupunki kerää tietoa toimenpiteiden vaikutuksesta kesän ajan.

– Tietenkin nämä ovat asioita, joiden vaikuttavuutta on vaikea täsmällisesti todentaa.

Richard Lewis, 30, käyttää sähköpotkulautaa lähes päivittäin. Työmatka Alppilasta keskustaan sujuu vikkelämmin potkulaudalla kuin bussilla tai ratikalla.

– Ymmärrän, miksi potkulaudat närkästyttävät monia, Lewis toteaa ja kertoo nähneensä vastikään Uffin keräysastian päälle nostetun potkulaudan.

Johan Kairemo, 28, on huomannut, että myös potkulaudan ohjaimissa joutuu välillä väistelemään keskelle väyliä parkkeerattuja lautoja. Hän epäilee, että niitä myös kaadetaan tahallisesti kulkuväylille.

– Itse pyrin jättämään laudan sivuun kulkuväylältä, Kairemo toteaa.

Meilahdesta työpaikalleen Bulevardille potkulautaillut Kairemo osallistui matkan aikana työpalaveriin.

– Ratikassa ei voi samalla tavalla osallistua palavereihin työmatkan aikana.

Peter, 30, hyppää sähköpotkulaudan päälle 2–3 kertaa viikossa.

Potkulautamatka korvaa hänellä usein kävelyn juna- tai metroasemalta kohteeseen.

– Lautojen pysäköiminen mihin sattuu ärsyttää suuresti.

Hänestä kuvauskäytäntö lautaa palauttaessa on hyvä.

Työmatkalaiset suhtautuvat suopeasti myös nopeusrajoituksiin.

– Välillä olen kaivannut mahdollisuutta ajaa kovempaa, mutta ei kyse ole vain minun haluistani, 20 km/h-rajoitukseen tyytyvä Lewis sanoo.

Kairemoa ei itseään pelota laudan kyydissä, mutta kahden tai jopa kolmen nuoren yhteiskyydit näyttävät holtittomilta.

Matias Varosen mielestä laudan päälle ei pitäisi nousta lainkaan humalapäissä.

Peter kertoo, että esimerkiksi risteysalueilla tulee toisinaan epäselviä tilanteita muiden lautailijoiden kanssa.

– Monelle sähköpotkulauta on uusi tapa liikkua, kun taas pyörällä on totuttu ajamaan lapsesta alkaen.

Kaikki haastatellut kehuvat lautaa helppona tapana liikkua – laudan saa käsiinsä helposti, ja siitä voi luopua juuri silloin kun haluaa.

Peter laskee käyttävänsä potkulautaa aktiivisesti kolmatta kesää. Korvaamattomia ne eivät ole, mutta mukava lisä tapoihin kulkea paikasta toiseen.

–Jos lautoja ei olisi, olisin varmasti useammin myöhässä, hän nauraa.

Poliisin raju video näyttää: Tästä tulee sähköpotkulautailijalle päiväsakkoja – ja järeämpikin seuraus mahdollinen

Viiden euron sanktio ja kuvauspakko – Saadaanko tiukemmilla säännöillä sähköpotkulaudat vihdoin pois jalkakäytäviltä ja ajoväyliltä?

Näin puututtiin

Parkkipaikkoja ja partioita

Kaupunki ja operaattorit sopivat kauden alussa käytännöistä, joilla pyritään puuttumaan lautojen holtittomaan pysäköintiin.

Pysäköidystä potkulaudasta pitää lähettää kuva operaattorille, kun laudan vuokraus päättyy. Ydinkeskustaan on perustettu myös pysäköintialueita. Operaattoreilla on omia partioita, jotka siirtävät väärin pysäköityjä lautoja ja keräävät rikkinäisiä lautoja pois liikenteestä.

Jo aiemmin maksiminopeuksia laskettiin, päivällä raja on 20 km/h, arkiöisin 15 km/h. Viikonloppuina kello 00–05 lautoja ei voi käyttää lainkaan.

Voin sähköpotkulautaan tuli uusi ominaisuus – "Toivomme, että käyttäjät hyödyntävät tätä turvallisuusominaisuutta mahdollisimman paljon"

Vakavia sähköpotkulautaturmia reilusti yli 100 – lääkärit kertovat karuista vammoista: "Tälläkin hetkellä muutama potilas on hoidettavana aivovamman ja murtumien takia"

Sähköpotkulautoja aletaan rajoittaa tiukemmin – osa vuokrayrityksistä jopa valmis estämään niiden käytön yöaikaan

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut