Triplan kauppakeskuksen asiakasmäärät ovat palautuneet lähes koronaa edeltävälle tasolle, iloitsee kesällä toimitusjohtajana aloittanut Päivi Salonen, 38.
– Nyt kolkutellaan samoja määriä. Muutamia prosentteja puuttuu enää. OIen ilahtunut, miten paljon täällä näkyy erityisesti lastenvaunujen kanssa liikkuvia äitejä.
Salonen sanoo, että hän jatkaa samaa linjaa, millä Triplan kauppakeskus on menestynyt tähänkin asti. Suuria asiakkaille näkyviä muutoksia ei ole tiedossa.
– Aiomme tuoda kulttuuriaukiolle erilaisia tapahtumia, kun kokoontuminen on jälleen mahdollista.
Triplassa on noin 250 liiketilaa. Salonen sanoo, asiakkailta on tullut paljon toiveita erityisesti urheiluvälineitä ja kodin elektroniikkaa myyvistä liikkeistä.
– Ne ovat isojen neliöiden toimijoita, mutta sellaisia liiketiloja ei ole vapaana juuri tällä hetkellä.
Salosen mukaan liiketilojen vuokrausaste on 95 prosenttia. Kolmannen kerroksen länsipäässä tyhjien liiketilojen määrä on kuitenkin silmiinpistävä.
– Meillä on nyt analyysin paikka, mistä tämä johtuu.
Toimitusjohtaja sanoo, ettei syy ole siinä, etteivätkö asiakkaat löytäisi kyseiseen kerrokseen, jossa on muun muassa paljon vaateliikkeitä.
– En usko siihen. Naapurissa on kuitenkin kauppakeskuksen parhaiden menestyviä muotiliikkeitä.
Uusista vaateliikkeistä Triplaan avautuu syyskuussa ainakin lastenvaatteita myyvä Polarn O. Pyret. Tällä viikolla Triplaan avautui Figuluksen myymälä, joka keskittyy lahjatavaroiden ja askartelutarvikkeiden myyntiin.
Ravintoloiden määrä on yksi Triplan suurimpia vahvuuksia, toimitusjohtaja sanoo. Tulijoita olisi hänen mukaansa huomattavasti nykyistä enemmän, mutta noin 70 ravintolatilasta vain yksi on tällä hetkellä vapaana.
– Meillä on älyttömän paljon ravintoloita. Jakauma on aivan erilainen kuin muissa kauppakeskuksissa.
Triplan keskikortteli on ollut tämän vuoden julkisivuremontissa, kun painava seinälaatta putosi talvella maahan. Tämä on sulkenut muun muassa ravintoloiden terasseja ja osan kulkureiteistä.
– Asiakkailta ei ole tullut suoraa palautetta. Mutta kyllä tämä kaikkia harmittaa. Itse ajattelen, että ihmiset näkevät tässä turvallisuusasian. Vaikka työ kestääkin, niin asiat tehdään kunnolla. Silloin ei jää tunnetta, että työ olisi tehty hutiloiden.
Triplan kulttuuriaukion toistaiseksi suurin tapahtuma nähtiin toukokuussa, kun alue toimi jääkiekon MM-kisojen Fan Zonena.
– Se oli todellinen syväkaste ja kaikki meni tosi hyvin. Kulttuuriaukiolle on luvassa paljon hauskoja tapahtumia. Seuraavaksi katukorista.
Toimitusjohtaja sanoo, että Tripla tunnetaan ympäri Suomea hyvin. Seuraavaksi Salonen odottaa, että ulkomaalaiset turistit palaisivat Suomeen ja löytäisivät myös Triplan. Mikä houkuttelisi ulkomaalaisia turisteja Triplaan?
– Meillä on saman katon alla valtavasti palveluja. Täällä on monia vaateliikkeitä, mitä muualla Helsingissä ei ole. Tänne on hyvin helppoa tulla niin satamasta kuin lentokentältä, saavutettavuutemme on ihan omaa luokkaansa.
Yhtenä vetonaulana Salonen mainitsee myös Triplan maanalaisen surffiluolan, jossa voi surffata ympäri vuoden sekä sekä musiikkimuseo Famen jossa pääsee kokeilemaan vaikkapa laulamista Ruisrockin rantalavalle tai johtamaan virtuaaliosesti sinfoniaorkesteria.