HSL:n toimitusjohtaja tasatariffista: "Paras keino lisätä joukkoliikenteen vetovoimaa"

Samalla hinnalla koko HSL-alueen kattava tasatariffi on paras keino lisätä joukkoliikenteen vetovoimaa ja lisätä joukkoliikennematkojen määrää, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Mika Nykänen Helsingin Uutisten kolumnissa.

Hän kertoo, että samaa mieltä olivat myös useimmat HSL:n kyselyyn osallistuneet vastaajat.

– Se koetaan selkeäksi, helppokäyttöiseksi ja oikeudenmukaiseksi malliksi, joka tarjoaa nykyistä paremman palvelun. Ympäristövaikutuksiltaan tasatariffi on paras. Se vähentää parhaiten CO2-päästöjä. Se vähentää eniten tieliikennesuoritetta ja autokilometrejä positiivisilla kannusteilla, Nykänen sanoo.

Nykäsen mukaan tasatariffi tuo liiketoimintaan uudenlaisia mahdollisuuksia.

– Se mahdollistaa nyt kertalippuja käyttävien ja harvoin joukkoliikenteellä matkustavien kohderyhmissä joukkoliikenteen lisääntyvää käyttöä.

Nykänen sanoo, että HSL:n kustannukset nousevat nyt rajusti, ensi vuoteen lähes 100 miljoonaa euroa, mutta matkustajamäärät elpyvät hitaasti.

– Päätökset hinnoittelusta ja liiketoiminnan kehittämisestä tehdään tässä todellisuudessa.

Lue koko kolumni tästä!

Kuka voittaa ja kuka häviää, jos koko HSL:n alue tulee käyttöön vain 68,50 euron lipulla? – Näin tasalippumalli kohtelisi matkustajia ja veronmaksajia

HSL-lipulla toimiva ympärivuotinen lauttaliikenne Kruunuvuorenrantaan – aloitus ensi vuonna

Mainos: Helsingin kaupunki

Mainos: Helsingin kaupunki

50-luvun kerrostalo puolitti lämmityskulunsa

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut