Vuorojen peruutussuma on toistaiseksi takana Helsingin metro- ja raitiovaunuliikenteessä: Toukokuussa vuoroista peruttiin pahimmillaan pari prosenttia, mutta nyt peruutuksia ei useimpina päivinä tule lainkaan ja pahimmillaankin lähinnä yksittäisiä.
Tilanne on parantunut, koska metroja ja ratikoita piinannut kuljettajapula on hellittänyt.
– Kuljettajatilanne on vähän parempi, mutta ei vielä ihan täydellinen, kuvailee liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteestä.
Myös JHL:n pääluottamusmies Pekka Hirvonen sanoo, että työt pyörivät nyt varsin hyvin.
Osittain perumiset ovat vähentyneet siksi, että ajettavia vuoroja on lähtökohtaisesti vähemmän. Osa vähennyksistä johtuu kesäaikatauluihin siirtymisestä, osa ratikkaliikennettä haittaavista työmaista.
Kuukankorpi kuitenkin uskoo, että vuorot pystytään ajamaan myös syksyllä. Hirvonen toteaa, että kaikki riippuu siitä, miten hyvin kuljettajat ja muut oleelliset työntekijät pysyvät yhtiössä.
Kuljettajatilanne on vähän parempi, mutta ei vielä ihan täydellinen.
Johtaja Arttu Kuukankorpi
Peruutuksia aiheuttanut kuljettajapula johtui sairauspoissaoloista, ylityöhalukkuuden vähenemisestä ja siitä, että uusien kuljettajien koulutus oli ollut koronan aikana tauolla.
Nyt kurssit pyörivät taas. Yksi kurssillinen ratikkakuskeja on valmistunut ja metrojunankuljettajakurssi valmistuu elokuussa. Sitä seuraavalle kurssille valitaan parhaillaan osallistujia.
– Tilanne paranee koko ajan, Arttu Kuukankorpi sanoo.
Kuljettajat ovat myös alkaneet taas suostua ylitöihin entiseen malliin, koska työntekijät ja työnantaja pääsivät sopuun ylitöiden maksuperusteista.
Kuljettajat vähensivät ylitöiden tekemistä merkittävästi, kun toukokuun alussa voimaan tullut uusi työehtosopimus muutti niistä maksamisen logiikkaa. Ennen ylitöiden kertyminen katsottiin päiväkohtaisesti, toukokuun alusta lähtien kolmen viikon ajanjaksolla. Tämä vähensi monien kuljettajien tienestiä ja aiheutti heissä ärtymystä.
Nyt yhtiössä on Hirvosen mukaan taas työrauha.
– Palaamme suurin piirtein entiseen. Työnantajakin ymmärsi, että ihmiset eivät tule sillä sopimuksella töihin.
Kuukankorpi kertoo, että uusi sopimus ei ole aivan sama kuin entinen, mutta lähempänä sitä. Kuljettajat saivat päiväkohtaisen laskentamallin takaisin ja työnantaja muita myönnytyksiä.
Uusi sopimus tulee voimaan syksyllä. Kesän ajan kuljettajille maksetaan ylitöistä uuden työehtosopimuksen mukaisesti, mutta lisäksi euromääräisiä kertapalkkioita ylitöistä.
– Olemme päässeet sopimisen tielle muidenkin asioiden kuin ylitöiden suhteen, mikä tuo uskoa huomiseen. Sitoutuminen syntyy yhteisistä tilannetajusta. Sitä varten työpaikoilla sovitaan ja meillä on pitkät perinteet sopia paikallisesti, Hirvonen sanoo
Kolmesta kuljettajapulan syystä yksi on edelleen olemassa: sairauspoissaolot. Niitä lisää edelleen korona, vaikka pandemiasta ei niin paljon enää puhutakaan.
– Sairauspoissaolot ovat pari kolme prosenttiyksikköä korkeammalla kuin normaalisti, Arttu Kuukankorpi kertoo.