Ajatuskin pankkiin menemisestä jännittää 26-vuotiasta Villeä: "Olen käynyt siellä viimeksi 5–6 vuotta sitten" – nämä raha-asiat hoidetaan yhä konttorissa

HU jalkautui Malminkartanoon ja Konalaan kysymään pankkiasioista.

Korona muutti arkea merkittävästi, myös pankkiasioissa. Helsingin Uutiset jalkautui Malminkartanoon ja Konalaan kysymään, milloin olet viimeksi asioinut konttorissa?

Malminkartanossa tyttärensä luokse matkalla oleva Armi Riihitammela, 60, sanoo, että tarvetta konttorille menemiseen ei ole ollut.

– Maksan laskut netin kautta. Tämä on nykyaikaa. Kaikki ikäihmiset eivät tosin pysty hoitamaan asioitaan etänä.

Perheensä kanssa liikkeellä oleva Ville Saaranen, 26, naurahtaa, että pelkkä ajatus pankkiin menemisestä aiheuttaisi jännitystä.

– Olen käynyt siellä viimeksi 5–6 vuotta sitten.

Kumppani Jenna Miettinen, 23, ei edes "jaksaisi" lähteä pankkiin, koska laskut hoituvat muutenkin.

Konalan S-Marketin parkkipaikalla Joni Mäkinen, 51, kertoo käyneensä pankissa viimeksi vuosi sitten.

– Kävin pankissa lopettamassa isän tilin. Sitä edellisestä kerrasta on jo aikaa. Asioiminen pankissa herättää lähinnä ajatuksia jonottamisesta, mutta nykyään ilmeisesti täytyy varata aika.

Asuntokaupat samana päivänä tehneet Inka, 40, ja Kristian, 49, kertovat, etteivät käy pankkikonttorissa enää juuri koskaan.

– Jos talletukset lasketaan, niin olen käynyt pankissa viimeisen kuukauden sisällä. Muuten en, Kristian sanoo.

Ilta-ajat ovat vähentyneet jopa 40 prosenttia.

Asuntokaupatkin hoituivat etänä sähköisellä allekirjoituksella.

– Se on kätevä. Molempien ei tarvitse olla työpäivän aikana samassa paikassa, vaan allekirjoituksen voi tehdä silloin, kun se itselle sopii, Inka jatkaa.

Pankit kehittävät nyt erityisesti sähköisiä palveluitaan. Yksi uusimmista on sähköinen asuntokauppa.

– Asuntokaupoista 40 prosenttia tehdään sähköisesti. Asunnon ostajan ja myyjän ei välttämättä tarvitse enää edes nähdä, toteaa OP Uusimaan pankinjohtaja Eevi Määttä.

Kaikkien pankkiasioiden hoitaminen täysin etänä ei ole vielä mahdollista. Yksi asia on alaikäisen pankkiasiat ja toinen kuolinpesän asiat.

– Näitäkin asioita kehitämme koko ajan sähköisempään suuntaan. Sitä asiakkaat toivovat, Määttä jatkaa.

Vielä ennen koronaa toivotuimpia pankkiaikoja OP Uusimaassa olivat työpäivien jälkeiset ajat. Tapaamisista 26 prosenttia tapahtui etänä ja 3/4 konttorissa. Viime ja tämän alkuvuoden aikana luvut ovat kääntyneet päälaelleen.

– Konttorissa käydään yhä harvemmin. Nyt 2/3 tapaamisista tapahtuu etäkanavissa ja 1/3 konttorissa, Määttä kertoo muutoksesta.

Konttorissa tapahtuvista lähitapaamisista erityisesti ilta-aikoja eli myöhäisimmillään kello 17:ään sovittuja aikoja on varattu merkittävästi aikaisempaa vähemmän.

– Ilta-ajat ovat vähentyneet jopa 40 prosenttia. Korona-aika ohjasi myös asiakkaat käyttäytymään eri tavalla, Määttä toteaa.

Etä- ja lähikohtaamisia OP Uusimassa on yhteensä noin 1 100 viikossa. Etäkohtaamiset tarkoittavat asiointia puhelimella tai verkkotapaamisia Teamsissa.

Koronan alkaessa Määttä sanoo alkuun yllättyneensä etätapaamisten suosion yhtäkkisestä noususta, mutta jälkikäteen siinä ei ollut mitään yllättävää.

– Muutos on ollut looginen. Henkilökohtaisia pankkiasioita on yhä helpompi hoitaa työnteon lomassa. Ihmiset arvostavat vapaa-aikaa yhä enemmän.

Iso osa Nordean asiakkaista on asumisen ja säästämisen asioissa suosinut verkkotapaamisia jo ennen koronaa.

– Koronan myötä toki määrät kasvoivat entisestään. 95 prosenttia päivittäisasiointiin liittyvästä neuvonnasta hoidetaan asiakaspalvelusta eli chatilla, puhelimitse tai asiakaspostilla, kertoo asiakasviestinnästä vastaava johtaja Jonna Pesonen.

Koronan aikana Nordea avasi Seniorilinja-etäpalvelun.

– Sen suosio on ylittänyt odotukset. Puheluita tulee noin 6 000 viikossa, Pesonen jatkaa.

Danske Bankista kerrotaan, että lainojen osalta ajanvaraukset vaihtelivat ennen koronaa enemmän virka-ajan sisällä, mutta ovat sittemmin tasaantuneet koko virka-ajalle.

– Tähän on vaikuttanut etätapaamisten mahdollisuudet ottaa tapaaminen paremmin asiakkaan työpäivän sisällä, esimerkiksi lounastauolla, yhtiöstä todetaan.

Konttoritapaamisia on enää alle kaksi prosenttia kaikista tapaamisista.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut